Hängig häst- men inga fel(??) HJÄLP!

Venus_in_Furs

Trådstartare
Någon som varit med om liknande fall? Vi upptäckte igår fm att min ponny var trött, han låg ner i hagen (inte på sidan). När jag kom fram reste han sig, men åt inte. Tog in honom och han såg väldigt trött ut, men han åt lite hö. Sedan på kvällen låg han återigen i hagen, vi hämtade in honom och då ville han lägga sig utanför stallet på vägen hem. Han åt inte heller morötter som bjöds och såg allmänt trött/hängig ut. Idag låg han två ggr ner i hagen på förmiddagen, tog då in honom i stallet och gav hö, som han åt. Han har även druckit ganska mycket vatten (mot vad han brukar dricka vanligtvis) och bajsat och kissat. När jag kom ut i stallet lite senare idag hade han legat i boxen med. Han har dock aldrig under dessa tillfällen rullat sig, eller legat på sidan. Han ligger "upprätt" men ser väldigt trött ut, hänger med läppen osv. Tycker även att han ser ngt orolig ut i blicken emellanåt, men inte mycket. Han har ingen feber, ingen hälta, ömmar inte någonstans eller något sånt. Hittar alltså inga fel. Men han ligger ner betydligt mer än vanligtvis och ser trött ut. Vad kan detta bero på??? Någon som vet?? Har inte ringt vet. eftersom det verkar stabilt trots allt.

Sv: Hängig häst- men inga fel(??) HJÄLP!

Ring veterinär. Har hästen temp? Normal avföring? Normal mängd? En häst som är så trött att den lägger sig när man leder den skulle jag inte säga var i stabilt tillstånd. Kan var allt från kolik till infektion av något slag. Vänta inte med så påtagliga symptom, det blir inte bättre av att ringa veterinären om och när de blir allvarligare.

Tja, början på fång? Fästingsjukdom? Kolik?

Det kan ju vara vad som helst, men att RINGA vet kostar ju ingenting, så jag skulle göra det direkt i ditt fall. Veterinärer brukar vara ganska bra på att avgöra om det är/skulle kunna vara något allvarligt, så att de tycker att de behöver titta på hästen.

Tror de inte att det är någon fara får du säkert rådet att avvakta och återkomma om tillståndet förändras/försämras, och de kan ju också hjälpa dig genom att tala om vad du ska titta efter för att avgöra om de ska komma ut. (Ex. temp, puls, andning, magljud, färg på slemhinnor osv.)

Så slå dem en signal du så känns det nog lugnare sen!

(Såg nu att TantEster hunnit svara medan jag skrev mitt svar, lyssna på henne, hon är vet. stud om jag inte har fel..)

Senast ändrad av en moderator:

ring veterinären.be om blodprov och kolla fästing sjukan:bump:

Tack för alla svar!

Anledningen till att jag såg läget som stabilt var att han bajsade/kissade som vanligt, åt/drack som vanligt, ingen feber och att han inte rullade sig när han låg/verkade stressad. När jag skrev hade han inte legat ner på ett tag heller. Och nu har han inte legat sedan dess heller. Han ser mycket piggare ut nu med. Han springer och busar i hagen nu med. Alltså inga tecken på ngn sjukdom, tycker ni ändå att jag bör kontakta veterinär?

Vi letade lite på nätet och hittade "akut sömnbrist" på en engelsk sida, vilket leder till att hästen "måste" lägga sig för att vila, någon som känner till detta?

Precis så betedde sig min häst när hon fått ehrlichios (fästing sjukdom), fast när hon var som värst hade hon 42° feber. Jag skulle ringa veterinären och be om ett blodprov, det kan ju knappast skada.

Tog ut vet. idag som var lika frågvisa som vi (han har ingen feber, ingen höjd puls och okej lungljud). Han ville dock "vila" mycket idag med. Veterinären tänker att det kan vara ngt med njurarna och vi har tagit blodprov nu med.

bra att ni har tagit prov.
hästar kan dock, precis som människor vara trötta och behöva mer vila i perioder utan att det behöver vara något allvarligt fel. nu har det ju varit otroligt varmt en längre tid, mkt insekter också.

Hej! Hur har det gått med ponnyn? Har ni fått reda på varför han blev så hängig. Skall ta prover på min häst nu, väldigt diffus symptom, ena dagen pigg och på gång sedan andra dagen så är han hängig och underläppen bara hänger :confused:

Angående fästing sjukdom så har jag hört att det kan ta 6 veckor innan något syns på blodprov. Väntar man så lång tid med att börja behandla kan det ta lång tid att få dem bra igen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Tog nya prover förra måndagen och jag undrar lite kring mitt järnvärde. Har legat bra tidigare, kring 22, nu helt plötsligt var jag...
Svar
4
· Visningar
693
Senast: Kristall10
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 704
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 879
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar