Hantera sår.

J

juha

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hantera sår.

Jag hade definitivt ringt veterinären för att be denne kolla på såret och tala om hur jag skulle sköta det. Sår är inte roliga, och framförallt inte nu när det är varmt och massor med flugor.

Fullkomligt bedrövligt enligt min åsikt. Hästen har gått med detta i 3 veckor, blir knappast bättre. Ägaren har i stort sett inte gjort någonting, mer än spolat lite vatten på det. Tycker att det läker av sig själv. Det började med ett litet fin enkelt sår och har nu utvecklats till detta. Till saken hör att han har nu kört den på bete och kommer att springa runt hela sommaren med andra hästar och jag tvivlar på att de som har betet vill pyssla om detta då de har en hel massa hästar där att hålla reda på. Kom nu inte och säga att vi ska prata med han, för det går inte. Han kan allt bäst själv och tar aldrig till sig goda råd.

ring vet och håll det rent och flyg fritt till h*n kommer. ni kan ev stryka på flug medel runt såret (ej på) eller hålla en bit papper på såret och spreja hela benet med flug sprey.

kan inte du hjälpa honom att ta ut vet då?
det kan ju vara att han inte vet vem han ska vända sig till angående hem besök?

Knappast, han har haft vet. förr och då har det inte varit några problem. Flera har försökt att tala om hur såret ska skötas, bla en sjuksköterska som också har häst. Men det spelar ingen roll, han vet ändå hur det ska skötas. Blir bara sur och irriterad om vi försöker hjälpa. Tyvärr.

Om hästen med det såret, som det ser ut på bilderna, släppts på bete, utan flugskydd för såret och utan daglig tillsyn av och skötsel av såret - då anser jag en pling till Länsstyrelsen och närmsta djurskyddsinspektör är en god ide.

Alldeles speciellt om det började som ett litet sår men utvecklats sådär över tid. Får jag gissa så om det inte redan finns så kommer det att komma svallkött i det där som måste hållas efter. Men allraminst måste det ju skyddas från flugor och göras rent från smuts.

Sen behöver inte 'bara' spola med vatten vara såå himla fel generellt, men inser man att det bara blir värre och värre som du säger det blivit, då måste man ju liksom vidta åtgärder.

Ang vad jag gjort så hade jag från början (iom att det iaf inte kan sys) hållit rent, med vatten och vid behov mild tvål. Hållit såret lagom fuktigt/torrt, skyddat mot flugor och hållit koll. Om det behövts (t ex såret går upp när hästen rör sig) hållit hästen i stillhet. Om det gått från mindre/bättre och blivit större/sämre hade jag tveklöst ringt veterinären.

Ja det vore väl egentligen läga att anmäla. Men hur går det till, kan man maila in det, visst kan jag vara anonym och vart vänder jag mig ??? Känsligt detta eftersom jag är i lite beroende ställning av personen i fråga. Har häst i samma stall och vi hjälps åt mycket annars. Men nu känns det som det gått för långt.
Allt började med ett litet fint skärsår ca 3-4 cm, inget speciellt märkvärdigt, fina sår kanter och hade varit lätt att åtgärda direkt med rätt behandling. Kanske att man skulle sytt det med några stygn och sen hade allt läkt fint tror jag. Nu gjordes ingenting utan man lät det vara, för "förra gången hon hade sår blev det ju bra utan åtgärd"

Tycker mig se svallköttsbildning på det ena fotot och då behöver det där såret behandlas med Nelex ( eller Lotagen, heter det så? ) för att kunna läka. Så, ja, dags för veterinären!

Dessutom tar sår placerat där mycket lång tid på sig att läka

Hej!

Jag är en sån som tycker sår ska läka av sej själva och jag hade definitivt tagit ut vet till det där såret.

Efter 3 veckor ska såret ha läkt om det nu är tänkt att självläka. Prata med ägaren och se om det inte går att få den att inse att såret nu är klart redo för mer vettig vård än vatten..

/Lavinia, väldigt o-kinkig med sår- men inte om dom ser ut sådär!

du kan maila, men skapa en anonym mailadress då. Du kan ringa med, du får vara anonym, bara låt bli att säga vad du heter. Du vänder dig till länsstyrelsen i det län hästen finns, googla hittar du nog hemsida och både mail och telefon till inspektören

Åkt till veterinären och bett dem behandla såret. Har tyvärr hört om en massa otäcka sårskador som slutat illa...

Jag hade inte ringt till länstyrelsen om det inte var livshotande för hästen och om personen som äger hästen inte är helt oresonelig. Prata med personen som äger hästen igen och kräv att denne gör något. Att gå bakom ryggen på någon är aldrig snällt och kommer absolut att leda till en försämrad relation mellan er då ni är i samma stall. Konflikter i stallet påverkar alla, hästarna inkluderade och det är inte snällt mot dem.
Om ni är flera i stallet så kalla till möte och säg att ni inte accepterar sådant beteende.
Är inte alltid länstyrelsen engagerar sig heller och oftast så tar dom gått om tid på sig innan något händer..
Tänk om du själv var i samma sitts som denne och du var helt övertygad om att det inte var så farligt och någon hade ringt och gjort klagomål mot dig?
Vill inte peka finger men det måste finnas bättre sätt att gå tillväga.

Jag hade ringt och fått preparat mot svallkött utskrivet.

Fast det hjälper inte. Veterinären får inte skriva ut recept för något om vet inte sett hästen för den aktuella åkomman.

Dvs det är okej om vet sett såret, och tyckt t ex 'ring om det börjar bli svallkött', du ringer, och vet ringer in recept på lotagen.

Men du kan (får) inte bara ringa och säga 'hej, du min häst har fått ett sår, och nu är det svallkött, kan jag få recept på lotagen'. Utan veterinären måste se hästens sår först.

Sen, känner man sig veterinär väl och är betrodd kund så bryts det en hel del mot det där, men som sagt, strikt så är det nix på att skriva ut på telefon utan att ha sett hästen - sen ett antal år.

Vad är det för fel på folk???!!:devil:

Det må vara hänt att vi hästmänniskor har olika åsikter om foder, utevistelse, träningsmetoder osv, men alla borde fatta att ett sådant sår behöver tas om hand.

Hade det varit min häst hade jag ringt min veterinär för att förklara läget när jag upptäckte såret och sen utgått från dennes råd och min egen erfarenhet.

Ringer man vetten så kommer ju denne....och man får receptet.

Skrev bara inte om vet besöket då flera andra gjort det.

Jag hade ringt veterinärenoch efter besökfått preparat mot svallkött utskrivet.

Jag har en tendens att vara kortfattad och ibland tro att folk fattar mer än de gör.:D

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 760
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej. Min häst har svart beläggning på hovväggen, undrar om nån vet vad det kan vara? Försökt googla men hittar inget vettigt där. Min...
Svar
10
· Visningar
1 341
Senast: Tirnanog
·
Hästmänniskan Nu är det drygt 3månader sen jag fick ta bort min ponny. Min älskade, kära, underbara ponny!! Jag har aldrig haft ett generellt intresse...
Svar
16
· Visningar
3 233
Senast: Flixies
·
Ekonomi & Juridik Jag behöver er hjälp! För att ni ska kunna hjälpa mig behöver ni höra den låååånga historien så det här inlägget blir nog rätt långt ;)...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
13 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka