Har de rätten......

Sv: Har de rätten......

Sätt upp eltrådar väldigt tätt, med MASSOR av ström i! :devil:

Jag skulle jagat skiten ur dessa människor och skällt ut dem rejält.
Skulle skickat farbror Hells Angel på dem också. :mad:

Tänk om någon matar en häst med rejäl fång!? :eek:

Men måste dom absolut gå genom hagen eller finns det vägar i närheten?

nej det behöver dom inte, det finns grus vägar och större stigar runt hela hagen,men det är jätte fint i våra hagar så folk går gärna i hagarna för att kolla läget, och det tycker jag är okej, men när dom inte kan låta hästarna vara tycker jag det är lite träligt.

Sätt upp eltrådar väldigt tätt, med MASSOR av ström i! :devil:

Jag skulle jagat skiten ur dessa människor och skällt ut dem rejält.
Skulle skickat farbror Hells Angel på dem också. :mad:

Tänk om någon matar en häst med rejäl fång!? :eek:

ja precis, dom har redan skrämt vettet ur en av hästarna som redan är lite skygg av sig. så han har vi fått flytta på till en hage närmare stallet.

Jag hade blivit vansinnig.

De får INTE störa djuren.

Vad kan mn göra åt sånt här?
Det måste ju gå att anmäla.

nu får du ju kanske göra om igen enligt vad Vitsippa skrev, men annars kan du kanske sätta upp en extra tråd längs vägen där folk ofta går in, så att dom inte kan ta sig in genom stängslet och göra en strömförande grind där du får stänga av eller haka på handtag för att få ut hästarna själv.

så kan du ju se om det håller eller om folk anmäler det och du tvingas få upp en riktig grind igen?

det var rätt smart:P
det är verkligen värt ett försök!

Jag hade blivit vansinnig.

De får INTE störa djuren.

Vad kan mn göra åt sånt här?
Det måste ju gå att anmäla.

vi har försökt, men så länge vi inte har några bevis så är det jätte svårt. ord emot ord...
man får sätta upp filmkameror i hela hagen om det ska gå igenom!

Då har dom väl inte där att göra! :eek:
Stod det inte det på den där sidan att dom bara får gå genom hagar om det var det enda sättet att ta sig nånstans (typ)? Om det ligger nära er gård skulle det väl kunn räknas som hemfridsbrott(?) eller räknas bara tomten till det?

Enbart tomten, man har full rätt att passera genom hagar oavsett om det går att gå runt eller inte, man får däremot inte störa djuren! Allemansrätten gäller även i hagar och inte enbart utanför dem.

Enbart tomten, man har full rätt att passera genom hagar oavsett om det går att gå runt eller inte, man får däremot inte störa djuren! Allemansrätten gäller även i hagar och inte enbart utanför dem.

Men man är även skyldig att visa hänsyn mot bl.a markägare vilket ju egentligen innebär att om man har en alternativ väg så bör man ta den i stället för att passera genom någons hage där djur vistas. Men iom. att mycket bygger på allmänt vett så blir det ju i vissa fall problem, i synnerhet med folk så bara hävdar allemansrätten utan att använda sitt förnuft samtidigt.

Kicki :)

jag minns när vi hade släppt hästarna på bete och jag kom upp till hagen en dag och ser ett par ungar så inne i hagen och klappa hästarna och mata dom och allt vad det var. blev helt vansinnig och stog och gallskrek på dom :o har inte sett dom sen dess. :smirk:

men håller med, det är verkligen jobbigt att folk "måste" gå in i hagarna.

Orkade inte läsa allt i tråden, så ursäktar mig om jag upprepar det nån redan skrivit.

Men, får man inte gå igenom hagar om man inte förstör växter (allt ifrån träd till odlingar av tex spannmål), påverkar djuren eller lämnar grindarna öppna? (allemansrätten)
Jobbigt med såna människor iaf, sätt upp en skylt typ obehöriga äga ej tillträde eller skriv nåt av de andra exemplena med folkilsken tjur :devil:

Orkade inte läsa allt i tråden, så ursäktar mig om jag upprepar det nån redan skrivit.

Men, får man inte gå igenom hagar om man inte förstör växter (allt ifrån träd till odlingar av tex spannmål), påverkar djuren eller lämnar grindarna öppna? (allemansrätten)
Jobbigt med såna människor iaf, sätt upp en skylt typ obehöriga äga ej tillträde eller skriv nåt av de andra exemplena med folkilsken tjur :devil:

hahah skyltarhna fungerar inte,folk häromkring har ingen respekt eller ngt fölkvätt överhuvudtaget!:mad:

Det är olagligt att sätta upp hemagjorda förbudsskyltar, ansåg jag mig behöva passera en hage skulle jag fullkomligt skita ifall någon hängt upp en skylt om "tillträde förbjudet". :p Däremot blir jag ruskigt irriterad när folk inte kan stänga efter sig utan lämnar leden öppna oavsett om de ser betesdjuren eller inte. :mad:

Det är olagligt att sätta upp hemagjorda förbudsskyltar, ansåg jag mig behöva passera en hage skulle jag fullkomligt skita ifall någon hängt upp en skylt om "tillträde förbjudet". :p Däremot blir jag ruskigt irriterad när folk inte kan stänga efter sig utan lämnar leden öppna oavsett om de ser betesdjuren eller inte. :mad:

jo, men strunatar i om det är förbjudet, hjälper det så är det ju alltid bra, och det är inga föbudskyltar det är frågan om bara en vädjan om att dom kan ta sitt förnufft och lämna hästarna och hagarana i fred.

:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka