Pallen
Trådstartare
Jag har för ett tag tagit över ridlektionerna på mitt jobb (jobbar på gård/ridskola/svelsstall i Danmark) och förra veckan hade jag 3 avtrillningar på samma dag. Då slog det mig, hur ska man egentligen hantera avtrillningar? Annorlunda barn/vuxna?
Jag brukar alltid låta dem ligga kvar och fråga om de har ont i huvudet eller rygg och om de kan andas. Om detta verkar vara okej sätter jag dem upp och säger att de ska ta ett par djupa andetag. MEN när en tjej flög av sprang hennes pappa in och i prinip kastade upp henne på benen igen
, vilket jag ALDRIG skulle gjort utan att fråga hur det var med personen.
Sen vet jag självklart att vid eventuell nack/rygg/huvudskada ska personen ligga still och man ska ringa efter ambulans.
Och sen tar man alltid hästen i sista hand ;D
Hur hanterar ni avtrillningar?
Jag brukar alltid låta dem ligga kvar och fråga om de har ont i huvudet eller rygg och om de kan andas. Om detta verkar vara okej sätter jag dem upp och säger att de ska ta ett par djupa andetag. MEN när en tjej flög av sprang hennes pappa in och i prinip kastade upp henne på benen igen
Sen vet jag självklart att vid eventuell nack/rygg/huvudskada ska personen ligga still och man ska ringa efter ambulans.
Och sen tar man alltid hästen i sista hand ;D
Hur hanterar ni avtrillningar?