Handräckning genom kronofogden

Conversation Piece

Trådstartare
Är det någon som varit med om - eller hört talas om - att få hjälp av kronofogden att "avhysa" hästar ur stallet?

Skulle vara intressant att höra hur lång tid det tog och hur det gick till i praktiken.

Sv: Handräckning genom kronofogden

Vet en inte så långt ifrån dig. Det tog lite över två år.

Ah, det var det jag var rädd för.

Men det lyckades alltså till slut? Hur gick det till? Stallades hästen upp hos någon annan som betalades av kronofogden eller?

Det var ett mycket speciellt fall och rörde flera hästar. Det hela slutade med att hästarna såldes exekutivt. Tror det är vanligaste alternativet just för att det är levande djur.
Kom på att jag själv köpt en häst som KF tagit. Den stallades upp hos en oberoende person som sedan fick hästen av KF för sina utlägg. Ägaren saknade medel.

Ja, det är ju speciella ärenden på det viset att det rör levande djur. KFM brukar inte bli jätteglada precis när man kommer dragande med ett sådant ärende.

Men det finns ju inte så mycket annat att välja på om hästen inte har något värde och ägaren inte betalar.

Jag valde istället att få kronofogden att mäta ut hästen för en redan verkställd dom hos en annan fodringsägare.

Hade vi velat mäta ut hästen för våra fodringar hade vi först behövt verkställa vår fodran i rätten vilket hade tagit ordentligt med tid och resulterat i säkerligen minst 1 år av ytterligare uppstallningskostnader. Ägaren var en juridikstudent som hade satt i system att uttnyttja sina kunskaper för att slippa betala för sig i alla möjliga situationer.
Därför kollade jag upp vilka andra som hade fodringar på denna person och sen gjorde jag en deal med kronofogden att jag stod för uppstallningskostnaderna under tiden hästen såldes, då detta var det billigaste alternativet för oss.
(Kronofogden hade annars inte möjlighet att mäta ut hästen då den inte hade något värde, äldre triangelmärkt läromästare.)

Ägaren hade inte betalat till oss ändå på ett halvår och inte heller varit hos hästen en enda gång så det blev ju ändå så att vi stod för kostnaderna och allt jobb som mockning etc, det var jag som fick ta ut hovslagare för det sket ägaren fullständigt i.

Jag ville inte heller vräka honom eftersom jag månade om hästen och ville bryta den här kedjan av misskötsel och lurendrejeri. Vi var väl det 5 stallet på 1 år som blivit lurade. Dessutom hade hästen bott ensam i en vedbod i 1 1/2 år innan han började flytta runt honom.

När jag erbjöd Kronofogden det här upplägget gick det undan , de utmätte hästen och hästen såldes till en tjej och flyttades inom en månad från oss, räknat från att jag kontaktade kronofogden.

Så ett tips är att kolla om personen inte redan har andra fodringar på sig som hästen kan mätas ut för, de pengar ni har förlorat nu är förmodligen mindre än det kommer vara om ni ska mäta ut hästen för er skuld med den tid det tar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 863
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 837
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 508
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar