Hänger i bettet.

Mysaan

Trådstartare
Har i går och i dag börjat skritta min lille kille lite. Vilket går väldigt bra. Bara två problem.

1. Han söker sig gärna framåt neråt när han skrittar på bra. När han kommer till ett visst läge så hänger han sig i bettet. Driver jag då på lite så lyfter han huvudet igen. Sedan början han söka sig neråt/framåt igen och så blir det samma sak igen. Vid två tillfällen i dag så hängde han sig inte men då glömde han helt bort att gå istället. :cry:

2. Han är i så dålig kondis så efter 45 min skritt i dag så var han ganska svettig. Iofs så var det endel skogsskritt så han fick lyfta benen. Någon med bra tips på att öka kondisen eller ska jag fortsätta så här bara?

I övrigt verkar han vara en trevlig och lättlärd kille så det ska bli skoj att få igång honom.

Sv: Hänger i bettet.

Du kanske ska prova att öka konditonen och muskelmassan från marken istället om du inte har provat det.

Problemet är att jag inte i dagsläget har tillgång till någon paddock eller dyl. så jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga i så fall. Men om du eller någon har några tips tar jag gärna emot dem.

Man kan tömköra i skogen och på vägar, det går att träna t.ex. sidvärtes så.

Annars behövs det inte så mycket utrymme för att göra lite samlande övningar, böjning och flytta fram- och bakdel.

Det är också mycket stärkande att skritta lång och låg i skogen, jag jobbade bara i skritt i ett halvår, och fick värsta muskelpaketet. :D

kanske är det så att han helt enkelt inte orkar bära upp sig än..jag tror att dessa två faktorer hänger ihop..Han hänger sig säkerligen för att han inte orkar bära upp sig än..efetrsom du säjjer att han har dålig kondis oxå..kanske måste du jobba från marken först o sen succesivt öka i ridningen oxå..Bra att du har tillgång till skog, det är ju skitbra grunträning!Hästen får lyfta benen o jobba med hjärna o kropp!
Tömkörning kan du ju göra även utanför en paddock!även jobb från marken överhuvudtaget kan du göra utan inhängnat..så som grunderna, flytta,rygga osv...det är bra träning som gör hästen smidig..
Hur gammal är pållen?

bara lite tips från mej..:)

Tack för era svar! PÅllen är 5 år och kom från travbanan under senssommarne/tidig höst. SEdan har han mer eller mindre stått sedan dess och bara longerats lite grann 1-2 ggr i månaden.

Pinky: Jag har som sagt nu bara skrittat honom och bryr mig inte så mycket i formen ännu. Fick hem honom för inte så länge sedan så jag har försöiktigt börjat sätta igång honom.

Tänkte till att börja med nu skritta enbart i skogen ka´nske varannan var tredje dag ungefär. Vad tror ni om det??? Han är totalt ovan att gå i skogen så det var verkligen en pärs för honom och i dag har han nog lite träningsvärk för han var lite tjurig.

det låter som en bra ide...ta det lungt i början..det e ju bättre att ta det för lungt än gå för snabbt fram..om du känner att han tycker det är jobbigt så skritta barai skogen varannan dag..eller var tredje..som du känner själv..sen kan du ju öka det efterhand som du känner att han orkar mer..man kan ju göra lite övningar när man "bara" skrittar oxå ju..lite sidledsrörelser,göra halt..ja, lite sån små träning...o det som du skrev var typ det jag menade oxå..bry dej inte så mycket om formen förrän du känner att han orkar mer..Du verkar ha koll på läget juh! :) Men jag vet, men vill gärna har andras åsikter oxå..alltid kul o lärorikt..eller hur?

jag hoppas allt går bra, o det hade varit kul att uppdatera sig lite på hur det går för er..hur du har gjort osv..:)

Det låter som att hästen inte orkar bära sig riktigt och därför hänger sig fast i bettet. Som flera sagt tidigare, tycker jag du ska fortsätta som du gör, skritta och öka på såpass att han orkar. Tänk inte så mycket på form än förrän hästen kunnat bygga muskler och fått ork att kunna gå i en korrekt form. Lägg eftersom lite uppbyggande dressyrarbete i skritten, sånt som kan göras på en skogsväg eller liknande. Lycka till med hästen!!

Tack alla för era svar! I dag var vi ute i 45 minuter men på skogsvägar och det var inte lika jobbigt för honom dessutom märkte jag i dag att han tyckte det var kul även om han var lite besvärlig.

KOmmer fortsätta så här nu. Fördelen är just nu att det är så dåliga vägar så något annat än skritt knappt går att åstakomma i vilket fall som.

Låter som att hästen i fråga behöver mer muskler i "bakkärran" alltså bakdelen. Så ut i skogen o klättra o hitta gärna en lång seg backe som du kan trava och galoppera uppför.
För att bygga upp hästen både muskelmässigt och konditionsmässigt är det superduper att göra det ute i naturen. Dessutom blir de flesta hästar oftast mer positiva till arbete ute än när de går instängda i en "dammig, mörk" manege

Jobba honom för hand kan du göra även utanför ridbanan. Ha vanligt träns och gå bredvid och jobba honom för hand. Då slipper han din vikt och kan lättare balansera upp sig.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 309
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 954
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama