Handpenning

Sarscha

Trådstartare
Någon som vet hur det funkar? Suttit 30 minuter i kö hos SKK deras juridiska avdelning men ingen ville svara! Jag och min syster har fått våran första kull och det är en stor kull så för vår trygghet och valpköaparnas så har vi tänkte ta en handpenning! Nu är då min fråga vad för papper behöver man skriva? Räcker det om man skriver på ett kvittensblock valpens stamtavlenamn, köpare, säljare, kennelnamn och summan?

Man vill göra rätt från början men sitta i kö har man inte tid med när vi har 11 valpar :)

Sv: Handpenning

Är helt meningslöst att som uppfödare ta handpenning numera eftersom du måste betala tillbaka den om köparen ångrar sig. Däremot om köparen lagt handpenning så får inte du ångra dig och inte sälja någon hund. Mitt förslag är att inte använda sig av handpenning alls.

När vi köpte vår hund gav vi en handpenning på 10% av valpens pris. Sen fick vi ett kvitto på det. Men hon sa att hon ofra mejlade ett kvitto till valpköpare som inte kunde komma hon hälsa på valpen.

Handpenning får endast tas på en speciell valp där köpekontrakt kan skrivas - alltså behövs både valpens namn och märkning (namn och märkning kan va fel, men det behövs ju i kontraktet !) - dom måste det vara en specifik valp. Det är inte längre tillåtet att ta handpenning "för en valp i kullen" utan att veta exakt vilken det är.

För övrigt så är handpenning numera värdelöst, då uppfödaren ändå är skyldigt att betala tillbaka den om valpköparen ångrar sig - minus ev avdrag för ny anonsering och utlägg.

Nya saker jag inte visste om.

När vi köpte labben förra året så lade vi handpenning. Men då hade vi varit och hälsat på och tingat just honom i och för sig. Trodde man fortfarande gjorde så.

Ni ska använda SKK:s köpeavtal eftersom betalning av handpenning räknas som delbetalning av valpen.

Edit. Skumt, jag kunde inte se övriga inlägg förrän jag själv svarat.

Handpenning får endast tas på en speciell valp där köpekontrakt kan skrivas - alltså behövs både valpens namn och märkning (namn och märkning kan va fel, men det behövs ju i kontraktet !) - dom måste det vara en specifik valp. Det är inte längre tillåtet att ta handpenning "för en valp i kullen" utan att veta exakt vilken det är.
.

Källa på det!?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
12 199
Senast: nullo-modo
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 623
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Hundavel & Ras Är så sjukt trött på uppfödare som tror att de är de enda i hela världen som säljer bra hundar. Försöker köpa en vakthund av en speciell...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 866
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar