Hantering av föl

Jealle

Trådstartare
Jag undrar hur ni hanterar era föl? När börjar ni lyfta ben, borsta, binda upp lasta etc?

Mitt föl är nu två veckor gammal och jag har börjat lyfta hans ben men han är inte speciellt nöjd över detta och jag tar det väldigt lugnt? Hur gör ni? Håller ni kvar benet eller nöjer ni er med att han första tiden lyfter benet när ni drar ner handen?

Hur tänker ni med lastning? Jag har tänkt lasta stoet för att åka och sko o då kommer han få lite transportvana. I början har jag tänkt ha honom lös men sista gången/gångerna innan jag skiljer dem åt funderar jag på om jag ska ha båda uppbundna så han får vara med om det när mamma är med...

Jag tänkte börja rida stoet i sommar. Hur tänker nu där? Har ni mer er fölet i början på tex skritt-turer? Som handhäst eller lös? Eller är det ok att de är ifrån varandra redan när fölet är bara knappt 2 månader?

Ja mycket funderingar helt enkelt... Kanske ni har andra råd att dela med er av?

Sv: Hantering av föl

När min åring var liten var hon huvudskygg så jag tränade grimman lite varje dag. Inte förrän hon var 3-4 veckor kunde jag sätta på grimman utan att vara försiktig och lirka och det var först då jag började träna på att ha henne uppbunden korta stunder. Att lyfta ben kunde hon nästan från början så jag gjorde det bara några gånger per vecka för att hon inte skulle glömma det :)

De första lastgångerna stod båda lösa i transporten och det var inte förrän kanske 7:e lastgången (ca 4-5 månader) jag vågade ha mellanvägg och sedan yttligare några gånger innan hon kändes så trygg med situationen att jag kunde binda upp henne också. Ibörjan stod hon längst bak och första gången lyckades hon till och med vända sig om.

Vi tog ut stoet och fölet på smårundor i skogen. Fölet fick vara lös och for runt i vild förtjusning efter ett par gånger och därför tog jag med henne lös tills hon var 6-7 månader gammal då grästuvor började bli intressantare än att följa mamma ;) De första månaderna var väl turerna runt 20min beroende på fölets pigghet. 2 månader fick stoet göra lite saker själv korta stunder (ca 20min) och min fölunge var cool och hade inget emot att stå med mig och bli kliad istället. Att börja träna så korta stunder har funkat jättebra för mig, åringen är cool och kan lämnas helt ensam på gården i några timmar om det är så.

Tack för ditt svar! Jag kämpar på med att lyfta benen men han är vildare än vild... och själv är jag väldigt gravid så har bestämt mig för att ändra taktik. Nu tränar vi bara på att jag ska kunna röra honom överallt och även på benen utan att han flyger i luften. Han blir lätt trängd så när en har hållit i honom åt mig och jag har hållit på med benen så har det blivit fight... Jag har ju ingen brådska och vill att det ska bli en positiv upplevelse så jag backar lite.

Tack igen!

Först och främst jobba med korta pass, riktigt korta. En fölunge kan inte koncentrera sig särskilt länge så att jobba mer än några enstaka minuter är fullständigt menginslöst och riskerar att skapa problem snarare än lösa dem.
Att lyfta fötter handlar väldigt mycket om förtroende. När du lyfter upp en hov så tar du bort hästens flyktmöjlighet iom att den känner att den inte kan springa sin väg. Frambenen är ofta lättare att lyfta än bakbenen så börja där.
Jag ledtränade min unge inne i boxen hos stoet. Det går aldels utmärkt att träna start, stopp och sväng i en vanlig box. Uppbindning provade jag ganska sent (4? 5? månader kanske) och transprottärning brydde jag mig inte om mer än en resa till hovslagren samt en resa till en visning. Tredje gången hon åkte transport var vid 8 månaders ålder och då åkte hon (ensam) ca 15 mil (lös) till en lösdrift. Fjärde resan var samma sträcka hem. Efter det har hon åkt 2 ggr till och då uppbunden.
Ta det lugnt du har massor av tid på dig.

Min är 2 veckor. Står på helinackordering så varje gång jag är där, vilket inte blir precis varje dag. Så pysslar jag först om stoet och sen borstar jag fölis och lyfter på fötterna. Och hon lyfter både fram och bak utan protester eller obehag.

Jag jobbade med hästar som yngre och även på olika stuterier men kan inte minnas att jag haft någon unge som varit som den jag nu fått själv :confused: Det kommer nog tyvärr från stoet... Jag har fått tipset att låta honom vara och inte hantera honom något. Men jag tror att jag kommer fortsätta göra ngt litet varje gång jag är där (4-7 dagar i veckan). Just eftersom han är så skeptisk men ändå tuff. Han kommer ju att få sin unghäst tid i sinom tid ändå på lösdrift med andra killar så känns som att det är bra att han har en viss "grund" tills dess... Innan han blir "vildhäst" så vill jag kunna lyfta benen, binda upp honom, lasta etc... Normal hantering helt enkelt :)

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 008
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 258
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar