hänger i handen

F

finduslinda33

har någon något bra tips på vad man kan göra om hästen "går och hänger" i tyglarna???

Sv: hänger i handen

Aktivera bak och släppa tygeln är det enda som hjälper. Hästen ligger i handen för den inte vill/får möjlighet att bära sig själv. Så kicka igång bakbenen, rid massor av övergångar och tempoväxlingar och lätta av så fort hästen lägger sig på handen.

Min medryttar-häst är precis likadan, mest för att han är så himla lat! Men det funkar att lätta på tygeln och på med skänkeln, arbeta lite mer så att han får med sig heeela kroppen :)

Jag kanse inte har ett bra svar, men jag gjorde detta när jag tränade in min arab att gå på tyggelen. Han hängde väldigt mycket.

När hästen börjar hända brukar jag drivar fram den lyfta den.
Om det är en travar så släpp tygglarna för när dom går eller gick på lopp hängde dom på bettet. Släpper du så ramlar dom, till slut lär hästen sig att den inte ska.

Hoppas det löser dig, kram :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 132
Senast: Sesca
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 405
Senast: Cs218
·
Utrustning Är det nån här som testat dessa stigbyglar eller har nått annat bra tips? Jag är ute efter typ freejump men som är säkrare än just...
Svar
7
· Visningar
470

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka