hanhund som kissar

marieka

Trådstartare
är hundvakt åt en hund som kissar överallt. Jag blir galen!! hur får man han att sluta?

han vet att han gör fel för nu denna gången sprang han direkt till sin plats. Det STINKER här:mad:

några snabba tips?

Sv: hanhund som kissar

Nu vet jag ju ingenting om hunden eller situationen, så det är svårt att klura ut exakt vad det beror på och därför exakt vad som bör fungera bäst. Hur gammal är hunden? Känner ni varandra väl? Känner han ditt hem och omgivningen väl, eller är allt nytt för honom?

Valptänket bör väl fungera även på äldre hundar om dessa blivit stressade av miljöbyte?

Så spontant tänker jag:
Ta det lugnt med hunden, gå till samma ställe i början av era promenader och låt hunden långsamt vänja sig vid den nya miljön. Alla hundar reagerar olika på att bli vaktade av någon annan. Kanske tycker han att han behöver muta in sitt område? Kanske är han osäker?

Försök spendera mycket tid ute med honom, gärna på samma ställe så att han blir trygg en liten bit i taget. Ställ inte några större krav än vanligt hyfs, träningen står ju ägaren för.

Skäll INTE på honom när han gör ifrån sig inne. Säg NEJ, bestämt och vänligt, och ta sedan ut honom. Precis som med valpar ;)

/Syrsa

Jag är hundvakt åt en kille ibland och just nu. Han går och markerar överallt.
Men jag har köpt ett hanhundsskydd och lägger i en binda, så kan han skvätta hur bäst han vill :crazy::)
Men jag säger iofs till honom om jag ser det, men då slipper jag ha full koll.

Finns ingen anledning att fjolla med revirmarkerande hanar. De ska ha sig en åhutning när de skvätter för det handlar inte alls om att de är nödiga eller osäkra. Det är bara revirhävdande och ett jäkla oskick. Hemmet är mitt område och där ska det ta mig sjutton inte mutas in något.

fast man kan väl inte skälla på honom efteråt? eller?

igår tog jag nästan honom på bar gärning, när han såg mig "kröp" han till sin plats och såg ut att skämmas men idag är det samma visa...

hur arg vågar man bli? han är så jäkla stor och jag är inte van vid stora hundar. det är en dobermann.

Efteråt är ingen mening. Du behöver ta honom direkt han tänker tanken att lyfta på benet och du kan bli tokarg. Det är en dobermann och bör tåla en del. Dock ska det höjas ett varningens finger för att hunden kan svara emot. Det beror på hunden och hur pass stor pondus du har. Vill man inte riskera det är det ganska effektivt att tyst och ordlöst bara putta hunden ur balans då benet är på väg upp eller helt enkelt möta benet med handen och smälla ned det i golvet igen. Säg inget och titta inte på hunden.

problemet är att vi inte hinner se när han gör det.
nu var han själv när sambon var och kissade. Han kommer ut från toan och det är 2 nya pölar:mad:

nu får han ligga på sin plats till han åker hem(senare idag). orkar inte mer.

om han kissat inne (och är rumsren annars, och bara markerar) skulle jag ta han i nackskinnet och mula ner honom i kisset! Sen släppa och låta honom gå...sedan skulle jag göra detta VARJE gång...de brukar sluta illa kvickt!

Gör han så här hemma hos sig också?
Tycker att ägaren till den här hunden ska ersätta dig med en städning genom städfirma. Hur gör andra hanhundar när de kommer in i ett hus som redan är revirmarkerat? Sätter de sin egna markering över eller beror det på hur uppfostrade de är?

Jag har en släkting som har en dvärgpinscher som gör likadant. Den är dessutom kastrerad. Gör revir både hemma och hos folk han är på besök hos. Givetvis gör han det när man inte ser. Det går inte att ha en sådan hund lös i huset. Kan man inte ha dem i hage eller kopplad så att man aldrig lämnar dem ifred? Jag skulle bli galen om jag får en hund som gör revir i mitt hus!

Senast ändrad:

ägaren är min syster och han gör inte så hemma. Inte här heller när hon är med.

Lite svårt att begära städning av sin syster... Men hon måste ta itur med problemet. Ni får byta bostäder om det inte är för långt emellan! :idea::laugh:

Låter som om han blir osäker när din syster inte är i närheten. Bygg upp eran relation istället. (om du ska ha han fler gånger) Bannandet gör bara han mer osäker och resulterar i att han gör det när ingen ser. Be din syster skaffa ett sånt där hanhundsskydd.

Nä då kan du ju torka kiss om du råkar ut för en skvättis :p

Jag håller med Grana - aldrig att jag skulle trycka ner nosen i kiss!
Hur kan man försvara ett sådant beteende?

Hittills har det inte varit några problem att få pinkande hanhundar att sluta, men skulle jag av någon anledning misslyckas använder jag hellre moppen än hunden!

problemet är att vi inte hinner se när han gör det.
nu var han själv när sambon var och kissade. Han kommer ut från toan och det är 2 nya pölar:mad:

nu får han ligga på sin plats till han åker hem(senare idag). orkar inte mer.

Du får smyga på honom. För du måste ta honom på bar gärning för att kunna korrigera.

Det låter som att hunden tycker att ditt hem är hans och han ger blanka fan i dig. Du får stå på dig och visa lite pondus! Jobba lite med hunden så ni båda blir på det klara med vart ni står i förhållande till varandra.

om han kissat inne (och är rumsren annars, och bara markerar) skulle jag ta han i nackskinnet och mula ner honom i kisset!

Mula honom med kiss :D

:crazy: Hjälp. Tror du verkligen att hunden har förmåga att koppla ihop att ha nosen/ansiktet nedtryckt i kiss med själva kissandet/skvättandet? ...o att det dessutom betyder att den inte får kissa?

Jösses, jag trodde det var något som folk (läs: okunniga hundägare) höll på med för 20-30 år sedan. Menar du att det finns folk idag som håller på med så ogenomtänkta idiotgrejer som att trycka ner nosen i kisset? :crazy:

Eller hur:eek: Herregud utvecklingen går ju framåt! Det finns ju en anledning till att nya metoder kommer fram...

Hur i hela fridens namn ska hunden koppla det? Det är bara äckligt och faktiskt allmänt elakt.

Gilly

Liknande trådar

Hundträning Mina äldre hundar har av sig själva förstått att när vi tränar så kissar man inte, även om vi kanske står stilla utan att göra något en...
Svar
4
· Visningar
315
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
479
Senast: Wenniz
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 286
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 960
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V