Hantera svårfångad häst

När min häst är lite småtjurig, eller snarare när jag är lat och inte orkar gå ända bort till min häst, då ger jag någon av de andra hästarna godis. Då står jag och klappar och gosar, kliar och myser med någon annan. Jag visar tydligt att den hästen får godis också. Då kommer min häst fram rätt snabbt för att kolla vad som händer.
Låter bra

• Gilla
Reactions: ptr
Jag tyckte oxå att mitt sätt att röra sig mot min gamla häst var lugnt och normalt men på henne var det viktigt att inte gå rakt mot henne och absolut inte fästa blicken på henne och framförallt inte på främre delen på henne så typ inget i mitt rörelsemönster eller hållning fick det minsta likna ett rovdjur.
Ok, men alltså - som sagt har mitt sätt varit lika dant hela tiden. Och detta problem har kommit senaste dagarna. Därför tror jag att han endast testar mig och då tar jag bort den möjligheten.

Mitt enda råd är att låt det ta tid. Utrusta dig med massor med tålamod och gå, gå, gå efter den i hagen utan att vara arg eller stressad. Det är jättejobbigt och frustrerande med svårfångade hästar men det hjälper inte att bli arg eller irriterad.
Tack, glömde att min sinnesstämning var oxå otrolig viktig.

Ok, men alltså - som sagt har mitt sätt varit lika dant hela tiden. Och detta problem har kommit senaste dagarna. Därför tror jag att han endast testar mig och då tar jag bort den möjligheten.
Är det de senaste dagarna bara så hade jag inte varit så orolig. Det är älgjakt nu på många ställen. Kanske hos dig också? Då kan en del hästar bli lite stirriga.

Är det de senaste dagarna bara så hade jag inte varit så orolig. Det är älgjakt nu på många ställen. Kanske hos dig också? Då kan en del hästar bli lite stirriga.
Älgjakten har börjat. Hållit på i cirka 1 vecka, har bara hänt nån enstaka gång innan det.

Du hade väl bara haft henne 2 månader?
Det har blivit höst (blåsigare) och det gör hästar mer vakna på faror då det är svårare för hästar att urskilja vad som låter för blåsten och vad som är faror.

Min hade jag i 3 månader innan problemet kom första gången men var inget konstigt med det då det var vårstidsberoende för henne och jag köpte henne en årstid hon var lätt att få tag i.

Om du utesluter kroppshållning så kommer ju ont.

Nej men hur ska man veta vad felet är?? Den har inte ont för vi har behandlat osv, visar inga tecken på att min ridning är fel, jag går på ett helt "normalt" och lugnt sätt, och det är när den ÄR ensam i hagen som det går att fånga. Då kommer han gåendes mot mig nyfiket.

Helt krasst om den kommer när den är ensam är det nog för att du är bättre än att va ensam, det tyckte mitt sto i början. Sen gick jag och pratade med andra hästar och sen började hon tycka att ''Men hallå! du är ju min människa varför pratar du med den hästen?''
Jag hade godis men funkade inte på min.

Jag började ta ut henne för bara en liten promenad i grimskaft på typ 10-15 min sen in i hagen. Ta in i stallet borsta sen ut i hagen med kompisar. Släppa in i ridhuset så han kan bralla av sig lite, klicker träna?
Göra lite hjärn arbete?

Håller medatt älgjakt kan vara en del av problemet min pålla var riktigt rädd under den här tiden.

Och bara för att du tränar och tävlar mycket betyder inte det att hästen har kul och inte är utråkad, det är ditt nöje. Hästen kan va utråkad ändå.

Jag bidrar med en liten tankeväckande historia från en uppfödarbekant, återberättad som jag minns den med risk för ej korrekt återgivna detaljer ;);
Hon köpte ett nytt avelssto som ibland var helt omöjlig att fånga i hagen. Oftast kom hästen och mötte vid intag och det var inga som helst problem, men ibland vände hon tvärt och vägrade låta sig fångas.
Min bekant började leta efter ett mönster som skulle förklara beteendet och till sist kom hon på det: När hon själv hade håret uppsatt i två tofsar, en på var sida, flydde hästen. Hennes teori var att stoet tolkade tofsarna som bakåtstrukna öron och inte ville hon komma när människan var så arg :eek:...
Så det finns säkert en orsak till din ponnys beteende, det kanske går att klura ut vilken genom att observera honom/henne utifrån ett etologiskt perspektiv :)...

När jag hör om svårfångade hästar brukar jag alltid undra vad hästen möts av när den fångas och tas in i stallet. Ställs hästen i gången direkt, sköts om och görs i ordning för ridning, eller får den komma in i boxen en stund där den kan få kissa och hitta något i krubban?

Har sett det hur många gånger som helst, hästar som inte får komma in i boxen en liten stund är svårare att fånga än hästar som får komma ini boxen en stund. Min gammeltant gick i början gärna ifrån mig när jag kom till hagen, nu för tiden springer hon och hennes dotter ikapp till mig när jag kommer till hagen.

hej, jag har haft min ponny i två månader nu. Han har inte varit det minsta svårfångad i hagen under denna tid, men nu har han blivit omöjlig. Jag vet att förra ägarna hade lite problem med detta då och då.

Han var som i panik när jag skulle få tag i honom idag i hagen, han flydde ifrån mig. Han sprang till och med under en tråd när jag skulle gå fram till henne. Det är inte så att någon har varit dum mot honom eller så, för han är världsbäst i övrig hantering samt ridning. Jag misstänker att han gärna vill hänga i hagen och äta och bara testar mig..? För han gör detta endast när han har kompisen i hagen, inte när han är ensam i hagen och kompisen är inne i stallet - då går det bra att fånga.

Nu har jag gjort en pytteliten hage åt honom som han kommer få gå i, för jag kan inte tillbringa 30-40 min/dag att försöka fånga. Sedan kommer jag att öka ut denna hage med tiden, så att han inte får "vinna" över mig med dessa testerier. Låter min metod bra?

Kan vara så att följa med dig in i stallet inte är så attraktivt som att stanna kvar i hagen. Hästen måste lära sig att det är något positivt att gå med in. Har haft samma problem med min häst och jag vet fortfarande inte exakt vad som är problemet. Kan vara att jag rider för dåligt, för tråkigt. Har tränat honom genom bara ta in honom i boxen och ge en morot i krubban, sen har han fått gå ut igen.

Någon kanske redan skrivit detta men gå in i hagen även när du inte ska rida, flera gånger om dagen, gärna med äpplen eller annat gott, testa att gå fram till den andra hästen först och ge den något gott, då kommer sannolikt din bli avundsjuk och komma fram den också.
Den enda häst jag varit med om av alla vi haft som varit lite svårfångad var ett sto som varit illa behandlad tidigare, det satt kvar resten av hennes liv att hon var lite skygg, dock tog det kanske 5-10 min som mest att få tag i henne.
Att du kommer in i hagen ska alltid ses som något positivt av hästen, om inte är det antingen hästens förflutna som talar, eller er relation, det kan ju vara att ni inte hunnit känna varandra helt än:)

Ta hjälp av en problemlösare, dvs en erfaren hästmänniska som kan se över ponnyns vardagsliv. När en häst inte vill komma till sin människa är det vanligen knas någonstans, antingen i hästens bakgrund eller i den nuvarande situationen. Men det kan vara svårt att förstå vad det är som spökar. Sen finns det enstaka hästar där man verkligen inte förstår varflr de inte vill komma in men de är nog inte många.

Hade en märr som var helt hopplös. Gick bra första månaderna och sen så sprang hon runt, runt på flera hundra meters håll - jag kom inte nära. Och bara om man skulle rida. Och jag har stora hagar. Det slutade med att jag gick efter henne, bara gick, och gick - i en halvtimme första gången. Efter några gånger så slutade hon och vart normal igen. Hon testade helt enkelt om det gick. Hon promenadreds så inte sjutton var det något jobbigt. Men äta gräs var bättre.
En annan märr blev sådan när hon fick föl. Fölungen kunde jag få tag på men inte mamma. Och då skulle jag bara rätta till flughuva och visitera. Blev också några långa promenader innan hon gav upp. Fölungen stod i mitten med dom andra hästarna och märren travade runt, runt flocken, sakta för jag drev bara bort henne då jag hela tiden gick mot henne. Ingen jakt.
Det är rätt så roligt att se när dom ger upp. Helt plötsligt stannar dom, vänder sig om och går emot en.

Om en häst inte vill komma fram till en får man rannsaka sig själv. Särskilt en häst som tidigare har kommit fram. Vad är det man gör som gör att hästen inte vill komma? Vad är fel?
Jag jagar inga hästar och jag vill verkligen inte att de ska ge upp. Det är min uppgift att motivera hästen till att vilja vara med mig.

Ibland kan det bästa sättet vara att sätta sig i hagen och bara sitta där. När hästen kommer fram kliar och klappar man lite och går sedan. Detta upprepas dagligen tills hästen kommer fram genast. Det skapar nyfikenhet och förväntan och en insikt om att människan kan vara ganska trevlig. Att umgås kravlöst skapar harmoni. Jag väntar alltså ut hästen och gör det trevligt för henom när hen väl kommer så att hen förstår att hen får ut något positivt av att vara med mig.

Skulle mina hästar inte komma fram hade jag misstänkt att något var fel och då tagit reda på vad felet är. Det är mitt ansvar. Hästar vill umgås med oss om vi visar att vi är värda att umgås med.

Om en häst inte vill komma fram till en får man rannsaka sig själv. Särskilt en häst som tidigare har kommit fram. Vad är det man gör som gör att hästen inte vill komma? Vad är fel?
Jag jagar inga hästar och jag vill verkligen inte att de ska ge upp. Det är min uppgift att motivera hästen till att vilja vara med mig.

Ibland kan det bästa sättet vara att sätta sig i hagen och bara sitta där. När hästen kommer fram kliar och klappar man lite och går sedan. Detta upprepas dagligen tills hästen kommer fram genast. Det skapar nyfikenhet och förväntan och en insikt om att människan kan vara ganska trevlig. Att umgås kravlöst skapar harmoni. Jag väntar alltså ut hästen och gör det trevligt för henom när hen väl kommer så att hen förstår att hen får ut något positivt av att vara med mig.

Skulle mina hästar inte komma fram hade jag misstänkt att något var fel och då tagit reda på vad felet är. Det är mitt ansvar. Hästar vill umgås med oss om vi visar att vi är värda att umgås med.
Att ge upp är ju inte i mitt fall att knäcka dom. Dom slutar med testet. Inser att det inte är värt besväret. Hästar är inte dumma. Vissa vill inte gå ut ur hagen på sommaren. Ungefär som jag när jag inte vill gå ur sängen på helgen. Det hjälper inte att det står världens godaste frukost framdukad. Inte fasen mår jag dåligt då om jag nu går upp.

Jag har en ponny som alltid, även hos tidigare ägare, varit svår att få fatt på i hagen. Han är extremt vaksam på hela omgivningen när han är lös, men otroligt trevlig i hantering och träning. Känns lite som att han slappnar av då och litar fullständigt på mig. I hagen kommer inte fram när man tar in de andra, han kan utan bekymmer gå själv i hagen. Han vägrar dessutom att äta ur handen, vägrar också äta kraftfoder ur krubba. Har ni efter ett halvår faktiskt smakat på ett äpple, men visar det inget större intresse. Så att locka med en hink godis/mat har ingen som helst effekt. Han går på lösdrift med fri tillgång på grovfoder, så det går inte heller att locka med hö.

Jag tar alltid in mina hästar en gång om dagen för att ge dem de extra tillskott vissa behöver, och för att allmänt kolla igenom samt träna de hästar som har det på schemat. För att slippa tråkiga situationer och skapa positiva erfarenheter vid all form av transportsträcka från hage till stall så får han helt enkelt gå lös när jag tar in den andra hästen. Då går han med, och går in i sin box. Och det är ju faktiskt målet, att få in hästen i stallet/boxen. Man behöver skapa chanser för hästen - och en själv - att lyckas.
Hade det varit ett alternativ för er att börja med? Inte alla som har den möjligheten rent praktiskt.

När jag hör om svårfångade hästar brukar jag alltid undra vad hästen möts av när den fångas och tas in i stallet. Ställs hästen i gången direkt, sköts om och görs i ordning för ridning, eller får den komma in i boxen en stund där den kan få kissa och hitta något i krubban?

Var medryttare på ett sto (fux e Hertigen ;)) som inte ville bli fångad vintertid om man dagen innan inte låtit henne komma in i boxen och kissa innan ridning. Det tog några veckor innan vi kom på detta men sedan var det aldrig några problem :).

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 892
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 428
Senast: Freazer
·
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 532
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 649
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka