Har alla tävlingsryttare flera hästar?

Sv: Har alla tävlingsryttare flera hästar?

Jo, absolut, det håller jag med dig om, men man måste alltid prioritera sig själv och sin egen hälsa framför ett intresse. Nu vet inte jag hur mkt tid du har till ridningen och så (jag antar att du går i skolan eftersom jag tolkar ditt användarnamn som att du är född 91), men jag skulle inte hinna med mer en än häst just nu.
Jag vill också bli duktig med stort D. Det är väl det som är mitt problem egentligen, går det lite dåligt så är det katastrof, och gud vad jag rider dåligt och jag kommer aldrig bli duktig på det här. Jag är väldigt duktig på att sänka mig själv, och därför känns det skönt att kunna känna att jag kan ägna all tid jag tillbringar i stallet åt en häst.
Skulle jag ha flera nu när jag har så mkt med skolan och musiken så skulle jag nog känna att jag måste komma långt med båda två och därför vara tvungen att lägga ner mkt tid på båda, och det skulle jag nog inte palla.
Men så småningom, när jag har mer tid och inte känner så mkt betygspress och så (nu gäller det ju att komma in på den linjen man vill gå) så skulle jag gärna kunna tänka mig fler hästar.

Ja, det är toppen att det funkar så bra mellan oss! 2007 åkte jag med henne och hennes man (Lars) till Island, och dom är som en extra mormor och morfar för mig :) Mina egna är döda, så det kan vara bra att ha ibland..
Jag har planer på att bo hos dom kanske 2-3 veckor i sommar och ha Snudda där, och bara rida, bada och vara i stallet hela dagarna, om dom orkar med mig dvs, hihi :D
Jag är verkligen lyckligt lottad som har Ulla och Lars, och genom dom också Snudda!

/Anna

Jag skulle nog allt ha tid för en häst till, men inte råd. Känner inte att jag vill äga en häst till nu, pappa skulle betala den så länge jag går i gymnasiet men det är bara ett och ett halvt år kvar och sen skulle jag stå där med två egna hästar och inga pengar. Men att rida någon annans häst några gånger i veckan skulle jag lätt hinna. Jag mår bättre ju mer jag har anledning att vara i stallet, så för mig vore det inga problem ;)

Det låter ju toppen det där, mysigt att vara där på sommaren och åka med dem till Island och sånt :)

Det är det man har extrajobb till, att finansiera extra hästar.

Jag hade 4 medan jag gick på högskola och läste, inga tävlingshästar och det hade jag inte haft tid till. Men trevliga djur som alla hade sina små klurigheter att reda ut. Nu när jag är klar, har köpt hästgård och har "bytt upp mig" på hästar så tänker jag ge mig ut på tävlingsbanan. Jag har mycket erfarenhet av många olika hästar, de flesta med problem av nåt slag (det är ju dem man har råd att köpa i början) först nu har jag möjlighet att tävla och se hur jag står mig i konkurransen.

Annars tror jag att det nån föreslagit att jobba för en turridningsfirma kan vara en jättebra början! Och om du känner att du har tid att vänta köp en riktigt fin unghingst så har du en tävlingshäst att utveckla om några år när du fått mer erfarenhet.

Ville bara säga att om man vill så går det att ha häst även när inte päronen sponsrar, men man får ju offra saker som resor, nya kläder, dyra krogbesök, och tid massor av tid...

Jo, klart det går men jag vet ju inte hur min ekonomi kommer se ut till en början, och då kan det kanske bli svårt med två hästar eller fler.
Men turridning har jag faktist inte haft en tanke på, det är ju ett bra tillfälle att rida flera hästar faktist!
Jag behöver ju liksom inte flera tävlingshästar, tävlingar satsar jag gärna på med min egna. Det är ju mest erfarenheten och utvecklingen det ger att rida flera hästar som jag behöver/vill ha.

Klart inte alla har det.
men många har de för att slippa avsluta en lovande tävlings säsong bara för deras enda häst blivit sjuk!

Så är det ju helt klart en stor fördel att kunna ha 2 eller 3 hästar på samam tävlingsnivå
Oftast när man kommer upp i klasserna blir man ju även sponsrad av bra hästar av hästägare som vill få ut sina hästar på banan=)

Kolla bara på malin bayard och flippan som inte är hennes.. inte många häsatr om hon själv har köpt där inte utan de flesta är sponsrade..Sist fick hon ju ett par föl för nått år sedan=)

Jag slänger mig in här tror jag.

Jag har aldrig ägt en häst,, kommer nog göra snart:love:, och har alltid fått rida andras hästar. Jag har själv haft den inställningen att man bara kan bli bättre av att prova annat. Min ridkarriär började som för många andra på ridskloa. Men jag tyckte inte det var så jättekul så jag fick börja rida en grannes lilla russ. Sedan efter ytterligare en period på ridskola var det dags för ett annat ställe med stora halvblod. Lärorikt!

Sedan fick jag rida hos en bekants, bekant. Fick hem min första foderhäst, new forrest. Red kompisars hästar. Sedan jobbade jag på ett westernstall, och fick rida mkt där.

Hjälpte ett äldre par med deras islänningar, äntligen rätt ras(!!) Dem fick jag bärja hjälpa för jag helt enkelt körde förbi och såg ISLÄNNINGAR!! Stod på bromsen coh körde in och frågade om de ville ha hjälp:)

Sedan fick på mitt förra jobb,fick jag rida en "gammal" landslagshäst. Hon lärde mig jättemkt. Och nu har jag en tokig foderhäst.

Vad jag menar med allt detta är att det finns hästar överallt. Kanske inte bara islänningar, men man lär sig mkt av att rida allt! Och framförallt måste man våga fråga:grin:

Jag fattar inte det, här finns inga hästar :crazy: De få som finns, som behöver ridas, är såna som är helgalna mot farliga (sparkar, bits, trängs osv) och som ska skrittas i skogen för 700 i månaden. Det är jag ju inte så intresserad av att lägga ut på det, jag vill ju få rida ordentligt för att lära mig nåt.
Annars har jag inga problem med att rida olika raser. Det var ett tag då jag nästan köpte en hopponny, men det blev inte så. Hursomhelst så skulle jag kunna rida såna också, om det bara funnits nån.

Men för att få "sponsrade" hästar måste man ju vara ett stort namn redan känns det som. Och för att bli ett stort namn krävs det flera hästar innan = mycket pengar?

Du verkar verkligen ha bestämt dig för att inget kan fungera... ;)

Sätt ut en annons om att du letar efter medryttarhäst, berätta lite om dig själv och vad du har att erbjuda. Får du inga napp där får du väl helt enkelt bita i det sura äpplet att det inte finns några hästar i omgivningen som du kan rida på för tillfället, och istället övergå till plan B: Jobba med hästar på sommarlovet.
se till att få gratis boende och uppstallning för din egen häst och att jobbet inte bara går ut på att mockning.

Jag har ridit massvis med olika hästar, och jag är inte bäst i världen. Jag har jobbat med hästar, hållit lektioner för vänner, tagit emot träningshästar genom mitt dåvarande hästjobb, fått rida hästar genom kontakter med tränare, osv.
Det gäller att hålla sig framme och inte vara rädd för att rida precis vad som erbjuds, som Michis skrev. ALLA hästar har något att lära dig, det finns ingen häst som är perfekt och som man bara kan åka runt på, alltså finns det alltid NÅGOT nytt att jobba med på alla hästar.

Dessutom är det inte ett MÅSTE att rida massa olika hästar för att bli "jätteduktig". Lägg rejält med krut på hästen du har, ut och träna och ut och tävla. På träningar och tävlingar träffar du folk att umgås med, och genom dessa kan du hitta hästar som behöver träning, underhållsridning eller liknande.

Nu är jag lite snurrig och trött, så det blev lite osammanhängande. Men men :D

Du har kanske rätt, jag får ge mig själv en örfil och säga åt mig att ta mig samman och bli positiv :angel:

Jag sitter iallafall och knåpar på ett personligt brev och CV att skicka till lite turridningar och sånt. Får se var det leder :) Jag kan ju slänga ut en annons också, om jag får till något bra. Om jag lyckas utan att låta för... Girig ;)

Jag ska nog vara mer "på" på tävlingar i vår också. Slänga ur mig när jag pratar med nya människor att jag letar efter hästar att rida, du råkar inte veta någon? och så. Det kan ju finnas nån som ska lämna ut en häst på foder eller så också... Eller?

Bor du i göteborgstrakten får du gärna rida mina pållar. Jag har istället problem med o få hit medryttare, ingen vill köra bil längre verkar det som. Sätter ut annons efter annons men folk hör inte av sig igen när de får veta hur långt det är från "stan". Men nu skall ena pålllen flytta in till stan en period, då blir det säkert lätt som en plätt o få tag i folk :mad:

Hoppas du hittar ett sommarjobb, det är verkligen en jätterolig upplevelse! Speciellt om du kan hamna hos nån riktigt duktig tävlingsryttare oxå, o få chansen att träna! Kämpa på :banana:

Även om du inte orkar tävla själv så var med och var funktionär, det ger kontakter med andra engagerade hästmänniskor. Det skadar inte att lära känna folket i sin lokalklubb. Det kanske finns nån mer som har lite samma problem och bara har en häst. Då kan ni ju byta häst med varandra då och då:idea:

Nä, tyvärr så bor jag jättelångt från göteborg. Annars hade jag säkert dykt upp :D

Ja, det vore skitkul att få sommarjobba hos någon riktigt duktig! Man lär sig ju mycket av att titta på de duktigaste också, så det vore ju toppen.

Grejen är ju att jag alltid tävlar själv när "min" klubb har tävlingar, så hitills har jag inte haft tid eftersom jag inte tävlat med min häst så länge utan viljat kunna lägga allt fokus på henne. Kanske kan det senare däremot.
Jag brukar slänga ur mig ett förslag om att byta ibland när jag pratar med andra människor som har bara en häst (som jag tror skulle klara av min lilla dam...) men de har inte varit intresserade :(

Om du bor i närheten av mig är du välkommen, jag har fler än jag hinner med för det mesta!

Och bor du nära mig är du också välkommen inkl att det finns en islandsstall nära mig också som säkert skulle behöva hjälp. Jag är kanske precis i toppen behov av medryttare, men Pokkis hade tyckt det varit kul, hon älskar nya människor den nyfikna lilla pållan :idea:!

Du är välkommen till mig också.
Söker med ljus och lykta efter duktig medryttare.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 334
Senast: Lady_S
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
903
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Kattbilder #10