handhästar??

sanio

Trådstartare
Nu är jag så pass gravid så jag inte kan rida alls. Min ena häst är inkörd och den andra bara inriden och jag kan inte knappt gå ut och gå. Så nu är tanken att jag ska ha med den andra hästen som handhäst bakom vagnen.

Har ni erfarenhet av det?
Annvänder ni grimma eller träns?
Är det något mer man bör tänka på?

Sv: handhästar??

Jag har haft min ena som handhäst när jag har kört.
Jag har haft enbart grimma på honom då eftersom man slipper slita i munnen om hästen jag kör rycker till eller hästen bakom inte hinner med men det där gör man ju som man vill:).

Något jag brukar tänka på är att hålla hästen bakom vagnen samt på lagom avstånd ifrån den. Sen bör man ha ett grimskaft som är långt. Vet dom av mina vänner som använder flexikoppel tom för att det ska gå fort att dra in linan eller släppa ut.
Jag brukar använda longerlina jag:).

lycka till!

Tack så mycket.. Ungefär så jag funderat i de banorna.. kommer ta longerlina i början.. Kankse bara snurra ett varv så jag kan släppa eller dra åt.. Runt ryggstödet.. Kommer gå med en bakom först och tömmköra hästen.

Så gjorde vi då jag jobbade på Solvalla. Vi brukade ha grimma på handhästen. Så om man tappade den och den råkade kliva på grimskaftet riskerar man inte skador av bettet. I början tränade vi in hästen på sådant med ett en extra person satt på sidan av vagnen och höll handhästen. Ryckte den till/stannade etc så kunde man hoppa av och lösa problemet och sedan hoppa på igen.

Det var i stort sett aldrig några problem med våra hästar. Jag minns att en tränare en gång tappade en häst pga det blev rädd för en traktor. Men den hade grimma och stack till stallet. Så ingen skadade sig.
Det var de lätthanterade man tog så också. Inte direkt en hormonstinn hingst.

Jag har tänkt ha unghästen nu som handhäst efter min gamling då jag rider. Han är tydligen van vid det. Och han är väldigt lydig och känslig för ledaren. Så det ska nog gå bra. Långt grimskaft är väl att föredra, alt longerlina.

Det viktigaste är väl att hästen lyssnar från marken i grimma. Och gör den det där och går bra ihop med den andra/andra hästar så kan du ju testa. Longerlina får man passa så den inte åker in i hjulen.
Att sätta fast linan i vagnen kan bli hemskt om de får panik och drar iväg någon av dem.

Tack så mycket.. Ungefär så jag funderat i de banorna.. kommer ta longerlina i början.. Kankse bara snurra ett varv så jag kan släppa eller dra åt.. Runt ryggstödet.. Kommer gå med en bakom först och tömmköra hästen.

Ojoj, var rädd om dig och bebisen i magen! Och om dina hästar!
En longerlina som är snodd ett varv och som plötsligt får fart från en häst som drar kan trassla till det ordentligt!

Handhäst när man kör skulle jag bara ha ifall vi var två i rockarden, en som kör och en som håller hästen.

PS Varför är det så viktigt att motinera den nyligen inridna hästen? Jag lät faktiskt mina hästar stå under den sista delen av min graviditet. Nu när jag börjat sätta igång igen så är vi ungefär i samma fas, ponnyn och jag (hästen är dräktig).

Oj blev lite fel formulerat.. Hon är 10 år och riden i 6 år. Så hon är van att ridas..

Det gick jätte bra. Min Shettis som körde vagnen har nästan samma tempo som en stor häst, men hon har aldrig gått före min Haflinger så hon gillade det så där. Fjanta sej lite.
Jag känner mina hästar så bra att jag vet vart jag har de..
Haflingern va lugn som en fil bunke.

Jag hade bara linan ett varv så det satt inte fast om det hände något, jag hade snurrat halva longerlinan och knutit fast i sej själv. Så det var ingen risk att de åkte in i hjulet.

Började att tömmköra den lilla och gick med den stora bakom. Gick bra trots galna MC folk, traktorer och harar som verkar vilsna (vilket var det farligaste enligt min shettis, haren alltså) Men hon gör inget annat än stannar när hon blir rädd.

Vi har handhäst när vi rider, eller ja numera främst min mor när hon rider sitt sto och har min unghäst som handhäst eftersom jag pluggar på annan ort. Grimma och långt grimskaft på handhästen.

Det viktigaste är väl att man har koll på båda hästarna, dvs normal uppfostran. Då fungerar det utmärkt.

Min unghäst kör i period "tvärnit och glömma brt hur man går framåt". Då tappar mamma honom :D Men det är bara att grabba tag i grimskaftet igen, ingen av våra hästar "busar" utan tappar de bort oss så väntar de tills matte kommer o hämtar ;) Han brukar gå igen om hon rider upp bredvid och viftar med pisken, sen får man säga åt honom ridturen efter och så är han normal igen i några månader, det är alltså inget han sysslar med till vardags. Vet inte alls vad han fått beteendet ifrån, hjärnan verkar liksom stanna och han ser helt oförstående ut :rofl:

Jag har haft med mitt fbl ett par gånger som handhäst när vi har kört travarna. Dock så har vi varit två i vagnen då. Men fbl är så snäll så att det hade man inte behövt vara, men det är trevligare när man e två så man har sällskap :D

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 062
Senast: Tora
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 219
Senast: MML
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama