Morsan

Trådstartare
Så där ja! Nu har jag mjölksyra i armarna och ont i benen efter att haft med lilla russet som handhäst. Både Calle och Plutten (russet) skötte det snyggt trots ovana.
Problem dock med Pluttens goda fostran! Han går bakom! Vill inte på några villkor gå bredvid utan håller sig som en svans efter. Det blir ju lite problem då jag får styra upp med grimskaftet och hålla ut hela tiden.
Den goda fostran suddades lite i kanten då Plutten inte kunde låta bli att gnaga lite på Calles häck som resulterade i lite "studs" :devil:
Och vilken tur att jag tränat på enhandsfattning och att styra med ben och vikt.. men aj, aj.. jag är nog ingen ungdom längre.

Men till frågan. Hur skulle ni gjort med att få handhästen att komma upp vid sidan? För det är ju där jag vill ha honom!
För visst borde väl Plutten kunna lära sig att i vissa lägen FÅR man gå upp bredvid!

Sv: Handhäst

Jag tror att det går med träning, jag hade samma problem i början på sommaren när jag skulle ta våra till betet en bit bort.

Såg nog kul ut då jag bara kan använda en arm så höll jag båda hästarna med en hand och båda skulle ju gå bakom mej och araben bakom fjordingen:rofl::rofl::rofl:

Jag hade ju tänkt en på var sida:angel:

Men efter ett tag så fungerade det riktigt bra, fjordingen på högra sidan så långt bort från min onda arm så möjligt:crazy:( hon har headshaking syndrom:() och araben på min vänstra sida:)

Bägge klarade att gå nästan jämsides med mej:banana:

Duktiga pållar:love:

Och det har inte varit några problem att ha dem bakom sig när man vill det när man leder dem en och en.

Annars får du väl fundera på en längre lina...longera lill hästen runt den stora kanske:rofl: då har grannarna kul i allafall!

Haha..:D.. funderade på longerlina.. men jag klarar nog inte av så mycket samtidigt :angel:
Ids inte ens leda båda samtidigt då den lilla ska tryna längst bak..

Aja.. det får bli hård träning på att bryta "gå-bakom-regeln"

Är handshästen ovan så håller jag den kort i början, så den går inåtställd mot mig. Sen använder jag röst och spö om jag behöver förtydliga hur jag vill att hästen förhåller sig till mig. Enklast är ju egentligen om man har någon som går bakom och vallar lite, då brukar det gå upp ett ljus för dem efter ett tag. ;)

Min 4åring gjorde också så där i början men hon lärde sig efter ett par gånger, försök hålla handhästen kort i början och släpp ut på grimskaftet efter hand.

Jag har haft en långt spö med mig så man kan driva handhästen i början, dessutom är det betydligt lättare om man rider på enhandsfattning och har handhästen i en hand.

Vi är så gott som ensamma vid mitt bete så där brukar 4åringen så gå som handhäst tills vi är inne i skogen dvs ingen risk för bilar sen släpper jag henne lös :angel:
Hon är som en hund, kommer när man ropar :)

Jag vet för övrigt en som använder ett flexikoppel för hund till handhästen :rofl:

*kl*

Du har fått bra tips om att hålla handhästen "på plats" första gångerna så den förstår. Fast du kanske behöver öva lite från marken innan om du lärt pållen att ALLTID vara bakom. Jag vill helst kunna leda dem båda bakom, vid sidan o nästan framför där jag går vid höften, dt tycker jag ger mycket mer uppfostransmässig. Spec på min som var ne riktigt underlägsen fegis när han kom, han vågade knappt gå brevid mig.

Ang hundkoppel. Tänkt vid med på innan vi förställde oss hur det skulle bli om man tappade/trasslade in sig/hästarna i det :crazy: Jag har ett längre (3 m tror jag) mjukt grimskaft som funkar bra vid handhästning, cykling o ledövningar :)

Åh..hua.. var exakt hade du spöet??? Jag hade mina händer fulla av häst och själv kände jag mig precis som den blondin jag är:D

man kan ha en som rider bakom , så när är seg och inte hänger med som driver på handhästen genom smacka när den fattat gör man inget.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 306
Senast: Snurrfian
·
F
Hästhantering Ja, ibland undrar man... Jag har en söt liten korsningsponny i "medelåldern" som blev inriden för sådär tre år (jodå!) sedan. Vi red...
Svar
7
· Visningar
2 029
Senast: vanimelde
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 712

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka