Hane och tik ihop?

Fibusen

Trådstartare
Just nu är jag mammaledig,och min mamma bor i närheten och har en tik. Vi har två hanar,varav den ena är kastrerad.

Problemet är att han som INTE är kastrerad är en riktig juckfrans! :crazy: Varje gång vi träffas så ska han upp och jucka på tiken. Nu vet jag att det kanske inte är så mycket parning i huvudet från början,utan mer dominans,men många gånger så har paketet åkt ut. :meh:

Jag tycker det är synd att mammas tik ska sitta själv dom timmar hon är på jobbet,så jag tänkte erbjuda mig att ha henne här dom dagarna,men,hur ska vi få kvitt med juckandet? Kommer det funka över huvud taget? Och när är det dom kan bli dräktiga ? (Har aldrig haft en tik,utan bara hanar..) Vid löp har jag förstått att det antagligen inte kommer funka,men är det i själva löpet dom kan bli dräktiga,eller före/efter?

Jag kan ju absolut inte sitta och passa dom hela tiden! Självklart lämnar jag dom inte ensamma,men om jag sitter i vardagsrummet och hundarna är i köket liksom.

Så,av din erfarenhet,kommer detta att ge sig? Och brukar hanar verkligen para sig hej vilt bara för att dom är med en tik?

Senast ändrad:
Sv: Hane och tik ihop?

Om min tik inte säger ifrån på juckande hanar (vilket hon iofs oftast gör innan jag ens hunnit reagera), brukar jag faktiskt korrigera hanen rätt rejält att han ska kliva ner. Du får helt enkelt lära honom hur man beter sig bland tikar, hon ska inte behöva utsättas för juckande hane bara för att hon själv inte säger ifrån.

Tikar kan bara bli dräktiga under löp (under höglöpet), men jag hade aldrig låtit min hane (om jag haft en) juckat på andra hundar, jag tycker inte att det är ett okej beteende alls. Det handlar nog inte om dominans, det är en överslagshandling från hanens sida om han sällan umgås med tikar. Du får nog lägga ner lite tid på att få bort det där beteendet till en början, men ska det förhoppningsvis lugna ner sig.

Instämmer med Kivina, du får lära hanen hur man uppför sig. Annars har ju tiken det lugnare hemma ensam.

Självklart så kommer vi säga till ordentligt,det har vi alltid gjort,men förr så har det gått ett par månader mellan gångerna vi träffas och då blir han så till sig och ska jucka direkt,nu bor vi närmare så dom kommer ju träffas massor nu. Mina förhoppningar är att han lugnar ner sig ganska direkt om dom träffas flera dagar i veckan,att det inte blir lika "spännande".

Hon säger inte till,utan bara tokviftar på svansen och börjar leka med honom...

Självklart så kommer vi säga till ordentligt,det har vi alltid gjort,men förr så har det gått ett par månader mellan gångerna vi träffas och då blir han så till sig och ska jucka direkt,nu bor vi närmare så dom kommer ju träffas massor nu. Mina förhoppningar är att han lugnar ner sig ganska direkt om dom träffas flera dagar i veckan,att det inte blir lika "spännande".

Hon säger inte till,utan bara tokviftar på svansen och börjar leka med honom...

Men uppenbarligen funkar era tillsägelser inte eftersom han ändå fortsätter, så det är något ni behöver jobba på och inte bara hoppas att det lägger sig av sig självt.

Tiken låter underlägsen och försöker disarmera situationen genom att agera lekfullt. "Sluta jucka vi leker istället." Hon behöver hjälp att freda sig.

Men uppenbarligen funkar era tillsägelser inte eftersom han ändå fortsätter, så det är något ni behöver jobba på och inte bara hoppas att det lägger sig av sig självt.

Tiken låter underlägsen och försöker disarmera situationen genom att agera lekfullt. "Sluta jucka vi leker istället." Hon behöver hjälp att freda sig.

:bow::bow::bow::bow::bow::bow:

Och TS: hanhundar rider inte av dominans, snarare av stress.

Nu är alla tre här,vart lite lek direkt som vanligt,sen efter ett tag när dom busat så tog han tag runt midjan på henne,sa till han ordentligt och sen dess så har han inte försökt mer. Dock så lade han upp en tass på ryggen på henne och svansen fullt viftande,jag hummade lite då så då gick han ner direkt,sen sprang dom något varv ute på gården,nu ligger dom och sover i varsit hörn här inne.

Förhoppningsvis så kommer det funka,tiken tycker ju det är så roligt att vara med! :)

Och att rida pga stress stämmer nog mer,för det är bara i början när dom träffas han försöker,samt om det kommer någon och hälsar på tex så dom blir jätteglada och uppgasade,då är han på henne direkt igen och håller om midjan. Om vi har henne här regelbundet så kanske han inte blir lika gasad av att träffa henne,så då behöver man förhoppningsvis inte vara på han varenda gång! Ska bli spännande att se i morgon om han kommer försöka då med.

:bow::bow::bow::bow::bow::bow:

Och TS: hanhundar rider inte av dominans, snarare av stress.

Plus en på det.

Jag skulle lägga krut på att dämpa hela situationen, tex de ska inte leka alls, mer så än att "säga till på skarpen". Känner hundarna varandra sedan valpben kan jag tänka mig att de leker, annars är jag skeptiskt till det.

Dom har umgåtts enda sen den ena var 8 veckor,och den andra 12,skiljer bara en månad mellan dom,och dom är 2,5 år.

Dagen gick bra iallafall,dom lugnde ner sig ganska direkt,dock så försökte tiken dra igång våran på bus här på eftermiddagen,men var lätt avstyrt,våra vet att man inte leker inomhus,utan där ska det vara lugnt. Ska bli spännande att se om han försöker något i morgon.

Analyserade dom riktigt i dag hur det går till:

Hanen och tiken nosar på varandra,svansarna viftar för fullt,öronen högt bakåt,hånen slår ner framtassarna i backen med rumpan i vädret,tiken kastar sig i samma ställning,sen gör tiken en "damp" snurr,då lägger han upp en tass på henne,då snurrar hon igen,då hoppar han till och tar tag med framtassarna runt midjan men stå still,och så snurrar tiken till och då börjar han jucka... :cautious:

Jag försökte mig på att klippa och klistra lite men det gick inte. Om du har Facebook, sök upp Memea Mohlins sida och läs inlägget hon skrev den 24 april. Jag tycker helt klart att det är något man bör läsa och fundera på!

Jättebra inlägg,men förstår inte vad det har med mig att göra? Hon skriver ju själv: "Tänk om det gick att få folk att förstå att vuxna hundar ytterst sällan leker med obekanta vuxna hundar"

Dom här har träffats regelbundet MINST en gång i månaden sen dom var 8 och 12 veckor gamla. Nu har mamma flyttat närmare oss och dom träffas mycket mer,minst varannan dag (om inte tiken är här).

Hur som helst så gick det jättebra i dag,dom viftade på svansen,men inte en antydan till att vilja rida på henne. Dom gick runt och strosade ute i solen,sen hittade hon en "trasa" som hon ställde sig framför hanen med och viftade på svansen,det är för mig en inbjudan till lek iallafall?

Dock var det alldeles för varm för att grabben skulle haka på,20 grader i skuggan i dag. :love:

Tror det här blir toppen,då slipper hon sitta där borta dom dagar mamma jobbar!

Jag försökte mig på att klippa och klistra lite men det gick inte. Om du har Facebook, sök upp Memea Mohlins sida och läs inlägget hon skrev den 24 april. Jag tycker helt klart att det är något man bör läsa och fundera på!

Hon skriver så mycket klokt!

Jag tänker på tikens beteende när hanen försöker rida. Det är kanske inte alls så att hon försöker leka, utan att hon på ett väldigt artigt sätt försöker få honom att låta bli henne.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
812
Senast: animalasia
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
895
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 191
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 421
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar