Hans framtassar vrider sig utåt

L

Lindyhop

Ja jag har en blandis valp på 6 månader. Han är blandning mellan Jack Russell och Bichon Havanais. alltså en liten modell, väger ca 6 kg.

Ger honom vanligt valpfoder från Hills och han har ätit detta sedan födseln.

Tycker nu att hans framtassar vridit sig utåt, har inte tänkt på detta tidigare utan mest de senaste dagarna. annars är han pigg och glad.

Vad beror detta på? Fodret? Har ju hört om större raser som kan få problem då de växer för fort, får i sig för mkt valpfoder. Kan detta gå tillbaka eller kommer det att vara som det är nu?

Tacksam för svar om någon har något tips eller vart med om liknande.

Sv: Hans framtassar vrider sig utåt

Det är även ärftligt. Skulle inte tro att det har med fodret att göra. Förmodligen var ngn av din valps föräldrar fransysk som det kallas. Vanligt inom vissa raser.

Du ska nog gå till vetten med det..
Innan det är för sent.

Mim ena mamma hade en Schäfer som hade typ hela benen vridna, och hade han fått vård tidigare hade han fått sin operation och kanske levt idag...

(Åandra sidan hade han en massa alleriger som han for illa av men man vet ju aldrig. )

Undra jag om de gör något åt det..Vi va inne hos veterinären tidigt när vår labbe va valp för "franska" ben. Men de sa att de inte gör något åt det, vi ska hålla hans vikt så det inte blir för mycket påfrestningar..
Här ser ni hur krumma hans ben är.Ser hemsk ut.Men än så har han inte ont av det.Han är 5 år.
18931423.jpg

Det är ingenting mot vad schäfern hade.. :crazy:

OM vetten gör nåt eller inte kan inte jag svara på, sen får man nog olika svar beroende på vilken vette man besöker.. Tyvärr.
Vissa är mer engagerade och vissa tycker nåt sånt här är småpotatis och kan fodras bort. (:crazy:)

Det är inte ovanligt med lätt utåtvridna framtassar och är sällan något som kräver veterinärvård.

Kl

Tack alla för era svar! Det kanske inte är så farligt med hans tassar då iaf. Han är nog lite mindre utåt än labben på bilden ovan. Men ska kolla med vetrinären ändå för säkerhets skull.

Sådär ser min tik också ut. Det är ingenting som veterinären brytt sig om att kommentera och visst har jag funderat över det, men eftersom hon rör sig bra och aldrig visat tecken på att det hindrar henne på något vis så låter jag det vara.

Kan det inte bero på att han utvecklas att ha den benställningen?
Det behöver inte vara dåligt för hundens fysiska hälsa, tvärt om kan det vara meningen att hunden ska se ut just så för att avlasta på ett bra sätt. Det är inte snyggt kanske, därför skulle man aldrig avla fram en sådan benställning, men det är ju inte det som är viktigt. Min hund har ngt utåtpekande framtassar. Enl de jag pratat med om detta är det ingenting att bry sig om, han är byggd så och det är troligen bäst för hans ben att belasta så. Och min hund är extremt aktiv, hoppar gärna upp occh ner från höga höjder (80% BC) och har aldrig haft problem förutom ett par ggr när han var liten och inte fullt utvecklad.

Men verkar det oroväckande kanske du ska kontakta veterinär och kolla om det påverkar honom fysiskt.

Instämmer med att ett veterinärbesök inte är fel och i vart fall hålla koll. Det behöver inte vara farligt men det kan också vara som i vårt fall att hunden i mycket tidigt ålder - enligt vet före 8 veckor - hade skadat ena benet som gav en tillväxtstörning. Hunden opererades och mår bra....

Sv:

Hösten 2005 hade Lars Audell föreläsning i Sundsvall,
där berättade han bla att om skelettet får för mycket näring så växer det fortare, man kan se att hundar t ex vrider ut framtassarna under uppväxten och det beror på att strålbenet växer snabbare än armbågsbenet och ett sätt att rätta till detta är att minska på näringsintaget för valpen.

Kan det inte bero på att han utvecklas att ha den benställningen?
Det behöver inte vara dåligt för hundens fysiska hälsa, tvärt om kan det vara meningen att hunden ska se ut just så för att avlasta på ett bra sätt. Det är inte snyggt kanske, därför skulle man aldrig avla fram en sådan benställning, men det är ju inte det som är viktigt. Min hund har ngt utåtpekande framtassar. Enl de jag pratat med om detta är det ingenting att bry sig om, han är byggd så och det är troligen bäst för hans ben att belasta så. Och min hund är extremt aktiv, hoppar gärna upp occh ner från höga höjder (80% BC) och har aldrig haft problem förutom ett par ggr när han var liten och inte fullt utvecklad.

Min förra golden fick sådana framben. Trolig orsak var hennes kraftiga benpålagringar fram (hon hade även bak plus hd d). Så ja, det kan vara en avlastning. Och jag skulle nog ta den till veterinär för koll. Billie haltade inte på två år, men när hon började hade hon ca 3-4 mån kvar att leva. Har tyvärr inga foton som visar hur hon såg ut.
Vanligast på större hundar dock.

Det kan ju också vara medfött, vissa raser ser ju ut så. Men JRT och havanaisen har väl sällan så eller har jag fel?

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Nu behöver jag lite hjälp att tänka av er kunniga hundmänniskor! Jag har en bichon havanaisvalp på 5 månader som jag oroar mig...
2
Svar
30
· Visningar
8 796

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat