Handikapps ridning

J

Jossan_89

Jag håller på med ett examensarbete inom handikapps ridning och jag undrar vart man kan hitta information om detta? Har 3 böcker som jag har köpt. Finns inga böcker på biblioteket att låna om handikapps ridning så nu undrar jag vart man kan hitta detta?

Tacksam för svar.

Sv: Handikapps ridning

Intresseföreningen för ridterapi har en hemsida. Googla.

Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter. Handikappryttarna tävlar ända upp på OS-nivå, så är det funktionsnedsatta ryttare du är intresserad av att skriva om, eller är det rehabiliteringsridning? Detta är två väldigt olika saker.

Svenska Ridsportförbundet har info om handikappdressyren, liksom distrikten oftast har en handikappansvarig som du kan tala med. Men är det ridterapi, eller rehab-ridning som du är ute efter, så kan du ju kontakta exempelvis föreningen som nämns ovan. :)

Du berättar inte vilka böcker du har köpt? Annars ses boken Hippoterapi av Charlotte von Arbin ( utgiven 1994) vara den bok som ses som vägledande inom svensk handikappsridning med framförallt barn. Bok nr 2 Med hästens hjälp gavs ut år 2005. Böckerna är utgivna på KIKKULI förlag. Be ditt bibliotek att köpa in böckerna via förlaget. Lycka till och hoppas att ditt examensarbete blir intressant och bra.:)

NRYF (Norges Rytterforbund) har en presentasjon om ridning for funksjonshemmede. Her henvises det også til noe litteratur om temaet. Omhandler i hovedsak ridning for funksjonshemmede i Norge, men du kan nok finne noe som kanskje kan være av interesse her likevel.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·
Utrustning Har sedan iaf 20 år haft racesafe väst vid ridning. I början var den ju ett klart bekvämare alternativ än föregående västar med klumpiga...
Svar
3
· Visningar
344
Senast: Ponylove
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar