hänger sig på bettet

U

Uthasego

hejsan alla glada..
jag har ett halvblods sto på ca 169. Jag har henne på foder.
Hon har gått som dressyrhäst fram till 10 år ungefär sedan triangelmärktes hon. Så har hon gått som avel och promenad i ca 4 år. Och nu har jag henne.
hon är jätte go och snäll, gillar att jobba men ibland börjar hon med konstiga saker.

När vi travar, ibland liksom hänger hon sig i bettet. Hon går i väldigt låg form och flyger fram i en otrolig trav. Hon går otroligt fint, men det går inte att korta upp henne därifrån. Hon tar jätte lååånga steg och liksom slänger benen frammåt. När man ska ta henne så går hon ännu mera på tyglen och är nästan vid bogen. Svårt att förklara. Hon är inte mkt musklad och tycker det är jobbigt att gå där och så blir hon sur. På detta sättet gör hon oftast efter första galoppen.! :crazy:

Igår red jag och en kompis ut, vi skulle galoppera på en raksträcka. Jag satt galopp och hon börja galoppera. Sen börjar hon öka och blir lång. Så jag rätar upp mig och kortar upp henne lite, inte mkt bara så hon ska sakta ner farten lite. Sen börjar hon bocka och sparka, byter galopp springer på sne och dummar sig. Jag satt som tur väl va kvar i sadlen och fick tilslut ner henne i trav. Hon var skit sur! :mad:

Efter det travade vi lite och det var då hon började med det där i traven.

I ridhuset är hon också rolig att rida men efter första galoppen så blir hon så konstig. det är jätte svårt att galoppera henne på volt, hon ligger ner i galoppen känns det som och blir jätte lång och börjar tillslut trava och sedan e både hon och jag på dåligt humör. Jag fösöker hålla om henne och jobba i varje galoppsteg men det är ändå svårt.

Nästa vecka ska jag ta privatlektion så jag får hjälp med detta men är ändå intresserad av vad ni har och säga. Om ni kanske har vart med om detta. Endel tror att hon försöker komma undan arbetet men hon gillar att jobba. hon är pigg och frammåt.

så måånga svar skulle vara roligt!!
:banana:

Sv: hänger sig på bettet

Hur är du i handen? Fundera på det....
För allt för många hänger kvar o glömmer att släppa efter och ge eftergift direkt när hästen gjort rätt.
Även fast du säkert vet att man bör ge efter direkt sombelöning så är det alltid värt att dubbelkolla och koncentrera sig på det...

Sedan kan det var bra kanske att leka lite med bettet....mjuka kramningar...se till att du alltid har kontakten och att hästen visar att hon/han är med på notorna så att säga.

Var tydlig att du har rätt förhållande mellan drivande och förhållande hjälper...

Måste tyvärr gå nu...men hoppas att jag har gett dig några tips att tänka på....

Min pålle gjorde också så (fast inte när jag red ut)
Testa med MYCKET markarbete och dressyr övningar...
Tränna upp din hästs kondis... om hon inte redan har de... :smirk:
De blir nog jätte bra att du rider en privat lektion snart... :p
Om inte din trännare vet kan du ju kolla om din pålle kanske har ont någonstans...
Jag fick jätte ont i mina axlar, eftersom jag bara sat där o hålde i... :crazy:
Nu vet jag hur jag ska rida henne...
Mycket säte och "stark" ytterhand (så hon får ett bra stöd)
Rid för en bra trännare minst en gång i veckan, då blir de nog jätte bra!
Lycka till! ;)

stark ytterhand är inget att rekommendera om man vill ha en häst som bär sig själv.

Hur är din häst kondition?
En häst med dålig kondition kan pyssla med massor av andra saker än just det man ber om.
När hästen viker huvudet mot bogen bryter hästen lodplanet, ofta pga att det blir tungt eller för att den undviker att ta stöd på bettet.
Kolla tänderna och konditionsträna.

Uthasego skrev:
När vi travar, ibland liksom hänger hon sig i bettet. Hon går i väldigt låg form och flyger fram i en otrolig trav. Hon går otroligt fint, men det går inte att korta upp henne därifrån. Hon tar jätte lååånga steg och liksom slänger benen frammåt. När man ska ta henne så går hon ännu mera på tyglen och är nästan vid bogen. Svårt att förklara. Hon är inte mkt musklad och tycker det är jobbigt att gå där och så blir hon sur. På detta sättet gör hon oftast efter första galoppen.! :crazy:

Det är ingen otrolig trav och hon går inte otroligt fint utan hon går på bogarna och därför hänger hon i handen, hon vill inte bära vikt på bakbenen, på tygeln går hon inte heller.

/fio elakast i stan :devil:

Gah! Är du fio???
jag som undrade vart du tagit vägen.

Jag tror inte hon är musklad för det arbetet ännu. Låt henne inte använda tygeln som ett 5:e ben. Kräv inte så mycket av henne först. Orkar hon inte galoppera mer än 5 steg, galoppera 5 steg.

Varför blev hon triangelmärkt? Det kandske är något fel på hennes bakparti så hon inte kan sätta under sig?

Jag håller med Fio måste jag bara säga, det är nada bakdel och massa framdel, sorgligt men sant.

Att hon börjar sparka och bocka när du tar i henne ibland behöver inte bero på att hon vill vara dum!!!
Jag har personligen varit med om att min häst plötsligt började göra så, och jag blev frustrerad och orolig. Jag trodde först att hon var jättepigg bara, vilket hon också var, men det är hon ju alltid så...
Att hon bockade och sparkade berodde på att jag gått aningens för fort fram (OBS!Det bör tilläggas att min häst är lite känsligare än en "vanlig" häst om man kollar överlag...) när det gäller mina förhållande och drivande hjälper. Hon hade blivit frustrerad, för jag drev omedvetet med sätet, samtidigt som jag bromsade henne med handen (dum som jagvar...).

Tänk dig själv; Du driver med sätet, hästen ökar snällt, du blir lite sur och tar förhållningar i tyglarna. Vart ska hästen ta vägen?? Bakåt?? nej, för du driver ju framåt med sätet! Framåt? Nej, du bromsar ju med handen! Nedåt? Marken är i vägen... Uppåt? Ja!! Där ifrån kommr bocksprången EVENTUELLT. Detta tåls att tänka på, mycket och länge. Du vet ju säkert att du ska helst bromsa med säte istället för hand, och att du bromsar hästen genom att "knipa åt" med knäna...

Jag fick bort detta genom att rida mycket på böjt spår och HELT långa tyglar. Sprang hon iväg vände jag DIREKT in på en liten volt. Höll ingenting på yttertygeln, för det är ju inte någon dressyrövning direkt, utan lydnadsträning...
Tillslut kom hon ned i ett otroligt trevligt och harmoniskt tempo. Dessutom ska du tänka på att varje, absolut VARJE gång du får igenom minsta lilla förhållning, lätta direkt i handen! Och varje gång du gör halt, håll i henne, hela tiden, ända tills hon står still, då kan du i princip släppa tygeln och ge beröm =). Då är du tydlig med vad du vill, och hon kan känna sig stolt, precis som du! :bump:

Oj vad långt :P. Sorry :o :smirk: :o . Ska nog inte skriva mer hihi =)

Lycka till! Hoppas träningen ger stora resultat! Bara tänk på att du ska knappt ha ett gram i handen om du inte vill =).

´hej igen!
Tack för alla tips, men nu har jag nog listat ut vad det är.

Dagen efter när jag stod och gjorde iordning henne så kände jag igenom ryggen på henne. Där visade hon tydlig smärta. Så vi maserade hene och lät henne stå.
Jag har hört mig om och fått lite hjälp.
Förmodligen har jag ridit henne för hårt och hon har inte tillräckligt med ryggmuskler.
Så vi ska tömköra henne och skritta mkt. Endast ett ordentligt pass i ridhuset i veckan.
Jag har dessutom bett sadelmakaren komma ut och titta så sadlen fortfarande sitter bra. Köpte en för ca 1 ½ månad sen och man vet ju inte, den passar inte lika bra nu kanske.

Så jag hoppas att detta ska hjälpa, och rida privatlektion så jag inte rider henne på bogarna!
Hon triangelmärktes pga kotledsinflammationer. På frambenen. Förmodligen för att förra ägaren red på mjukt underlag och red henne på bogarna.

Så hoppas på det bästa!!
:bump:

tack för alla svar

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar