W

Womba

vet inte om det finns andra trådar ang detta, men när började ni rida med handhäst?

Det är nämligen så att min yngsta islänning är lite över 2 år nu och jag har börjat fundera på att ta med honom ut 1-2 gånger i veckan som handhäst på lite lugna turer kanske bara lite skritt och trav,

hur gammla var era hästar när dom började gå som handhäst och hur ofta?

Jag vill inte köra för hårt med honom nu, men jag tror han skulle tycka det var kul att få följa med lite i lugnt tempo. Jag har ridit med handhäst förut men det är alltid intressant och höra hur ni tänker och hur ni gör..

Sv: Handhäst

Hej! En av hästarna som ja rider nu var ca 2,5 -3 år när jag började ha med henne som handhäst på småkorta turer.

har du börjat gå ut och gå med honom något ännu?

jag hade nog väntat tills han var 2,5-3 år...ev 3 år alltså för de ska ju helst gå "orörda" så länge som möjligt så de utvecklar sina naturliga instinkter på bästa sätt och inte blir påverkade för mkt av människan de blir bäst och lättast hästar att handskas med då.
och för hans del så tror jag inte han behövr så mkt mer motion mot vad han får i hagen va? mest att du gärna är sugen på att börja jobba honom?

du kan nog vänta lite till det tar ju ett tag att lära dem gå som handhästar med innan de fattar och så. du kan ju kanske snart börja träna från marken alla kommandon du vill använda när du sen ska rida med honom som handhäst.
försök ha liiiite mer tålamod för det ger utdelning i slutändan.

Förra medryttarhästen (som då bara var sköthäst) hade jag och ägaren med som handhäst från 2 års ålder och fram tills det blev dags för inridningen.I början var det mest korta, inte så fartfyllda turer utan mest miljöträning och träning att kunna "uppföra sig" i grupp med andra hästar utanför hagen ;) Han tyckte i allafall att det var urkul att följa med och han blev en otroligt stabil och säker häst som vuxen, om det dock beror på att han fick följa med och "se" mycket som liten låter jag dock vara osagt...

Jag hade min åring med som handshäst korta stunder under en period. Hon tyckte det var superkul. Nu är hon två och lär nog inte gå som handshäst igen förrän hon är runt tre kanske, men det beror mest på att jag inte har möjlighet, annars hade hon gärna fått hänga med på nån skogstur. Tycker gott du kan ta med hästen som handshäst ibland om du har erfarenhet av det :)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 849
Senast: Smulu
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
491
Senast: Coras star
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar