hane och honor tillsammans?

B

bountysmatte

Jag har parat 2 honor med en hane och dom är tillsammans nu , men hanen var för sig själv innan. Måste jag ta ut honom innan ungarna kommer? Biter han ihjäl dom? Kan honorna ha sina ungar i samma bur eller blir dom störda av varandra?
Tacksam för många svar. (dvärgvädurar) :banana:

aha, kaniner.. vet ja inte.. tänkte svara för marsvin hehe..

Mina föräldrar hade avel på fransk vädur förut (när jag var liten), och jag vet att dom tog bort hanen, om det var för att det var mer praktiskt så eller för att han skulle skada dom vet jag inte, men jag tror att det var för att ha kunde göra ungarna illa. Sen är det ju också så att dom parar sig så fort det går igen när dom är tillsammans.
Vi hade en hona som precis fått 9 (!) ungar, så smet hon in till hanen, och vips fick hon 9 till! Det var ganka mycket med 18 ungar, framförallt när dom första fortfarande inte var stora nog att lämna mamman :)

Hur gör man med marsvin då? Inga planer för ungar nu, men är nyfiken. Jag är nybliven marsvinsägare och försöker lära mig så mkt som möjlig om de underbara djuren :love:

Såvitt jag har förstått så brukar inte hanen utgöra någon risk för ungarna, marsvin är fredliga djur. Däremot brukar man ta bort hanen för att undvika att han parar sig med honan så fort hon börjar brunsta igen. Mamman måste ju få vila lite mellan kullarna! ;)

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 913
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 867
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 875
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar