Hankatt ¨betäcker¨ annan hankatt?

bitta

Trådstartare
Vi har tre katter i hushållet sedan ca 2 år.
Jag hade en kastrerad hankatt och en hona sedan förut och min sambo hade med sig en annan kastrerad hankatt när han flyttade in.

De har väl inte blivit nära vänner direkt, men det har ändå fungerat och relationen har hela tiden förbättrats om än med myrsteg.

Men nu har ett egendomligt beteende dykt upp. Hankatten som flyttade in senare har börjat hoppa upp på den andra hanen och bita tag i nacken på honom. Inte populärt!

Har det med makt att göra? Eller vad?
 
Sv: Hankatt ¨betäcker¨ annan hankatt?

Så gjorde min ena katt också när relationen med hans bror började spåra ur. Jag tolkar det som en ren dominansgrej, ett tecken på aggression.
 
Sv: Hankatt ¨betäcker¨ annan hankatt?

Var ju inne på att det är ett sätt att dominera jag också. Samtidigt är det lite skumt, eftersom de börjat jaga varandra och se ut som att det är bus, ungefär i samma veva.

Förut var det alltid hanen som nu blir ¨betäckt¨ som jagade den andra (inte ofta, men de gånger det hände) och det slutade med yl och gnäll.
Nu far de runt och det ser ut som att nykomlingen bjuder upp till jakt och bus.

Det är mest när den andre sitter och äter eller dricker som han hoppar upp på honom.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 595
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 542
Senast: Asko
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 505
Senast: Imna
·
Övr. Katt Suck... Det har ju dykt upp minst en okastrerad hankatt som stryker här och letar mat, kissar ner mitt silage och ffa skrämmer bort...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 138
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp