Hantera spralligt föl

P

peacepipe

Hej! Har nu hanterat 4-månaders mycket. Kan lyfta o verka hovar, borsta o vidröra överallt, ledas med stoet. Däremot när vi är ute o promenerar med en som rider hennes mor och jag går med fölet och fölet (nu 120 i mankhöjd) blir rädd för något och "drar iväg" så har jag tidigare släppt henne lös för att inte göra illa hennes lilla huvud. Nu börjar hon bli stark och jag tycker att hon kanske måste lära sig att är hon fast så är hon. Skall jag redan i detta läget lägga grimskaftet om mulen??

Sv: Hantera spralligt föl

Hej... Ta rejäl grimma, rejält grimskaft och handskar på dej och släpp inte fölisen nästa gång. Troligen kommer det att ta hus i helvete ungen är van att man kommer loss och sen helt plötsligt inte gör det. Håll kvar, tappa den inte, ta hjälp av en till person att hålla om det behövs.
Sen måste jag tillägga att det inte är särskilt rättvist mot fölet att hantera det genom att först släppa om det drar iväg och sen en dag komma på "oj hoppsan nu börjar den bli stark, vad ska jag göra ?" Lugn, konsekvens och tydlighet från början är viktigt i hanteringen av hästar. Hoppas du får ordning på detta.

Hoppsan!
Det är rätt sent att komma på det nu när hon redan väger dryga 100 kg. Men bättre nu än aldrig...
Är hon van att stå uppbunden? Om inte så skulle nog jag börja med det innan du riskerar att hon rycker sig loss igen. Använd gärna en dubbelvikt cykelslang eller annat som ger efter men inte går av eller är helt stumt.
Att binda hästar med balsnöre som "löser ut" om de kastar sig riskerar bara att det blir en ovana som hästen vänjer sig vid, ha hellre en vass kniv till hands så att det går att skära av rep etc.

När hon är van att stå uppbunden och har fått kasta sig/rycka ett par gånger (måste provoceras till det, typ du går någon meter bort, mamma går ur stallet etc) brukar de ha fattat att ett ryck inte innebär att man kommer loss och sen funkar det även när man leder!

Det låter ju lite problematiskt att du har släppt när fölet försökt slita sig, då har den lärt sig att det går. Bäst är ju att när den är riktigt liten lära den att den inte kan komma loss, då försöker den inte senare. Görs givetvis med ett rep runt rumpan också så att man inte skadar den lilla nacken som du sa. Mitt föl kan skutta lite, men försöker inte slita sig då hon redan tidigt lärt sig att det inte går att komma loss. Det gör också att det redan nu går att binda upp henne utan problem. Hon är också ett årsföl.
Hälsning Maja

Jag använder faktiskt alltid balsnören, men bara på hästar som lärt sig att de inte kan komma loss. För är olyckan framme så löser de ju ut automatiskt. Kan hinna hända mycket innan man får tag i en kniv. Även om den är nära, framförallt kan man komma ivägen för en häst i panik själv.
Innan de står säkert uppbundna så ser jag till att hålla i andra änden av grimskaftet istället och får hästen att tro att den är uppbunden.
Hälsning Maja

Blir det svårt att hålla fölet och du känner att du är på vippen att tappa grimskaftet så är mitt tips att fatta grimskaftet i båda händerna och lägga ena handen bakom ryggen. (Jag som är högerhänt lägger automatiskt vänster hand bakom ryggen.) Därigenom kan du om fölet försöker slita sig lägga hela din vikt i grimskaftet genom att luta dig på det och därmed bli som ett ankare. Det har alltid fungerat för mig på både hysteriska och paniska hästar av alla storlekar. Men se till att du har utrustning som håller, inga trasiga grimmor/spännen etc. Det är illa nog att fölet lärt sig att man kommer undan om man blir rädd och springer, du vill inte att hon ska lära sig att man kan komma ifrån mothåll också bara man tar i tillräckligt mycket! Såna hästar kan blir riktigt farliga, men det vet du säkert redan. :)

Mitt hingstföl stod gärna på bakbenen och drog iväg. Riktigt läskigt emellanåt. Tog då ett kedjegrimskaft under mulen. När han då ställde sig på bakbenen så gjorde det ordentligt ont. Sedan var alla problem ur världen. Nu när jag går med honom som 1 årshingst har jag fortfarande kedjan men den hänger löst. Bara en säkerhetsåtgärd jag har kvar. :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 386
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Hej! Har lite funderingar kring detta med att leda föl... Vi har en 70-väg som korsar vår gård (stall och vinterhage på ena sidan...
2
Svar
25
· Visningar
5 277
Senast: Grandezza
·
Avel Jag undrar hur ni hanterar era föl? När börjar ni lyfta ben, borsta, binda upp lasta etc? Mitt föl är nu två veckor gammal och jag...
Svar
5
· Visningar
2 048
Senast: Jealle
·
Hästhantering Har ett sto som snart är ett år. Problemet jag har med henne är att hon är omöjlig att hantera. Behöver tips och råd för hur jag ska...
2
Svar
23
· Visningar
2 488
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.