Handlade jag rätt?

ellie

Trådstartare
Stod i stallgången med en häst (ej min),och höll den i grimman medan min kompis tvättade ett sår den fått på bakbenet (fanns inga grimskaft att binda upp hästen med),och hästen står helt stilla och lugnt.Jag ger henne ett äpple och pratar lite med henne. Så fort hon tuggat klart så "manglar" hon över mig som en ångvält! Rusade gjorde hon inte,men bara knatade framåt rakt på mig utan att visa ett uns av respekt. jag puttade och drog,men det var ganska svårt eftersom jag stod inträngd.
Med hjälp av kompisen som snärtade till henne ett par ggr med ett spö så backade hon motvilligt. 20 sek senare händer exakt samma sak,och eftersom jag håller i spöet slår jag till henne en gång hårt,varvid hon backar och står stilla i ca 1 min och sedan försöker igen(!) jag ryter åt henne och slår till henne på bogen igen lite lätt och efter det så står hon stilla.
Undrar lite hur ni tycker?
Jag tycker att jag handlade rätt,och att en respektlös häst är en farlig häst....kunde jag ha handlat annorlunda i denna situation?
I normala fall är denna häst relativt väluppfostrad,men hon kan ju inte ha haft speciellt ont,eftersom hon vid tidigare sårtvättar stått blixtstilla och inte rört en fena.

Sv: Handlade jag rätt?

Jag skulle nog använt en brems i stället. Även en lydig häst kan bli knasig om man håller på och pillar i ett sår. Hur skulle du själv reagera *blinksmiley*

Jo,absolut,grejen är att jag är rätt säker på att inte inte handlade om smärta,utan att hon gjorde så "för att hon kunde" (hon är fem år och lite småbusig,men aldrig dum).Brems hade nog varit en överdrift till det lilla såret,som hon inte reagerat på att man rörde några minuter innan då hon hade träns på sig. :confused:

Hej
Jag tycker du ska använda träns när du gör såna grejer....
Det är ju en ung häst och det är ju helt naturligt att testa om det går (att gå över matte..). Annars vore hon väl nästan lite dum...
Och som du säger testar hon inte ens bara du har tränset på, så varför inte vara den som är smartare än hästen och använda träns?
När hon blir äldre kanske har hon vant sig att stå still vid såna tillfällen och många kommer att tacka dig för det, (veterinärer, hovslagare t ex).
Själv har jag för vana att alltid ha grimskaft, när jag pysslar med nåt sånt som sårvård, eller liknande. Ingen människa kan hålla tillbaka en stor häst om den vill gå sin väg, men man får lite hjälp av grimskaftet i alla fall.
Hej då/Lena

Jag tycker att du gjorde rätt. Hästen testade om den fick gå iväg, och det fick den inte, och sen stod den stilla. Det var väl en rätt lycklig utgång? Förhoppningsvis har du nu en häst som är mer benägen att stå stilla även om man bara har den i grimma. Hade du använt mer våld eller skarpare verktyg (brems eller träns) så hade du inte fått den effekten. Och det är ju trevligare för både häst och människa om man slipper bremsa hästen så snart man ska göra något.

Jag anser att du gjorde rätt, man måste ibland säga ifrån, men ni borde ha haft ett grimskaft eller annat så att ni kunnat hålla henne.

Det är ju svårt att handla annorlunda när du väl står i situationen (hålla i grimman och såret tvättas redan) så utifrån det så handlade du rätt tycker jag.

Men ofta förstår ju inte hästen att man pillar i såret för "deras" bästa, utan resultatet här blir ju att någon gör den illa bakifrån, den springer fram, och då åker den på stryk där med vilket kanske inte är så trevligt :crazy: .

I detta läge hade jag nog bremsat innan jag gav mig på såret, man behöver ju inte spänna den hårt, utan det kan man ju justera om det skulle bli problem.

Nu är det ju inte din häst så det är ju ínte din sak att uppfostra, men desto större anledning att tänka till innan, eftersom ni inte känner hästen.. Det är ju en säkerhetsfråga för er som hanterar oxå.

Träns eller åtminståne ett grimskaft.....du måste tänka säkerhet och uppfostran

Det kan ju ha varit för att äpplet tog slut som hästen sprang över dig!

Att hålla på med sårvård och bara hålla hästen i grimman är OANSVARIGT! Även om hästen inte reagerat tidigare kan den ju göra det nu. Ibland gör sår ondare när de läker! :rofl:

Tycker att du handlade rätt, men du borde haft ett grimmskaft!!

helt rätt och bra att du backade tillbaka henne till det ställe hon stod. med det sa du till henne "ajsan bajsan lilla hästen... säger jag att du ska stå där så ska du... oavsett hur många gånger du springer iväg så hamnar du ändå på samma ställe, så det är lika bra du står still."

har själv samma problem med min lilla pålla... nu har hon lärt sig att stå still.... men även kommit på att om jag lyfter på benet så kommer hon inte åt att smörja såren.... smart liten :devil: det där....

Hade du bundit upp hästen ordentligt så skulle hon aldrig gått över dig... helt oseriöst tycker jag... 5 åring som får pisk... mkt illa eftersom det brast i ditt kunnande att binda upp hästen. Vad har hon lärt sig av detta? Kommer hästen aldrig mer kliva på dig igen???

Nänäänääää, jag köper inte argumentet att du hanterat rätt pga av fara... Du skapade situationen och hästar ska fan inte drabbas av att folk inte vet bättre...

Däremot, om du är ute och leder en häst som slår med framben, stegrar sig etc etc, då kan en pisk vara välkommen att vifta med.

Hade du gjort så på min häst hade jag förmodligen dragit spöt ur handen på dig och slagit tillbaka på dig lika många gånger som du rappade till kusen min. :smirk: Så behandlar man i alla fall inte min häst. Vad du gör med din egen är inte min ensak, även om jag kan 'tycka'.

Att du fick upprepa prociduren är inget konstigt. Det hade du antagligen fått göra oavsett vad du använt för "metod". Det handlar om att hästen måste prova VAD det vat den blev bestraffad/tillrättavisad för. Och så ville den möjligtvis visa att den inte accepterade att du bestämde över den.

Där tycker jag att slag/bestraffning är fel i ännu ett syfte. Du ska alltså behöva göra illa hästen flera gånger, bara för att den ska förstå. Hur dumt verkar inte det. :smirk:

seejii skrev:
Hade du bundit upp hästen ordentligt så skulle hon aldrig gått över dig... helt oseriöst tycker jag... 5 åring som får pisk... mkt illa eftersom det brast i ditt kunnande att binda upp hästen. Vad har hon lärt sig av detta? Kommer hästen aldrig mer kliva på dig igen???

Nänäänääää, jag köper inte argumentet att du hanterat rätt pga av fara... Du skapade situationen och hästar ska fan inte drabbas av att folk inte vet bättre...

Däremot, om du är ute och leder en häst som slår med framben, stegrar sig etc etc, då kan en pisk vara välkommen att vifta med.

Om hon tar diskussionen (ibland behöver man ta i en hel del för att hästen ska få respekt för en, och det MÅSTE den ha, annars blir den farlig!!!) om att tex stå stilla hemma på gången så slipper hon förhoppningsvis situationen med hästen vandrandes på bakbenen :smirk:

Hästar har alltid koll på vad de gör. Dvs de vet alltid var de har sina fötter osv.
Att ha kontroll handlar om att vara ledaren och att bli ledare handlar om att kontrollera rörelse och utrymme.
När hästen tar ett steg framåt (även om det är minimalt) så gör den det för att "vinna mark" av dig.
Gör man då som "Cilla" säger, att man "tar tillbaka" den mark och därmed även sin integritet så känner hästen att den människan "har koll". Grejen är att man måste hela tiden vara konsekvent, man kan inte låta det gå den ena gången och nästa inte, då blir hästen bara förvirrad.
Man ska INTE förmänskliga hästen, hästar kan inte räkna ut saker och ting och lägga upp en strategi. Däremot har den ett medfött flockbeteende som VI måste lära oss att utnyttja för att få ledarrollen och därmed även en lydig häst. En olydig häst är oftast en häst som inte har någon självklar ledare att ty sig till och blir därför en OSÄKER häst! De allra flesta hästarna VILL verkligen ha en ledare för att själva bli trygga!
Väldigt svårt att förklara detta i ord och jag antar att någon kommer att missförstå det som att jag tycker det är "rätt att slå hästar" men så är det inte! Tillrättavisar man på fel sätt och vid fel tillfälle bryter det snabbt ner det förtroende som förhoppningsvis uppstått mellan individ och ledare!

Jag förstår exakt vad du menar... Men det jag påpekade var att situationen borde inte uppstått om hon bundit upp hästen. Du har helt rätt i "att vinna mark" förklaringen, och jag påstår INTE att man skall låta en häst kliva över en eller gå på en... Det är ju farligt och ens ledarskap måste befästas. men att rappa en häst på de grunderna tycker inte jag är ok. hade jag hamnat där, hade jag först försökt backa hästen med stort tryck i bogen, och om det inte gav resultat, letat efter grimskaft och bundit upp hästen. Lyfta ett annat ben är jätte bra. jag tog bort stygnen på en häst i förra veckan, där bands först hästen upp, en pratade och klappade hästen på huvudet, den andra lyfte upp frambenet. bremsen var framplockad ifall hästen skulle tyckt att det var alldeleles för obehagligt med att dra ut stygnen. Visst lyfte denna häst även benet stygnen satt på och hon stod på 2 ben... Men hon hade personer som höll på med henne och utrymmet för att bestrida vårt område var mkt litet. man måste minimalisera hästens försök att utsätta oss och sig själv för skada.
Detta var en 3 åring...

Jag har sett hemska saker, där ägare tar in sin häst i BOXEN, rappar upp den, för att hästen 2 minuter tidigare visat tendens att bitas. vad är det för vidrigt förhållandesätt??? jag har tagit in hästar som inte har några gränser som helst, där tas pisken med för att markera men även godis för att berömma. Precis som med alla "hjälpmedel" ska de användas rätt vid RÄTT tillfälle.

Att befästa ledarskap måste göras om och om igen. Inget man gör en gång och sen är det klart som vissa tror. Därför ger ett piskrapp ingen långsiktig effekt. ta itu med problemet och föregå det istället så slipper man piska en häst. Dessa vackra djur är faktiskt våra hjältar. Kan man inte hantera ett djur, ska man syssla med annat. Å andra sidan har trådskrivaren skickat in detta just för att få bekräftat eller obekräftat hennes handling och är där igenom villig att kanske lära sig ett annat förhållningssätt. Vilket är beundransvärt. Det innebär ju att hon är ödmjuk.
Nä, krama era hästar, peace love & understanding...
hehe Hippie varning
/cj

Varför fanns det inget grimskaft i stallet???

I övrigt så tycket jag att du gjorde rätt, en häst FÅR inte under inga omstendigheter försöka gå över eller knufa en meniska. Finns folk som har pungterat lungorna på detta sätt när en häst har klämt en meller sig själv och vägen.

Rappa aldrig ett djur med spö. det är min åsikt. Man kan vinna hästens repsekt på annat sätt. Inte genom rädlsa för att bli slagen om dom gör på ett visst sätt.Jag anser att man får ut mer av en häst om man behandlar den med en bestämd hand och tillrättarvisar utan att slå/skrika på den. Jag tycker att du borde haft träns på henne eller iaf ett grimskaft eller brems. Även om hästen är snäll i vanliga fall så kan du aldrig veta om H*n blir rädd drar undan ett ben för att det svider till eler skuttar iväg för att det sticker till eller om det hörs ngt konsigt ljud. Hästar ska behandlas som vänner men med en fast och bestämd hand men jag håller med om att man inte kan dalt med hästar även om man skulle vilja ... Man måste ju vara bestämd med som sagt kan man vinna respekt och förtroende på annat sätt än att slå.

Stella

Hade du hämtat grimskaftet efter att (om oturen har varit frame) du har blivit skadad.

Men varför skall du vinna mark när du har hämtat grimskaftet, då har ju ändå hästen ändå vunnit den mark den var ute efter och har sådelles vunnit och då är det ingen i de att vinna den marken man har förlorat, lika dumt som att gå in i boxen och slå hästen efter 2min den kommer i håg lika lite vad den gjorde fel i bäge fallen.

Du har rätt i att man inte vinner ledarskapet och behåller det på en tillsäjelse utan det är nåt man håller på med i vardagen med hästen och inget man heller övar på utan tillsäjels och beröm skall komma när hästen gör rätt eller fel.

Hästar kramas inte. Jag håller med om att man ska förebygga liknande situationer, men inte om ledarskapet. Hästar gör upp om en rangordning, och på den ska människan stå högst, annars lever vi mkt farligt. Så visst måste man sätta tydliga gränser. Sen kan man vara kompis med hästen, men på våra villkor

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 713
Senast: EmmaBovary
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 482
Senast: Lager
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 007
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar