Hänga upp småmaskigt hönät i boxen

Sparrisen123

Trådstartare
Hur gör ni det? Jag menar den fyrkantiga modellen med upphängningsöglor i de övre hörnen så att säga. De blir ju ganska långa när de är tomma, så för långt ner vill jag inte ha det. Hur gör man smidigast?

Sv: Hänga upp småmaskigt hönät i boxen

skruva fast 2 ringar i boxväggen ( om du har en hel vägg ) så brett isär som nätet 'r nästan. Haka fast nätets öglor i varsin tex karbinhake o häng upp.

Har du ingen hel vägg kan du kanske hänga nätet på samma sätt med karbinhakarna i gallret tex.

När man hänger upp nät blir ätställningen väldigt onaturlig för hästen.. därför använder inte jag nät.

Jag vet att det blir en onaturlig ätställning, men det är ändå det bästa alternativet av de val jag har.

Jag hängde det från gallret, med balsnören (ej karbinhakar! stor risk för att hästläppar fastnar!). Inga problem, ätställning var inte särskilt onaturlig eftersom det hamnar lågt, botten bara ca 10cm ovanför spånet. Hästen var dock oskodd, så lägre skaderisk än för en skodd häst. För ännu högre säkerhet kan du använda snören som lätt går sönder, om du har en häst som gärna fifflar med hovarna på saker. Det finns ju en hörn-krubba från Caisas nu som har högre säkerhet för användning i box.

Har dock funderat på att sy en hay pillow :). Helt naturlig ätställning, men ändå med SMHN's fördelar.

Den ser ganska intressant ut.

Men kan man inte lika gärna lägga hela smh-nätet på golvet lika väl?

Jo fast jag hade velat ha något som skyddar nätet underifrån från spån etc :).

När man hänger upp nät blir ätställningen väldigt onaturlig för hästen.. därför använder inte jag nät.

Det finns ju för- och nackdelar med det mesta tänker jag. Om jag får välja tycker jag det är bättre att hästen får ett hönät som förlänger ättiden ordentligt än att hästen får stå i många timmar utan att kunna äta. Detta även om ätställningen är onaturlig. Optimalt är det inte, men för oss som har uppstallade häster är det svårt att ge hästen möjlighet att äta långsamt och länge på annat sätt. Min häst får grovfoder på golvet morgon och kväll och har fri tillgång i foderhäck med småmaskigt hönät över i hagen. Till natten hänger jag upp ett småmaskigt hönät i boxen för att han ska ha något att pyssla med under nattens många timmar. Kvällshöet på golvet äter han ju upp på nolltid så det blir väldigt långt till frukost annars. Sedan vi införde de småmaskiga hönäten som gör att hästen kan äta när han vill tycker jag att jag har fått en gladare och lugnare häst.

TS: Vi har satt upp ringar ganska högt på väggen och fäst snören från dem. Eftersom hästarna är skodda har vi varit noga med att näten ska hänga allra minst 70 cm från marken. Har man som jag varit med om att en häst fastnar med en sko så chansar man inte.

Jag hänger upp mitt nät i 4 punkter, dels de 2 öglorna i vardera ände, sedan sätter jag även 2 fästpunkter på mitten, dvs mitt emellan de 2 öglorna, för att det inte ska säcka ihop när det blir tomt. Brukar använda höbalsnöre.
Räknar kallt med att min gamla häst inte vevar med benen, och skulle han göra det och nu fastna så räknar jag med att nätet går sönder innan han själv gör det, om han nu ens skulle få panik vilket jag tvivlar på. Händer det så händer det. Risken är betydligt större för magsår utan nät, än att han ska fastna med nät.

Men kan man inte lika gärna lägga hela smh-nätet på golvet lika väl?

Lägga ett nät på golvet??

Det finns en säkerhetsrisk med nät också och det är att dem kan fastna!
(ja, jag har även sett barfotahovar fastna i nät)

Nätet måste hänga tillräckligt högt eller så måste man göra ett sparkskydd.

ts: du kan göra ett spel så att du kan dra upp det i lämplig höjd när du fyllt det.

När hästen var oskodd hängde det med två karbinhakar om boxgallret, brett i sär för att hålla nätet uppsträckt även tomt.

Med skor på och vanan att äta ur nätet uppifrån (knöt upp snörena först...:meh:) ville jag få upp nätet lite till, så nu hänger det i gamla bensnören som sitter runt gallrets överliggare under taket istället. Ännu mer brett isär...:)

Håller med Sara ... Trenden med finmaskiga nät som hästarna står och rycker i högt dygnet runt är ett problem i fråga om den onaturliga ätställningen på nacke och Tänder . Tycker det är synd att såna här flugor blir så stora att de blir naturliga förfarande sätt hos gemene man .
Ingen häst tar ju skada av ngn anpassad ätställning några timmar om dagen men just det här 24/7 vintertid förstår jag inte att folk inte ser problemet av .

Har man hästen på halm nattetid finns öht inte problemet med brist på ät tid osv .

Senast ändrad:

Håller med, skulle inte fodra i nät dygnet runt, just pga ätställningen.

Hej, våra hästar fick sk slowfeeding nät i sina boxar efter betet, dom får nattmaten i sina nät, övriga 3 måltider serveras från golvet/marken.

vet ej hur högt det hänger, men valde att inte ha det för lågt pga risken för att fastna.

så här ser det ut.
Foto-QZPOATNB.jpg

Foto-SBVBBSSX.jpg

Ungefär på den där höjden har jag mitt nät också (i förhållande till hästen, min är mindre än din skulle jag tro :p) och det hänger inte mycket längre ner tomt. Det är nog ingen stor risk att fastna då, va?
Jag satte upp typ hinkkrokar så högt att hästen inte når upp dit och hänger öglorna i.

Sen diskussionen ovan om nät dygnet runt: det vill inte jag ha heller. Det är bara ett mål som serveras i nätet, resten är på marken.

Nej håller med dig, vill inte ha min häst ätandes ur nät 24/7 heller.
vet inte om det syns men jag hängde balsnören i gallret och i dom karbinhakar vidare genom nätet.

störd vinkel på båda bilderna, snett bakifrån...han är en D-ponny.
detta nät hänger i samma höjd tomt som fyllt. risken att fastna är nog liten.

Håller med Sara ... Trenden med finmaskiga nät som hästarna står och rycker i högt dygnet runt är ett problem i fråga om den onaturliga ätställningen på nacke och Tänder . Tycker det är synd att såna här flugor blir så stora att de blir naturliga förfarande sätt hos gemene man .
Ingen häst tar ju skada av ngn anpassad ätställning några timmar om dagen men just det här 24/7 vintertid förstår jag inte att folk inte ser problemet av .

Har man hästen på halm nattetid finns öht inte problemet med brist på ät tid osv .
Håller med! Utöver det så rinner saliven bakåt istället för mot munnen om hästen äter högt. Jag kan tänka mig att det ökar risken för foderstrupsförstoppning jag... Nä, blanda grovfodret med halm eller liknande istället inne för att förlänga ättid utan att höja mängden energi/protein nämnvärt.

Finns inte en chans att jag skulle introducera hönät eller annat som ökar skaderisken i boxen.

jag är i princip betydligt mindre rädd för skaderisken i boxen med ett högt hängt nät, även om den existerar i princip. Hästar lyckas ju dock med det mesta oavsett när *oturen* är framme, men visst, jag förstår absolut ditt argument ang det även om den aspekten med ett högt säkrat nät på ett vettigt sett utifrån just den hästen inte skulle vara ngn primär orsak till att jag valde bort det i sig.
Jag är betydligt mera brydd av slitage på nacke och tänder i en ständigt ryckande hög ätställning, som ingen häst äter ur naturligt så statiskt som dessa hönät erbjuder/inbjuder till.

jag tycker även det är viktigt att belysa, att "grundarna" till småmaskiga nät, själva utgår från oskodda hästar i stort, och förespråkar sin ide via lösningar som fodras i markhöjd/mkt låg höjd. Det är en väldigt viktig aspekt i skillnad, jmf med hur mkt trenden slagit i fråga om högt hängande nät dygnet runt för väldigt många hästar, inklusive fritt hängande höga nät, där hästarna verkligen får slåss för att få tag i strån i ett fritt hängande, i hög höjd, nät, för att öht få ut strån. Innan dessa "grundare" bytte till just nät, så sålde de lösningar i fråga om nätgaller lösningar i olika varianter för slow feeding inne och ute, och enligt samma princip - låg höjd, helst markhöjd.

håller med dig i övrigt, står hästen på halm som strö finns ingen anledning att öht stressa över nattuppehåll de timmar det innebär på box mellan hö/silage fodringar. Inga ö.h.t.
går även jättebra som du säger att förlänga ättiden ytterligare genom att blanda halm och hö/silage nogsamt vid givorna, så gör hästarna som de gör i naturen - dvs pillar ur det godaste först, och sen tar de halmen om de har ytterligare tugg/mättnadskänsla via tuggbehov som behöver tillgodoses.

Senast ändrad:

jag tycker även det är viktigt att belysa, att "grundarna" till småmaskiga nät, själva utgår från oskodda hästar i stort, och förespråkar sin ide via lösningar som fodras i markhöjd/mkt låg höjd.
Där ser man! Ja, det låter ju vettigare i så fall. Synd att det inte praktiseras av de som använder hönäten i de fall de verkligen behöver hönät över huvud taget. I vissa fall kan ju ökad motion vara ett alternativ till att tvingas begränsa högivan på allehanda sätt :meh:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 759
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 296
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar