Handikappridning

E

EmeliieA

Behöver hjälp snabbt!
,håller på med ett projektarbete ang. handikappridning.. Jag har tre obesvarade frågor som jag behöver lite hjälp med :devil:

* När man rider (beroende på skada osv.) behöver man vikter på fötterna så att man kommer ned i sadeln eller andra hjälp medel? *Rykte*
* När man tävlar i dressyr är det några speciella regler/bedömningar?
*Finns det hoppning, western, galopp, distans och andra sporter som funktionshindrade får ställa upp i?

Om ni har några andra tankar eller förslag eller bara erffarenhet så får man jättegärna dela med sig :)

Sv: Handikappridning

Jag har jobbat en del med handikappridning, dock ej personer som har haft tävlingsambitioner utan endast sådana som ridit i treapeftiskt(stavning?) syfte. De har varit allt ifrån "nästan" friska till graft handikappade som behövt rida i tandemsadel, dock har jag aldrig varit med om att någon behövt vikter på fötterna!

Sv: Handikappridning

Klart det finns tävlingar för handikappade. Paralympics tex.

Tyngder vet jag inte, men däremot kan det finnas speciellt sadlar med kardborrband så att man spänner fast ben som ryttaren inte själv kan hålla fast i ett stabilt läge. Men sen beror det väl mycket på vilket handikapp, var det sitter och hur gravt det är. Det beror väl även på hur duktig ryttaren är. Det finns ju många som "bara" är förlamade i benen eller saknar ett ben, men som har en mycket väl fungerande överkropp. Då krävs det inte lika mycket hjälp, kanske en stabilare sadel som stagar upp bättre. Om det bara är ett ben som fattas så han man ju ofta protes och då är det ju inga problem med sitsen heller.
Om man jämför med en person som är gravt handikappad, som inte kan kontrollera kroppen alls, men som kan rekomenderas ridning som träning och i treapeutiskt (stavning?) syfte, så behövs det ofta mycket mer hjälp, då behövs det ofta någon som går jämte, jag har även sett att man sätter på ett "ryggstöd" bak på sadeln, så att ryttaren får hjälp att sitta upprätt.

Jag skulle tipsa gid om att gå till en ridskola som har handikappgrupper och prata med dem, kanske också vara med och titta på någon lektion så får du se hur det går till.
Annars kanska man kan vända sig till någon habiliteringskunnig som kanske kan uttala sig om ridning i hjälpande syfte för handikappade.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej allihopa! Jag undar om det är fler som varit med om samma sak som jag? I augusti förra året så köpte jag en häst, osedd från...
2
Svar
26
· Visningar
6 273
Senast: Pilot
·
Distans Hej.. jag har två nordsvenskar att ta hand om som jag håller på att testa olika grenar med, då inte dressyr eller hoppning är så...
2
Svar
28
· Visningar
2 509
Senast: _Skifting_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka