Sv: Har Agria blivit galna? KRAFTIGA försämringar i vetvårdförsäkringen
*KL*
ANg IF så det som slog mig första gången jag fick deras villkor i min hand (när jag köpte IF-försäkrad häst) var att villkoren var väldigt enkla, kortfattade och lättbegripliga.
Rent ersättningsmässigt var de då och nu fram till 1 april, jämböriga med Agrias utökade vetvård, och snudd på identiska ersättningsnivåer ( t ex 3000 kr för medicin). Det som skilde var i princip att IF har kortare självriskperiod, men å andra sidan fast självrisk, där lägsta självrisk dock är högre än Agrias lägsta, men då tillkommer ju rörlig.
Sen hade Agria 'vi ersätter inte..' i villkoren på en rad punkter där IF har 'kontakta oss innan undersökning'. Dock inte behövt göra någon av de aktuella undersökningarna så ingen aning om i vilken grad IF beviljar eller avslår dylika undersökningar. IF har rehabiliteringsersättning vilket Agria saknar. Dock är rehabilitering en sådan sak som ska godkännas i förväg, och jag har inte behövt utnyttja det (eller inte försökt, jag vet inte om den vet.rek. laserbehandlingen av den avslitna bröstmuskeln täckts om jag frågat) så vet inte vad som behöver uppfyllas.
Men i övrigt så var och är IF ett lika komplett bolag som Agria var innan villkorsförsämringarna, med enbart smärre skillnader mellan bolagens utökade vetvård, beskrivna ovan.
Jag har inte behövt ha så mkt med IF att göra, men slogs av hur himla enkelt allt hitills varit. Att tredubbla livvärdet (iofs bara från 5 till 15 K men ändå), byta till en utökad livförsäkring samt byta till utökad veterinärvård var 'klart' med ett telefonsamtal. Behövde inte ens vetintyg, och när jag tyckte att jag hade ett sånt från klinikbes ua så tyckte de 'utmärkt' men jag behövde inte skicka in. De tre gånger jag behövt utnyttja försäkringen har det telefonreglerats två gånger, oc direktreglerats en gång. Inget krångel, fått ersättning för rubbet (klinikbesök, DVbesök, DV.s resa, medicin på recept) fullt ut (dvs helt enligt villkor). Och pengarna på tre dagar. Jag skrev en hallelujatråd då, då jag var i positiv chock just av hur EXTREMT enkelt och smidigt och lätt allt gick.
Jag har haft alla bolag utom Folksam, i stora drag varit nöjda med samtliga, och valt dem¨återigen/sett det som plus när jag köpt häst försäkrade där. Jag har varit missnöjd med både AGria och Sveland i olika frågor, men jag tror det är oundvikliga att det om man har många hästar/många skadeärenden kommer ett ärende där bolaget gör en annan tolkning än man själv gör. Dvs ge mig tillräckligt många år med IF så kommer det kanske komma ett tillfälle när jag tycker de resonerade knasigt eller inte är nöjd med deras villkorstolkning. Det bolag alla alltid är nöjda med existerar inte.
Men, och jag VET att jag låter som en vandrande reklampelare för IF, men jag jobbar inte för dem, tjänar inte ett enda öre på att säga trevliga saker om dem eller liknande, jag har faktiskt till dags dato aldrig varit med om så trevligt bemötande, och att saker och ting är så ENKELT. Jag var skeptisk i början, och undrade vad fasiken HAKEN var nånstans. Nu är jag mest frälst, och hoppas iofs slippa ha med dem att göra förutom betala premien, men att om jag behöver reglera med dem i fortsättningen att det kommer vara lika trevligt, vänligt och enkelt.
Och so far, så alla nya djur som jag kan välja försäkring på - de hamnar i IF. Oavsett om IF är dyrare eller billigare (de var SJUKT mkt billigare på fbl, jag nästan skrattade när handläggaren tyckte 'ja det blir ju tyvärr ganska dyrt, det är ju ett fbl' - och sa en premie som var 50% LÄGRE än den premie jag betalat för samma försäkring i Agria.. På hunden däremot var/är de lite dyrare i Agria, men priset är inte min första prio, det är prio nummer två)