Handikappslektioner....

B

**BORTTAGEN**

Jag var tidigare ledsagare åt min sambos lillasyster som har ett förståndshandikapp och så har hon även epilepsi.

Jag kanske ska nämna också att jag är alltid vid hennes sida ifall det skulle vara ett anfall på gång vilket jag ser direkt.

Det var så att hon ville gärna börja rida och jag tyckte att det kunde vara kul för henne att lära sig nått nytt.
Så jag fixade in henne i en grupp som består av elever med lite olika handikapp.Dom är ca 5-6 stycken.
Själv har jag häst och ett stort djurintresse så jag tyckte att det skulle vara kul att vara med och lära henne detta.
Hon har ju lite svårt med att komma ihåg men hon lär sig ändå väldigt fort och det gör hon kanske för att det är så himla kul med hästar tycker hon.
Saken är den att eleverna inklusive hon börjar tycka att ridinstruktören på denna ridskola(nämner inga namn)bara har lektionen för pengarnas skull jag menar liksom för att dessa handikappade inte kan lära sig mer enligt henne just för att dom är handikappade.

Själv ser jag hur varje elev utvecklas och lär sig.
Jag får själv tårar i ögonen när jag ser den här lilla tjejen som jag är med göra något nytt.
Och hon gör det bra.
Hon vill ju lära sig massor.

Ridinstruktören är en ung tjej som har sin pojkvän där varje dag och hon står och snackar med sina kompisar.
Vi får göra samma sak om och om igen för att hon är upptagen med att prata.

Eleverna får inte den uppmärksamhet som dom behöver.
En kille i den gruppen sa att jag kan fortfarande inte rida lätt sadeln och ridinstruktören lär honom inte det heller.

En annan ny elev kom dit med sin ledsagare och skulle börja rida.
Dom gav henne den starkaste och den mest jobbigste hästen och ledsagaren var jätteorolig och ridinstruktören bara sket i det.

Eftersom min sambos lillasyster kan rida självnär dom värmer upp så erbjöd jag att hjälpa dom här nya i gruppen.

Jag blir så arg på människor som inte förstår att även om man är handikappad på något sätt och vis så är man inte dum.

Nu sist fick jag höra av en av eleverna att han tycker att ridinstruktören bara har lektion för dom för att dom ska ha kul.
Inte för att lära.
Och han var jättebesviken på att det var så.

Dom betalar ju lika mycket som en vanlig elev om inte mer för att lära sig.

Jag blir så besviken på ridinstruktören.

Vad ska jag göra???

Prata med styrelsen, en sån människa ger ju dåligt rykte till ridskolan och ska ju definitivt inte ha några pengar för det hon inte gör!

Hej!
Så där ska det ju inte vara. Fy vad illa! Prata med ridskolechefen, eller styrelse orföranden. Gå gärna ihop flera ifrån er ridgrupp, om det är fler som upplever samma problem. För sådär ska det ju inte vara. Jag skulle bli vansinnig! Jag vet själv hur det är, jag har en kompis vars dotter är handikappad... Så...
Lycka till

Jag är en tjej om själv är handikappad. Det du beskriver (situationen för din sambos lilla syster, och din egen vrede) känner jag helt igen. Jag har inget förståndshandikapp men att instuktören ignorerar eleverna känner jag igen. I mitt fall är det så att instruktören står och pratar med föräldrarna som är med och tittar och struntar i vår lektion. Det enda råd jag kan ge dig är att prata med ridkolechefen om instruktörens märkliga uppförande. Men jag tar gärna en fortsatt diskussion om du vill! Tyvärr, känner jag ingen ditt/erat problem alltför väl... LYCKA TILL OCH STÅ PÅ DIG!!

Jag känner också igen mig till 100%. Jag är ledsagare åt min lillasyster och hon rider i en handikappgrupp. Där var det dock så att de inte trodde att de kunde något i början men jag fick mest höra detta från styrelsen och resten som jobbade där. En dag fick jag fullständigt spunk på dom och talade med lugn röst om för dom i hårda ordalag vad jag tyckte och tänkte om diskriminerande människor. Vi har på ridskolan haft lite problem med att få till allt bra för handikappgruppen. jag gick så långt som till kommunen och även svenska ridsportsförbundets handikappkonsulent. Hon kollade upp ridskolan och talade om för dom vilken skillnad det gav i pubicitet om man skötte handikappgrupper bra och utvecklade dessa. Det gjorde susen. Inte ens när det kärvade igen nu runt jul så bråkade dom. Det räckte med att vi pratade med ridskolechefen och hon var fullt på det klara med vad denna timme en gång i veckan betydde för dessa jätteduktiga tjejer! Nu fungerar det jättebra och jag vill verkligen ge en bamse stor eloge till instruktören som har vår grupp nu och till de vi har haft på senare tid. helt underbara tjejer som har fått vår handikappgrupp att bli superduktiga :banana: :banana:

Till dig vill jag bara säga STÅ PÅ DIG. Det brukar hjälpa att stampa foten i marken :D

JAg tycker värkligen att du ska prata med styrelsen och ridläraren.

Jag tycker attdet är välldigt ignorant av ridläraren att stå och prata med andra och sådant ska inte ske om det inte är nödvändigt..

Eftersom det är föräldrarna som betalar och det oftare är svårare att göra föräldrarna nöjda än barnen så kan man som ridlärare vara tvungen att använda en del av sin tid till att vara trevlig mot föräldrarna så att de blir nöjda,, men det ska hällst ske utanför lektionstid.

du får gärna berätta hur det går efter du pratat med ridläraren..

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 012
Senast: super
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 856
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 412
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 775
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka