Hänger ut tungan.

uma

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av häst som lägger ut tungan mellan varven? Vad jag har hört är det ingen höjdare att tävla med en så´n, att det ger poängavdrag.
Ni som haft/har sådan häst, går det att jobba bort? Tips på hur ni gör! Ev dressyrdomare: ger det avdrag på helhetsintrycket av programmet, eller ger man avdrag för varje gång tungan åker ut...? Tacksam för svar!!

Sv: Hänger ut tungan.

Du får dubbelt avdrag. Alltså först på momentet och sedan på lösgjordheten nere på allmänt intryck.

Har du diskuterat det med din tränare?

Min gjorde så emellanåt förut och det berodde nog dels på att jag red henne lite fel, och även på att hon hade foderinpackningar (som vet hittade när jag kollade tänderna) Hon gör inte så längre! Testade också lite olika bett och använder remontgrimma som jag absolut inte spänner för hårt.

Du får dubbelt avdrag. Alltså först på momentet och sedan på lösgjordheten nere på allmänt intryck.

Som det är nu ska det inte vara något avdrag för tungan ute-utan avdrag ska ges om tungan är symtom på något annat, ex viker sig åt hö o inte tar stöd på höger betthalva exempelvis o hästen drar sig undan hjälperna o visar det med sin slips.

En domare ska alltså titta på hur hästen går o döma därefter, men ofta så har en tunghäst kanske vissa problem och det ger avdrag-inte tungan.

Nu har det, om inte jag fattat fel, på internationell nivå lagts in flera förslag på samornande av bedömningar bla skrittens renhet o poäng och även tungan är med där, minns ej exakt men om förslaget skulle gå igenom så skulle tippen få hänga ut framåt men inte åt sidorna....

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 343
Senast: super
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 417
Senast: Mia_R
·
Utrustning Behöver hjälp och nya idéer angående min ponny som är orolig i munnen och gärna lägger tungan över bettet. Han är en irländsk import och...
Svar
8
· Visningar
1 103
Senast: Efwa
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 523
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar