Hanhundar!!

mimmipigg

Trådstartare
Folk klagar på tikar som löper, en baggis säjer jag en tik löper tre veckor två ggr/år. Hanhundar löper så fort en tik löper och bor man som jag i en by där det vintertid vistas 150-200 hundar kan ni ju gissa hur många tikar som löper och de gör det då inte samtidigt :mad: utan byter av varandra!
Min hanhund sitter just nu i hallen och YYYYLAR!
Det är så synd om honom!
Dessutom är han döv så han går inte skälla på heller för han hör inget, men luktsinnet är det inget fel på!

Klipp kulorna på hunden.
Själv skulle jag inte stå ut med en massa yl. Jag kan tåla lite gnäll när tiken här hemma löper, men inte mer.

Han är 10 år snart och har aldrig visat detta tidigare, men denna vecka har han varit odräglig. Alldeles nyss försökta han hoppa på vår ena katt :o
Måste vara nån genetisk historia, han känner att hans tid snart är slut och han måste snabba på för att fortplanta sig!
Eller också är det dussintals tikar som löper just nu?
Har han varit ung och gjort så här ofta har nog veterinären fått en kund... Men nu tycker jag han är för gammal.

Nja, jag skulle tro att han reagerar så starkt för att det är någon tik som han känner eller är väldigt nära. (?) Om han inte gjort så förr så är det väl troligt att det är något speciellt.

Det är nog inte bara han som är döv....innan natten är över så lider ni säkert av samma åkomma.... :smirk:

hmmm.. tikar kan vara nog så jäkliga när dom löper!
Jag har en blandistik som 1: blir skitsur mot andra hundar2: rymmer så fort hon får tillfälle, när hon löper! kan ju säga att det inte är så speciellt kul att rusa över stora gärden för att fånga en galen löptik heller! Till saken hör att man märker inte när hon börjar löpa utan plötsligt när man vänder ryggen till är hon bara borta! När hon inte löper är hon toppen att ha! Går lös på gården och skulle aldrig gå nånstans.
Kan tillägga att hon inte är någon ängel att gå med i koppel utan brukar normalt sett gå bättre utan...
Tre veckor med en Dragande,Rymmande, extra vaktig tik är inte heller nån dans på rosor... men det är klart... hon ylar inte :) Hon skäller däremot så fort nån bara tappar ett dammkorn.... :banana:

Måste instämma med en annan användare Klipp kulorna på honom ... :)

Hmmm, låter inte bra för en annan, som sitter här och inväntar 2 tikars löpperiod drar igång i Februari och med en hane på 8månader.Första gången vi har hane och tikar samtidigt "bävar för denna period".
Men å andra sidan så vet hanen att det är jag som är alfa så jag hoppas denna vetskap håller i sig även under mottaglighets perioden.Men givtevis så ska vi ha de särade när uppsikt inte finns ;).

hej!
vill bara säga appropå två andra inlägg där det föreslagits att hunden bör kastreras, tyvärr så blir det inte bättre i många fall, vissa ägare som kastrerat sina hanar har fått visserligen en lugnare hund, men en mer dominant och sturskare hund och inte så mjuk och medgörlig (men lugnare som sagt). jag har ingen aning om varför det blivit så, men det är då det som har hänt, så det bästa kanske inte skulle vara att kastrera =)

Innan vi kastrerade vår hane så terroriserade jag alla hundsidor på nätet inkl denna, pratade med folk irl, tog kontakt med massor med hundägare som jag fått reda på hade kastrerad hanhund.

Absolut ingen av alla dessa påpekade det som du gjort att deras hund/hundar skulle blivit mer dominanta och sturska pg av kastreringen. Tvärt om. Naturligtvis så försvinner inte ett inlärt beteende/olat med kastrering och en del hade kastrerat sina hundar när de redan hade problem. Men jag träffade inte på en enda som ångrat att de kastrerat eller tyckte hunden blev "sämre/värre" - tvärt om.
Dessutom hade samtliga jag pratade med fått hundar som var ointresserade av löptikar. Äldsta hunden var 7 år om jag minns rätt.

Vår kille kastrerades när han var runt året och vi har inte märkt ett dugg skillnad på honom efter kastreringen, förutom att han ibland väljer att inte lyfta benet när han kissar samt att han numera har god aptit från att tidigare varit mycket svår med maten. Lekte häromdagen med en höglöpande tik och brydde sig inte ett dugg om dofterna.
Vi får hem vår nästa hund på onsdag, också en kille och även hans kulor kommer att ryka så småningom.

Ang ursprungsfrågan, 10 år då är ju hunden rätt gammal, men beroende på ras och om den får vara frisk, kan den ju ha många fina år framför sig.
Om hunden fungerat fint i alla år tidigare, hade nog jag avvaktat att kastrera hunden för att se om det var en engångsföreteelse. Helt enkelt för att slippa söva hunden i den åldern. Händer det igen och både hunden och vi lider av det skulle vi nog kastrera trots åldern. Måste ju vara skönt för hunden att slippa dessa hormoner som dansar polka i kroppen när det tar sig sådana "våldsamma" uttryck på gamla dár. Kan ju också vara läge att kolla upp så det inte är något som utlöser ett kraftigare hormonellt beteende som t.ex. tumör i hypofysen.

Jag har hört och upplevt enbart det du säger Moniq. Många tror dock att de kan få bukt på 'hanhundsaggressivitet' genom kastrering och de brukar bli mäkta besvikna när detta beteende kvarstår efter kastrering.

Ytterligare en nackdel med kastrering/sterilisering är att midjemåttet brukar öka högst avsevärt.
Min hanhund är fortfarande orolig, gud vet varför tidigare är endast ett ökat pinkande det enda tecknet på löptikar.
Nu gnäller och ylar och flåsar han hela tiden, dessutom rymmar han från gården och ut på byvägen!!
Har han aldrig tidigare gjort, men i morse fick gubben tag på honom just när han överträdde gränsen och hivade in honom lite bryskt samtidigt som han fick en utskällning och tro det eller ej han har faktiskt hållt sig på rätt sida idag.

Jag har mycket svårt att tro att kastrering skulle ge en dominantare hund. Vidare ska man heller inte kastrera för att få en medgörlig hund utan för att minska sexualdriften.

Ahh, jag vet hur det känns.. Har själv en hane vars prostata sväller så fort han får nys om en löptik.. Droppar blod om snoppen å så... Inge roligt för honom..

Sv: Re: Hanhundar!!

Calazirya skrev:
Haha :D

Min hane har föga intresse för löptikar.
Vi kan ha honom i samma hus och rum som en löptik.
Hur gammal är din hane då? Kanske han inte kommit upp i åldern då han reagerar.

Sv: Hanhundar!!

Våran tycker att det är klart intressant men vet samtidigt att det är förbjudet, alltså funkar det bra att ha honom i samma rum som löptikar under uppsikt. Jag litar inte på honom om jag skulle lämna honom men som sagt ät vi med så är han kanske nyfiken men ligger still. Han är fyra år kanske ska tilläggas!

Sv: Hanhundar!!

Jag klagar inte.. :) Har tänkt måånga gånger på hur skönt det är att ha tik.. Till exempel alla de gånger lösa hanhundar har kommit springande. Måste ju vara jobbigt att inte kunna ha sin hund lös utan att veta om det finns en löptik i närheten.

Fast jag tror de flesta hanhundarna här där jag bor är dåligt uppfostrade.

Sv: Re: Hanhundar!!

min labbe fick MER mat efter kastrationen. nu äter han väl nästan mer än en normallabbe (vi har avancerat till hela 10 dl 16% fett). men de som blir feta får man väl motionera mer och/eller minska maten på.

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
497
Senast: cassina
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 589
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 612
Senast: Dopy
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 455
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka