Hantering av Hövallen???

Mirpis

Trådstartare
Köpte en gård för snart tre år sedan. Där har vi en stor hövall som behöver göras något åt. Mängden smörblommor är överväldigande!!

Hur ska vi bäst göra detta??? Vi har även en gödselplatta som börjar bli full. Går hästgödseln att använda på åkern, går det att plöja ner den??. Gödseln är 1-2 år gammal och börjar se riktigt fin ut.

Vallen ska användas till höskörd samt bete till hästar/får.

Då jag är nybörjare skulle jag uppskatta svar med REJÄLA förklaringar på hur det bäst kan genomföras.

Tack i förhand

Sv: Hantering av Hövallen???

Du är lite sent ute i år tyvärr för att hinna få en vettig valletablering. Ta en tidig höskörd före midsommar nästa år. Smörblommorna är inte giftiga när de torkat. Sen plöjer du, harvar och sprider din gödsel under juli. I början av augusti sår du en blandning av timotej och ängsvingel. Vi ekobönder brukar ha rödklöver också men hästfolk brukar inte gilla det. Det är inte giftigt för hästar som en del tror men kan bli lite för okontrollerat näringsrikt i hästbete.

Tack för svaret!!

Om man skulle plöja upp så sent som nu vad skulle resultatet bli, eller skulle det inte bli något resultat alls??

Det finns faktiskt två "normala" sätt att nyanlägga vall:

* Traditionellt sätt
- Hösten år 1: Plöjning
- Våren år 2: Harvning, Skyddsådd av korn eller havre, vältning
- Hösten år 2: Skörd av skyddssäd och bortforsling av halm
- Sommaren år 3: Skördas lämpligen som vall, gräset fortfarande känsligt för trampskador

* Renbestånd
- Höst- eller vårplöjning
- Harvning
- Sådd av vallfrö
- Vältning
- Betesputsning 1-2 ggr för bekämpning av ettåriga ogräs
- År 2 Skörda som vall, gräset fortfarande känsligt för trampskador

Renbestånd (alltså inte skyddsgröda) fungerar ibland bättre men kräver att man kör över med betesputsen 1-2 gånger första sommaren för att bekämpa ettåriga ogräs (svinmålla mm). Problemet med skyddsgröda är att det innebär att man måste skörda och transportera bort skörden, vare sig det är havre, korn eller rajgräs. Skyddsgrödan innebär fler moment.

Tänk på att använda rätt typ av vallfröblandning! Om du ska låta djuren beta så ska innehålla växter som tål att djuren trampar runt. Många blandningar är anpassade för ren hö/ensilageproduktion och tål inte att betas.

För bönder innebär det traditionella sättet med att så vall i skyddssäd att man alltid får skörd och slipper "mellanår". Hästägare har kanske inte så stor användning av fem ton korn eller havre! Fördelen med sådd av renbestånd är att man inte är lika hårt bunden vid vårsådd. Det liknar mycket att anlägga en vanlig villagräsmatta. Som med en vanlig gräsmatta gäller att den inte tål mycket förrän den blivit något år gammal. Renbeståndet blir dock brukbart snabbare i de flesta fall.

Min vall plöjdes och såddes för 4 år sedan men den behöver förbättrats så vi har provat, nu i höst, att så i den befintliga vallen med såmaskinen, sedan ringvältat. Jag har också bl.a. smörblommor (plus diverse annat ogräs) som ska bort så till våren ska jag spruta mot ogräs. Hoppas det fungerar för vi har så otroligt mycket sten här att plöjer man så får man plocka sten i flera veckor.

Jovisst går det utmärkt att använda hästgödsel på åkern, enda gången som det kan vara kinkigt är vid övergödsling av bete eller vall som man ska ta silageskördar på inom en snar framtid (efter lite tid hamnar all dyngan nere i backen och då kan man obehindrat ta silage... det finns ju fortfarande en del gammla stötar som spegelsprider flytgödsel istället för att använda släpslang eller myllningsaggregat och deras djur överlever ju).

Hästgödsel är ofta kvävefattig men kan med fördel användas för att bättra på mullhalten, torvdynga däremot kan innehålla en hel del kväve... torven binder ammoniak som vid lagring omvandlas till nitrater :d, vilket är kanon för skörden !

Så hur du ska göra med dyngan beror på vad för slags dynga det handlar om.

Är det torvdynga bör ni inte plöja ner gödseln utan istället sprida den med dyngspridare uppe i ytan i samband med sådden eller längre fram på sensommar/höst beroende på vilken effekt som önskas.
Vid plöjningen så vänds ju annars dyngan ner i jorden där den inte gör så mycket nytta.

Är det däremot gammal spåndynga så är det smidigaste att bara köra ut den åkern innan plöjning i ett lagomt tjockt lager, men kan vara upp mot en decimeter... sen kommer plogen och vänder ner dyngan i backen.

Plöjer gör man bäst på hösten, då har plöjningen effekt mot ogräs.
Vill man inte ha effekt mot ogräs så kan man lika gärna köra med knivfräs, kultivator, crosskill eller liknande lika gärna som att plöja.
Lejer man bort jobbet så ska man tänka på att plöjning faktiskt är dyrare att köra med än många andra redskap, vilket definitivt talar emot vårplöjning.

Sår gör man bäst under Maj månad, då brukar backen ha torkat upp tillräckligt för den ska hålla att köra traktor på men är fortfarande fuktig nog för att fröna ska gro - för torrt i backen = fröna gror inte.
Det är också så att gräset behöver hinna etablera sig ordentligt innan vintern (annars riskerar gräset att frysa ihjäl under vintern) vilket också talar för att man ska så tidigt.

Sprutning är ett bra sätt att ta död på ogräs.
Sprutar man så kan man klara sig helt utan plöjning om man istället kör med fräs eller kultivator eller liknande redskap.

Kom ihåg att man måste se långsiktigt på ogräsbekämpning, sprutning och plöjning är två av de verktyg som finns för att bekämpa ogräs, men det är inte de enda verktyg som finns.

Det är viktigt att man sköter om sina vallar regelbundet och kör över dom med betesputs/slaghack och/eller tar minst en vallskörd per år.
De flesta ogräs tål nämligen inte att slås vid upprepade tillfällen lika bra som gräs, vilket ger gräset en konkurrensfördel jämfört med ogräsen.

Att förklara steg för steg är ingen större idé förrän jag vet vilka maskiner du kan få tag i till rimliga pengar, ska du leja bort vartenda moment så är det bättre att du arrenderar ut marken än att du sköter den själv.

Tack för svaret!!

Om man skulle plöja upp så sent som nu vad skulle resultatet bli, eller skulle det inte bli något resultat alls??

Gräset kommer inte att hinna rota sig innan vintern och resultatet kommer att bli rätt uselt. Men annars är höstsådd av vall definitivt att föredra. Du får ju en skörd varje år. Vårsådd av vall i renbestånd ska du inte ge dig in på, du kan få fruktansvärt med ogräs och du får ändå ingen vettig skörd första året. Att sprida gift kan du lugnt låta bli för det behövs inte i vallodling om du gör rätt.

*KL*

Om du ska ha vallen som bete, så är du beroende av den 'nu genast'? Som redan skrivits så den är rejält känslig för tramp första åren, spec vid blöt väderlek.

Mina vallar är urspr sådda förr-förra året, men det gick inget bra utan kvickrot tog äver (ska vara klöver), så förra året välte och donade bonden ganska febrilt, och sådde in nytt (men utan att plöja). Låter jag svamlig är det just för att jag har inte riktigt koll på exakt vad han pysslade med, förutom mumlade fula ord om jävla kvickrot och gjorde en massa kul, förutom plöjde.

I våras ståtade den tvärfin med klöver. Den är dock, iom att det inte finns marktäcke med gräs än, VÄLDIGT trampkänslig. I klartext innebär det att jag inte kan använda den när det är blött. Dvs betessäsongen blir väldigt väldigt styrd av vädret. Dessutom är den känslig för för hård betning med, även det pga det inte är marktäckande än, blir det för hårt nedbetat och torka så bränns det sönder.

Nu t ex har jag en hektar med FIN klöver, återväxt sen vallskörd (jag gav bort till grannen). Som jag inte kan använda, det är för 'blött' (och eg är det inte spec blött, det är normal höst) så den trampas sönder om jag släpper där.

Mycket surt sa räven, men det var iofs väntat.

Men så du inte lägger in för mycket 'hopp' på det betet första åren.

måste inflika en fråga....
hur många hektar åker är det ni pratar om som behövs för att det skall vara någon ide att bruka den?

måste inflika en fråga....
hur många hektar åker är det ni pratar om som behövs för att det skall vara någon ide att bruka den?

Om du inte brukar en åker så är det snart inte längre en åker! Definition på åker enligt wikipedia:"Åker är ett stycke mark som används för odling av jordbruksgrödor. Till definitionen fogas ofta, särskilt i EU-sammanhang, krav på att åkern ska vara möjlig att plöja."

Kan och vill man inte använda åkern själv så kanske en granne kan vara intresserad?

jo men hur många hektar ska det vara för att det ska vara värt att bruka den?

jag har fått höra att marken kallas för åker när den är rensad från sten här i småland ser man stor skillnad.

men de senaste åren har marken i fråga används som bete till kor???

jo men hur många hektar ska det vara för att det ska vara värt att bruka den?

jag har fått höra att marken kallas för åker när den är rensad från sten här i småland ser man stor skillnad.

men de senaste åren har marken i fråga används som bete till kor???

Vi har totalt cirka tio hektar åkermark. Den minsta enskilda biten som vi faktiskt "odlar" på är nog en helt omöjlig liten bit på 0,2 hektar som ser ut som en tunn månskära. Vi har haft både havre och nu vall på den. När jag ska slå gräset med slåtterkrossen måste jag backa upp i hörnen på åkern. Jag kan inte köra balpressen med vagn utan får plocka balarna för hand och vi kommer aldrig att begära att maskinstationen ska köra in och plasta ensilage där. Den biten odlas i rent trots för att den inte ska växa igen. Jag får ju trots allt 400:- per år för besväret i EU-stöd!

Du verkar insatt. En kort fråga -vall där surkullor fått fäste, vad göra? Hjälper det att slå vallen och forsla bort ogräset eller återkommer eländet nästa år? :confused:

Köpte en gård för snart tre år sedan. Där har vi en stor hövall som behöver göras något åt. Mängden smörblommor är överväldigande!!
Hur ska vi bäst göra detta??? Vi har även en gödselplatta som börjar bli full. Går hästgödseln att använda på åkern, går det att plöja ner den??. Gödseln är 1-2 år gammal och börjar se riktigt fin ut.

Vallen ska användas till höskörd samt bete till hästar/får.

Då jag är nybörjare skulle jag uppskatta svar med REJÄLA förklaringar på hur det bäst kan genomföras.

Tack i förhand

Har samma problem. Har hört att smörblommorna får övertaget när marken är näringsfattig alt "sur", stämmer detta? Gödningsmedel o kalka, hjälper det? Tacksam för svar av någon som är duktig på att bruka jord!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 918
Senast: sthu
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 626
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17