har dem rätt attb göra så?

Du har rätt att byta god man. Byt god man säger jag. Bor du på boende förmodar jag att mat och hyra ingår till en fast kostnad som just den gode mannen betalar varje månad och det är fickpengar du får. De ska du kunna göra vad du vill med.

Jo faktiskt, det är en balansgång men den goda mannen är många gånger ansvarig för att assistera med ekonomin och att då inte få insyn gör den delen av uppdraget meningslöst. Det kan vara fel här men inte per automatik. Vi vet inte detaljerna.
Nej det gör inte uppdraget meningslöst. God man ska sköta dom flytande utgifterna. Inte snoka i vad person köper för sina fickpengar.

Fast säg att fickpengarna ska räcka till hygienprodukter och det köps fika istället. Då skulle väl jag som god man muttra en del.

En god man ska göra vad denne fått i uppdrag. Det är olika vad folk behöver hjälp med.
Men uppdrag består inte av att snoka i vad personen köper för fickpengarna. Skillnad är om matpengarna, pengar till medicin går till nöje. nu handlar det om fickpengar. Jag hade sparkat gode man på stående fot. speciellt när GM gnäller över små summor.

Vet fler som bor på boende och har blivit behandlade på samma vis. Nej det gode mannen har inget att göra med vad personen i fråga lägger pengarna på. En god man i grannstaden fick sparken just för att denna la sig i. Så jo, nog ska man gorma när någon blir fel behandlad.
Nej, det är ju just det du inte vet om du inte känner TS och är insatt i hennes situation.
Jo, en god man får lägga sig i, det beror på vad det finns för överenskommelse/vad som ingår i gode mannens uppdrag för den specifika personen. Självklart ska man gorma om man felbehandlats (been there, done that, got the t-shirt) men du kan inte tvärsäkert påstå att det är så i det här fallet baserat på att du fått för dig att TS skrivit något som hon inte skrivit.

Nej det gör inte uppdraget meningslöst. God man ska sköta dom flytande utgifterna. Inte snoka i vad person köper för sina fickpengar.
En god man har olika uppgifter från person till person. En god man får inte på något vis tvinga eller förbjuda en person att köpa/inte köpa nånting men hen får och ska ofta hjälpa personen att fatta rätt beslut kring inköp. En god man är inte till enbart för att betala räkningar.

Men uppdrag består inte av att snoka i vad personen köper för fickpengarna. Skillnad är om matpengarna, pengar till medicin går till nöje. nu handlar det om fickpengar. Jag hade sparkat gode man på stående fot. speciellt när GM gnäller över små summor.
Hur vet du ens vad TS fickpengar ska räcka till? Hur vet du att det inte ska räcka till mat eller mediciner? Hur vet du att prioritering med pengarna inte är ett återkommande problem som ingår i gode mannens uppdrag att hjälpa TS med?

Hur vet du ens vad TS fickpengar ska räcka till? Hur vet du att det inte ska räcka till mat eller mediciner? Hur vet du att prioritering med pengarna inte är ett återkommande problem som ingår i gode mannens uppdrag att hjälpa TS med?
Mat och medicin var ett exempel. läser du inlägget så ser du tydligt att GM utövar någon typ av maktmissbruk. Att tro att det är helt okej att en GM ska lägga sig om brukaren köper en läsk är bara löjligt. Nej, det är inte GM uppgift. En GM är inte med sju dagar i veckan och kontrollerar...

Mat och medicin var ett exempel. läser du inlägget så ser du tydligt att GM utövar någon typ av maktmissbruk. Att tro att det är helt okej att en GM ska lägga sig om brukaren köper en läsk är bara löjligt. Nej, det är inte GM uppgift. En GM är inte med sju dagar i veckan och kontrollerar...
Exempel som mycket väl kan ingå i den där fickpengen. Exempel som det kan vara svårt att prioritera och således innebär att den gode mannens hjälp ev behövs. Vi vet inte, varken du eller jag vet vad som ingår i just den här gode mannens uppdrag. Den som ser maktmissbruk är du som påstår saker som TS inte ens skrivit.

Nej, en god man är inte med och kontrollerar sju dagar i veckan. Men en god man är med och hjälper en hantera (bland annat) sin ekonomi, vilket inte är begränsat till att betala räkningar.

TS, jag tror att Buke är fel ställe att få svar på din fråga. Jag tror att det är bättre att du frågar din gode man varför hen inte tyckte att det var okej att köpa cola och glass. Och om du inte får ett vettigt svar tycker jag att du ska prata med till exempel din mamma.

Sen ska man också komma ihåg den delen av uppdraget som kallas sörja för person, dvs. hålla koll på att personen har en hyfsad livskvalitet. Om någon går utan mensskydd, inte kommer till tandläkaren för att busspengarna är förbrukade etc. så bör GM reagera på något sätt.
Beroende på situationen kan det vara lämpligt att då prata om hur pengarna används, eller något annat. Och att peta även i hur småsummor används.

ja, exakt. Knappast någon som får i uppdrag att övervaka och snoka.
Övervaka och snoka är olika namn på samma förfarande. Snokar gör du om du är obehörig övervakar om du är behörig.

Frågan här är om den gode mannen håller sig till sitt uppdrag eller inte. Det vet vi inte och det känns inte rätt att börja gå in på detaljer i TS ekonomi.

TS bör kolla upp orsaken/vad som gäller här och agera utifrån det.

Men är inte det enklaste att TS frågar sin godman om varför hen inte ville att TS skulle köpa glass/cola istället för att alla här gissar? Sedan kan TS om hen vill rapportera om vad godman sa och diskussionen kan fortsätta om GM ska bytas och har rätt eller fel och har överskridit sina befogenheter eller uppfyllt sitt uppdrag.

Ts, hade du diabetes? Kanske blandar jag ihop trådar. Att kommentera inköp av glass o cola har nog bara med omtanke om dig att göra. 🙂

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Relationer Med risk för att detta blir väldigt långt, så ber jag redan nu om ursäkt. Jag har för några veckor sedan brutit med min särbo. Det gick...
Svar
18
· Visningar
2 891
Senast: Monstermom
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Nu är jag grinig :mad: K är försäkrad i Agria, införsäkrad som 2 dygn gammal föl den 16 april 2003. Hon har således årsförfallodag...
Svar
17
· Visningar
1 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar