Handikapp hjälpmedel vid ridning

B

Bjäbban

Ridutrustning för oss som har handikapp eller har värk.
Efter som föra tråden spårade ut, och jag tycker frågan är väldigt intressant, så lägger jag upp en ny tråd om detta!
Alltså vilken sadel rider ni i?
Använder ni några speciella stigbyglar som exempelvis säkerhets stig byglar?
Annat?
Hur kommer ni upp/av hästen? Pallar? Annat?
Ni som har egen häst, har ni kommit på några smarta tips vid skötsel?

Sv: Handikapp hjälpmedel vid ridning

Jag har ofta värk, men med regelbunden träning (ridning) är det lindrigare.
Jag har två sadlar, en dressyrsadel (Jensen Amiral) som är måttbeställd efter både hästens och mina egna mått, samt en barocksadel (Amazonas Gueriniére) som är gudomligt skön att sitta i. Min häst rör sig med stora steg, med ett verkligt ryggschwung, och det är nog själva ryggschwungen som bidrar mest till att jag känner av när jag ridit. I övrigt rör hon sig mycket mjukt.

Jag sitter alltid upp från någonting: pall, sten, mur eller vad som finns i närheten. Hemma ligger locket på urinbrunnen på exakt rätt höjd :D Att sitta av är inga problem.

Till dressyrsadeln har jag Sprengerstigbyglar, de skonar knäna rejält.

Immer

trevlig tråd! för min del har det visat sig att det är viktigt att rida med så lätt hjälm som möjligt, då dess tyngd påverkar belastningen på nacke o axlar avsevärt,någon som har tips på bra lättviktshjälm , har som tidigare sagts iannan tråd även gelpad på sadeln samt är nu övertygad om att det skall införskaffas sprenger stigbyglar åxå, tack för ny trådstart :bow: :banana:

Jag har tyvärr ingen bra sadel…
Den är skön att rida i, men helt platt så det känns nervöst vid minsta lilla snubbling.
Nu är min lilla häst väldigt säker på hoven och snubblar tack och lov nästan aldrig, men, men allt kan ju hända….:cry:
Har provat en sadel som såg väldigt bra ut, hög både fram och bak, skön att sitta i, men hopplös att komma i/ur mycket, mycket svårare än den jag har, dessutom var den otroligt tung så det var jobbigt att lyfta upp den på häst ryggen….
Så jag köpte den inte.
Fortsätter att leta, någon gång ska jag förhoppningsvis hitta sadeln med stort S!!

Vad är Sprengerstigbyglar ?
Kan du visa bild?

svårt att fixa bild, sök på sprenger , stigbyglarna har inbyggd flädring om jag förstått det hela rätt.:bump:

Aha! Då är det något i stil med säkerhets stigbyglar?
Har ridit en gång med sådana och tyckte inte als om dom, man behöver kanske vänja sig?

Ridutrustning för oss som har handikapp eller har värk.
Efter som föra tråden spårade ut, och jag tycker frågan är väldigt intressant, så lägger jag upp en ny tråd om detta!

Alltså vilken sadel rider ni i?

Griffin dressyrsadel i syntet, jag sitter toppen i den, den ligger bra på Timas rygg och är LÄTT att hantera för mig. Jag har skitsvårt att baxa med riktiga sadlar, "så högt" över axelhöjd...

Använder ni några speciella stigbyglar som exempelvis säkerhets stig byglar?

Tror det är Australiensiska säkerhetsstigbyglar, såna där med svängd "ytterskänkel".

Syntetstigläder är toppen, de töjer sig inte som vanliga läder brukar kunna göra och därmed bli olika långa, så man riskerar att hamna snett i sadeln utan att det är meningen... Syntetlädren håller sig lika och det är upp till ryttaren att "balansera" sig i jämnvikt.

Jag ska köpa mig en stor boll, är det pilatesboll det heter, som man kan sitta, gunga och sprattla med benen på. Den använde jag jättemycket på min väg tillbaka efter ryggmärgsskadan och jag brukar passa på att jobba på den när jag får tid över att besöka rehabcenter. Jag ska ta tag i sjukgymnastiken faktiskt. För jag känner att jag tappat en del. Därför vore ju en boll toppen att BÖRJA med. Mamma tycker också att bollen är bra och hon kan nog tänka sig att använda den också.

Man hittar sittbenen, balansen och sina magmuskler på ett bra sätt. Den används ofta ute på Centrerade Ridkurser. Jag vill ÅKA på sån igen....

Hur kommer ni upp/av hästen? Pallar? Annat?

Ikeas trätrapp-pall "Bekväm". Toppen, lagom hög och lätt att flytta. Är jag riktigt fräsch, som nu när värmen börjar komma, så kan jag kliva upp via ett något lägre brunnslock.

Ni som har egen häst, har ni kommit på några smarta tips vid skötsel?

• Spärrskaft till att skruva i och ur broddar med.
  • Jag har lärt Tima att lägga sina hovar i mitt knä, så jag kan stå på knä o jobba när jag är trött eller har ont.
  • Jag försöker aldrig stressa, utan blir jag trött, så har jag en verktygspall (att ha ryktborstar i) och sätter mig på och vilar en stund.
  • Hästarna har vant sig vid att jag tar tag kring överbenen på dem och reser mig upp om jag stått på knä eller huk för att ta på/av benskydd och liknande
  • De går också som på glas när det är halt eller om de känner att jag är trött o stel och jag stöttar mig mot deras halsar/mankar till o från hagen.
  • Inte vara rädd att be de andra i stallet om hjälp. De kör så gärna in hösilagebalar med säckkärra om jag ber dem exempelvis, eller bär in fodersäckar från bilen. Det ÄR inte skämmigt. Det är MÄNSKLIGT att bry sig om och hjälpa varann med det man i alla fall klarar av. Alla kan hjälpa alla med något.

Senast ändrad:

Syntets sadel?
Finns det någonstans man kan läsa/se sådana?
Hur funkar de, några nackdelar?
Jag har precis beställt och betalt en sele i syntet, Zilco Tedex, har inte fått en än (skickade betalningen i går…:angel: ) men vad jag kan förstå är den enklare att spänna än läder och så är den lättsköt!
Är sadeln detsamma?

På Hööks, under sadlar. Det finns en typ för bredare hästar... och en för halvblodshästar "THOROWGOOD T4 GRIFFIN HB DRESSYR"

Det finns säkert många intressanta diskussioner om sadlarna här på bukefalos diskussionsforum under Hästutrustning

Fördelar, lätt att lyfta och bära, lätt att rengöra (fuktig trasa)

Nackdelar, den drar åt sig hästhår till max. Undersidan på min gamla syntetsadel har vitt pälsfoder numera. Och tyvärr kommer den här se likadan ut snart... :p

Hej!

Jag är ryttare med funktionshinder och har gjort en klassifisering för att få ett medicinsktkort och därmed få dispens för vissa hjälpmedel på tävlingsbanan. Detta är bla. Tyglar med öglor fastsydda så tygeln inte kan glida ur handen. Har även gummisnoddar som jag fäster på stigbygeln för att inte fötterna ska kunna ramla ut.

Ledsen om ajg lägger mig i, då jag inte är funktionsförhindrad eller liknande. (bara en mamma med fi/ybro(?) )
Men du sa du hade problem med din sadel och hår. jag fick en sån idé, skall se om ajg kan sy det jag menar.., Blev riktigt nyfiken nu.

Hoppas återigen att det inte gjorde ngt om jag la mig i. Jag beundrar er så hemskt mycket för att ni orkar och verkligen försöker, (beundrar min mamma lika så då jag vet hur ont hon får dagen efter)

Hej!
Jag har efter en olycka varit så sned att det var omöjligt att rida i sadel. Min häst blev också väldigt sned. Det bästa för mig har varit att hitta en form för träning som gör att jag blir rakare/starkare/piggare. För mig så har det blivit yoga och qigong. Men jag har även ändrat på min kost och mitt sätt att leva. Jag är i dag fri från smärta och värk.

Förändringarna sker dock inte över en natt, fast jag är tacksam för det som hänt mig och vet att det omöjligt skulle skett utan att jag fokuserat på det.

Nu påstår jag inte att alla kan eller bör gå samma väg som mig, men jag hoppas att fler inser att även kroniska skador och sjukdomar har sina ljusa stunder och dom vill man ju helst ta vara på och utöka för att livet ska bli så meningsfullt och glädjande som möjligt. :)

Mitt viktigaste hjälpmedel.. Hästen själv!
Att den finner sig i min konstiga gång, mina snubblingar osv.. Me andra ord en häst med GOTT hjärta.. som känner på sig att man måste stå extra stilla idag för att matte har ont/ är stel eller så..

Vid uppsittning hemma har jag 2 vedkobbar en lite högre och en lite lägre.. I stallet har jag en liten trappstege som jag kan klättra på vid behov..

Men som sagt viktigaste hjälpmedlet för mig själv. En häst som står stilla när jag ber om det och som är lyhörd för mina behov

Anna-Carin

kl
jag märkte väldigt mkt av axlar o nacke med min gamla hjälm (något för stor Horka Huntmaster) bytte till en eurolite o det funkar mkt bättre:)
måste alltid sitta upp från pall, bänk, sten, mur eller så som finns till hands eftersom både armar o ben "viker" sig annars i övrigt vet jag inte...dock provade jag lite akademiskt för ett tag sen o det funkade super för min kropp (som värker konstant) dessvärre är det svårt att utvecklas med akademiskt utan egen häst så just nu rider jag i skogen i en takt jag känner funkar för dagen liksom, de dagar jag rider...mest i skritt:)

Hejsan

Jag är själv inte handikappad men jag håller på med ett examens arbete om handikapps ridning då jag själv har ridit i 17 år och vill lära mig mer om detta. Jag undrar har ni några bra förslag på vart man kan hitta mer böcker och fakta? Har hittat 3 böcker som jag har köpt och tyvärr finns det inga böcker om handikapps ridning på bilioteket.

Tacksam för svar.

Josefin

Liknande trådar

Träning Jag var tveksam på var jag skulle lägga tråden och med vilken rubrik men.. Efter att ha haft ett par incidenter på vår turridning med...
2
Svar
24
· Visningar
4 550
Senast: Lager
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga den här tråden i dagbok eller här, men testar och ser om någon kan hjälpa mig. Jag har inget liv...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 881
Senast: Araminta
·
Hästmänniskan Är väldigt nyfiken på hur andra gör när ni hanterar hästen ur en säkerhets synpunkt. Jag har sett en del olika nivåer av säkerhetstänk...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 281
Senast: Yrja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 112
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama