handikappsadel western

B

busmaja

Jag har ett inlägg här:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=839087

Där jag beskriver min situation.

Vill ha tips och råd ang bra sadel för mig med smärtor där jag sitter stadigt och som passar mig. Inte dyr utan en prisvärd bra billig sadel.
Jag är 163 cm och väger 68 kg.

Har aldrig ridit i westernsadel tidigare .

Kan det vara något för mig i min situation.

Och vilket bett passar till min situation och min häst. Westernbett.

Jag kan ju inget om detta så jag behöver mängder med tips och råd.

Sv: handikappsadel western

med tanke på hur du beskriverdin häst så är jag rädd att där hjälper inet skarpa bett o westernsael,även omd et säkert kan undrelätta-en tid...

"göra om hästen till handikapp/westernhäst" skriver du i din andr atråd och om dte vore så enkelt så vore det bra.

men iindividen måste i första hand vara rätt.

dra du ihop denna individ på skarpare bett så komer han bara att göra samma sak,fast uppåt.

Och dte blir -inte-roligt eftersom han har lippizzaner i sig o då kan vara balansera dnpg att göra riktiga språng.

visst kan du prova en westernsadel o jag rekommenderra då ev en antiglidmatta i sätet(somman har til mattor)

annars är dte bara hederligt gammaldags inlärning som gäller,dvs lära hästen atd en tjänar mer på att vara stilla o lyssna än fara runt som en idiot.

Mitt råd är att du byter häst.
den är säkert en underbar individ,men blir du sämre av att rida den och inet kan utnyttja dne till fullo så är dte lite pengarna i sjön.

Visst kan det fungera med en westernsadel om du vill sitta stadigare.
Min mamma har lite problem med sin balans och hon har valt att
Köpa en gammal hedlig ranchsadel. Som man i stort sätt inte kan sitta fel i.
Mycket viktigt att hornet är brett framtill. Så du
inte kan kastas fram så lätt.
Har själv haft problem i rygg och nacke efter en olycka.
Och jag köpte då en sadel med gelsits. men det finns ju
gelsitsar att köpa löst ;)

Ska jag vara riktigt ärlig så är nog kanske inte sadel och bett ditt problem. Med dina skador så kanske du skall leta efter en tryggare häst. Inte för att vara elek på något vis. Men en bus ponny känns inte som om det passar ihop med dina skador.

Tyvärr behöver du nog en annan häst:(

Har du provat att ta bort allt med havre i?

Om jag ska tipsa om sadel så skulle jag säga manskapssadel, i den sitter du säkert, det är ju skillnad med westernsadel med men jag tror att i ditt fall hade nog en manskapssadel varit bättre.

Jag har som du skador som gör att jag inte kan rida "som vanligt" jag behöver ha skarpare bett eftersom jag inte har någon styrka alls i min ena hand/arm.

Men man ska vara medveten om de nackdelar ett skarpare bett för med sig, jag måste ha skänklar på mina bett när jag rider, men om någon annan ska rida henne byts bettet ut till vanligt tredelat.

Min häst är inte hård på någotvis men jag behöver den extra säkerheten eftersom jag inte har något att sätta emot.

Jag tror inte att det går att göra om en hopppig, busig häst till en lugn "sävlig" häst, men däremot tror jag att mycket dressyr och lydnads övningar kan göra mycket.

Du har ingen i din närhet som kan hjälpa dig att rida till hästen så att den lyssnar bättre? Det är ju svårt att göra det själv när man inte kan utföra allt.

Jag hade nog tänkt om och köpt en cool icke bockande häst istället, de finns.

Hoppas du hittar vad du söker, lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 146
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 958
Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 734
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023