hantering av föl?

H

hotstuff

tänkte bara höra efter vad ni gör med era föl som är ca 6 månader? och hur stora är dem vid denna ålder? (halvblod) min är 5 månader o ca 134-135 cm. tacksam för svar!!
 
Min hingst efter Briar är ca 140 cm, 6 1/2 månad gammal.
Han leds in och ut från hagen, borstas, lyfter hovar, står uppbunden, m.m, leds korta sträckor några hundra meter från stallet själv och tillbaks i bland. :rofl:
 
Min fölis är snart fem månader, han borstas, står uppbunden, lyfter hovarna, pillas på överallt och leds i grimskaft. Sedan får han även följa med ut på en del ridturer som går i lite lugnare tempo och inte i närheten av trafikerad väg. Jag ska även börja gå på promenader när tillfälle ges. Det är mycket man vill göra men tiden räcker inte riktigt till. :(

//Olivia :bow:
 
Mitt föl är 6 månader, ca 138 cm hög. Hon leds på promenader i skogen samtidigt som mamman rids, det blir väl 40 minuter drygt.Hon tycker det är jättekul att följa med mamma på upptäcksfärd!
Vad jag gör med henne... jo hon leds, står uppställd i linor på gången, borstas/ryktas, kratsas hovar på, verkas av hovslagaren, har haft benreflexer på och täcke/filt med täckesgjord som övning bara.
Hon släpps i paddocken ofta och får galoppera av sig ordentligt eftersom hon bara går med sin mamma i hagen. Hon har även spontant hoppat lite hinder i paddocken så det uppmuntrar jag. Hon har även åkt transport 7 ggr.
Det är en väldigt snäll och lätthanterlig fölunge.
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
223
Senast: Lavinia
·
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 554
Senast: Jaasse
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 631
Senast: fixi
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
319
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp