Hanteringsproblem med Ponny (Hjälp)

F

fejema

Har en B-ponnysto på foder sedan JAnuari i år som är väldigt hög i rang och när jag borstar henne eller smeker/rör henne över kroppen accepterar hon knappt det utan är hela tiden på sin vakt ibland markerara hon genom att försöka nafsa eller lyfter ett bakben...

När hon kom till mej var det nästan omöjligt att överhuvudtaget att röra henne...kan tillägga att hon är 10 år...jag blev överraskad att hon var så ovillig och misstänksam för i min värld är det basic att kunna hantera/röra en vuxen häst och speciellt en som har och ska hanteras av barn.

Bog, mage var de ställen hon mest blev irriterad över att bli rörd på.

Bestämde mej för att se henne som en ohanterad unghäst eftersom jag inte visste om hon var rädd hade ont eller om hon var dominant.

Började med att försöka vinna hennes intresse och nyfikenhet i boxen när hon ätit klart genom att gå fram och sträcka fram handen och smeka henne lätt på halsen för att sedan gå undan, efter några dagar kom hon fram självmant och luktade av mej och visade intresse.

Nästa steg var att smeka henne på halsen och vidare och fort hon accepterade eller slappnade av slutade jag.

Hennes tolerans ökade hela tiden men hon slappnar aldrig av riktigt, är lite på sin vakt.

Nu kan jag röra henne överallt men hon är på gränsen att nafsa eller lätta på baken ibland...

Min egen tolkning av henne är att hon är väldigt hög i rang och det märks väldigt tydligt i hagen Gudnåde om de andra inte flyttar sig i blixtens hastighet
när hon ber om det...stallägaren som är erfaren hästägare och uppfödare säger att hon aldrig sett en så ranghög häst tidigare :crazy:.

I övrigt är hon pigg och alert, nyfiken, orädd, matglad, rörlig och livfull i hagen.

Vill ha Konkreta förslag gärna i Nh-anda hur jag ska vinna hennes förtroende berätta gärna om egna erfarenheter av detta.

Kan också berätta att jag har en shettis på 10 år som jag haft sen hon var
1.5 år hon är en klippa i alla lägen har även hanterat hästar med dåligt självförtroende och tillit till människor och har lyckats med att vinna deras förtroende men denna *lilla Dam* känner jag mej vilsen hur jag bäst ska lyckas.

Hoppas på massa förslag och tips.

Mvh fejema

Sv: Hanteringsproblem med Ponny (Hjälp)

Fortsätt som du gör, det hade väl gett resultat?

Jag tränar en häst på 6år som också har varit jätte misstänksam hela tiden och sparkar/nafsar efter en lite då och då. Men jag har bara fortsatt som vanligt, men gett honom lite extra beröm när han inte varit "sur".. Nu, efter snart 5 månader har han accpeterat mig.. trotts att jag inte gjort något speciellt egentligen. Kan tänka mig att det hade gått fortare om jag hanterat honom lite mer, borstat mer, lite markarbete i repgrimma osv.. men den tiden har jag tyvärr inte haft. Ska säga att han också är väldigt ranghög.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 453
Senast: LelleLilla
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 014
Senast: Efwa
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 377
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 087
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter