Hanoo är sjuk :-(

Sassy

Trådstartare
Jaha, nu var det "min" tur... Hanoo är dålig, han har magrat en del under vintern, och de senaste dagarna har han varit frusen, orkeslös och haft dålig aptit. Han äter och dricker, men det är långt ifrån hans vanliga glufsar-stil. Han verkar säkert frisk för den som ser honom men i vanliga fall är det full fart på honom, nu sitter han tryckt mot elementet hela tiden. :crazy: Min bebis :cry:
Maja ska till vet. imorgon, så jag tar med honom så kan de se om de ska ta prover eller om vi ska vänta. (Han har ju bara varit dålig några dagar, och avmagringen kan bero på att han går från "kastratfet" till gammal och tunn. Jag har ändrat foder från hans bantarmat till fri tillgång på fet mat, får se om det ger resultat)

Sv: Hanoo är sjuk :-(

Idag är han bättre, han är fortfarande mager, tufsig och frusen, men inte på det ynkliga "matte jag mår dåligt!" sättet. Han orkade busa lite innan husse gick till jobbet imorse, och nu har han efter lite trugande satt i sig 1 dl (!) mjau. Dvs ungefär en dagsranson på ett bräde. Typiskt nog blev Maja dålig i magen när jag ställde fram torrfoder igår, så det ska skickas till bättre behövande kissar. Hon är dock inte det minsta medtagen, utan passade på att kräkas ovanpå alla bokhyllor (och matte är knappa 1,60, städa med stege...)

Nää, vad tråkigt :cry: Jag håller tummarna för att det är nåt enkelt .

Nu har vi varit hos vet. Han bedömdes vara i såpass god allmänkondition att det inte var akut. Lite uttorkad efter febern, men på bättringsvägen. Nu ska han gödas (gissa hur förvånad han blir när han får mer mat utan att tjata om det :D ) och har han inte gått upp på ett par veckor så ska vi ta massa tester: blodsocker, njurfunktion, lever, sköldkörtel... Håll tummarna för att det bara är mer mat som behövs! Inga sår i munnen, ingen ömhet eller förstorade organ (men massa mutter för att vet klämde på magen, det är en herre med stor integritet jag har)
Givetsvis passade Maja på att diarrea ner buren på hemvägen... *suck*

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
910
Senast: Murray
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 084
Senast: Egonson_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 668
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hejsan! Håller på att slita mitt hår snart, ska försöka göra en lång historia kort: Har en 23årig kallblodstravare som är otroligt pigg...
Svar
5
· Visningar
1 379
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka