har dem rätt attb göra så?

annie_cool

Trådstartare
Hej måste skriva av mig nu börjar det bli jobbigt igen plus att jag vet inte hur jag ska göra. Jag har ju en godman som tar hand om mina pengar vist det är skönt att slippa betala räkningar och såna saker men jag vill ju bestämma själv vad de ska gå till.I går köpte jag en cola samt en glass det tyckte jag var gått och jag är värd det det är ju sommar så men enligt hon som jag har som godman tyckte inte om det att jag köpte en glass och en cola men jag vill ju ha det plus att de tog en flska som jag hade som vattenflaska jag bryr mig inte att det var pant på dem använder dem som vattenflaska såhära på sommarn är det ju bra att få i vatten så man inte får vätskebrist.Så vad tycker ni har de rätt att göra så? att ta mina flaskor med vatten?Är lite besviken och arg .

Har du pratat med din gode man om hur mycket pengar du har att röra dig med? Kanske är det så att du faktiskt inte hade råd med en glass och cola och att det var därför hen reagerade på inköpet? Att man vill ha något, att man tycker att det är gott och att det är sommar innebär tyvärr inte att alla har råd att köpa glass eller dryck ute ändå. Det har inget med ens värde att göra utan ibland får man prioritera det som är viktigast.
Om du förklarar att du vill ha kvar en flaska att ha till vatten så får de ju motivera varför du inte skulle få ha det. Kanske har det bara blivit något missförstånd? De kanske trodde att den skulle pantas?

Jag vet bara att jag har matpengar samt vilket är bra och de som är kvar utöver det ska räcka till små saker som jag vill ha och behöver så som duchsaker eller annat . Jo det kanske var så.

Har du råd och köper normala mängder sötsaker, inte har diabetes eller liknade så går din gode man utanför sina befogenheter. Har du en mer begränsad ekonomi och det är orsaken så kanske du med din gode man kan lägga uppe en budget så du är med på hur din ekonomi ligger till och att du kanske behöver dra in på något annat för att he råd med godsaker. Det är dock få i Sverige som inte har råd med en liten guldkant som en läsk och/eller glass då och då.

Har du råd och köper normala mängder sötsaker, inte har diabetes eller liknade så går din gode man utanför sina befogenheter. Har du en mer begränsad ekonomi och det är orsaken så kanske du med din gode man kan lägga uppe en budget så du är med på hur din ekonomi ligger till och att du kanske behöver dra in på något annat för att he råd med godsaker. Det är dock få i Sverige som inte har råd med en liten guldkant som en läsk och/eller glass då och då.
Är faktiskt osäker på om god man ens får stoppa ev läsk/godis inköp pga diabetes faktiskt. Du är ju inte omyndigförklarad liksom.

Är faktiskt osäker på om god man ens får stoppa ev läsk/godis inköp pga diabetes faktiskt. Du är ju inte omyndigförklarad liksom.
Det var min första reaktion, men om ekonomin inte tillåter så att man inte har pengar till mat för att man köper läsk och godis så är det en del av uppdraget att se till att det finns matpengar till hela månaden. Kanske det är rimligt om det blir enorma mängder godis också men mer tveksamt.

Vad du gör med dina matpengar ska din gode man skita i på ren svenska. Väljer du att köpa en TV i stället för mat så får du stå för det själv. Nej din gode man ska inte tala om att du inte får köpa en cola. Byt gode man!!

Vad du gör med dina matpengar ska din gode man skita i på ren svenska. Väljer du att köpa en TV i stället för mat så får du stå för det själv. Nej din gode man ska inte tala om att du inte får köpa en cola. Byt gode man!!
Jag tror man ska vara försiktig med att gorma om att någon ska byta god man om man inte har insikt i det hela. TS har inte ens skrivit att hon inte fick köpa läsk och glass, bara att gode mannen inte var speciellt förtjust i det - och det kan det absolut finnas befogenhet för, en god man har man ju av en anledning liksom.

Lugn och fin. Som sagt det finns en anledning att man har en god man, normalt är det för att man behöver hjälp med att hantera ekonomin och då ingår det när det behövs just att styra vad man köper. Om det är rätt eller eller fel här är det omöjligt att veta utan mer information.

Lugn och fin. Som sagt det finns en anledning att man har en god man, normalt är det för att man behöver hjälp med att hantera ekonomin och då ingår det när det behövs just att styra vad man köper. Om det är rätt eller eller fel här är det omöjligt att veta utan mer information.
Exakt.
Eftersom TS bor på ett boeende, kan man kanske anta att det finns fog för hjälpen med ekonomin.

Vet fler som bor på boende och har blivit behandlade på samma vis. Nej det gode mannen har inget att göra med vad personen i fråga lägger pengarna på. En god man i grannstaden fick sparken just för att denna la sig i. Så jo, nog ska man gorma när någon blir fel behandlad.

Jag har dragit ner på dricka glass äter jag sällan mamma tyckte att det och så var fel att hon sa nej. Plus att jag dricker mera vatten nu på sommaren så. Svårt att skriva detaljer med text.

Vet fler som bor på boende och har blivit behandlade på samma vis. Nej det gode mannen har inget att göra med vad personen i fråga lägger pengarna på. En god man i grannstaden fick sparken just för att denna la sig i. Så jo, nog ska man gorma när någon blir fel behandlad.
Vi vet inte att så är fallet här. Det finns ibland en anledning till att gode mannen eller förvaltaren uttrycker ett missnöje över vad pengar läggs på och det behöver inte vara fel.
Det kan vara så att pengarna borde gått till nåt annat än vad som gjordes. Även fickpengar kan vara riktade mot nåt specifikt.
Tex kan det vara så att matpengarna lagts på fel saker och att man då kommer överens om att lägga fickpengar på mat i stället för att klara sig månaden ut. Men vi har ingen aning om hur det ligger till mer än att TS har en benägehet att tröstshoppa ibland.
Många som har god man har svårt att hantera värdet på pengar och tänka längre än just där och då. Men jag tror du redan vet det.

Självklart har dom inte rätt i att snoka vad man köper och inte köper.

Jo faktiskt, det är en balansgång men den goda mannen är många gånger ansvarig för att assistera med ekonomin och att då inte få insyn gör den delen av uppdraget meningslöst. Det kan vara fel här men inte per automatik. Vi vet inte detaljerna.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Relationer Med risk för att detta blir väldigt långt, så ber jag redan nu om ursäkt. Jag har för några veckor sedan brutit med min särbo. Det gick...
Svar
18
· Visningar
2 891
Senast: Monstermom
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Nu är jag grinig :mad: K är försäkrad i Agria, införsäkrad som 2 dygn gammal föl den 16 april 2003. Hon har således årsförfallodag...
Svar
17
· Visningar
1 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar