Handarbete/markarbete

FlipTheFrog

Trådstartare
Hur jobbar ni era hästar från marken?
Vad är ert syfte med handarbetet, hur ofta jobbar ni på detta vis och hur ser ev övrigt arbete med hästen ut?

Sv: Handarbete/markarbete

Jag jobbar min häst från marken antingen med stång eller med kapson.
Syftet är att få han lika smidig från marken och kunna träna teknik och styrka även från marken.
Vissa grejer som han har svårt på när jag rider kan jag hoppa av och göra vid hand istället andra saker tvärtom. 1-2 gånger i veckan ca... ibland mer eller mindre.. De andra dagarna tränar rider jag eller rider ut eller tränar hantering.
Oftast tränar jag hantering i kombination med longering men det händer att jag gör vid hand och hantering också.

I kapsonen använder jag mest longsidorna till att göra öppnor och slutor på. sen använder jag ju kapsonen i longering och överträdning, ibland öppnor o slutor på volten.

Med stången tränar jag halvasteg på långsidorna eller så gör jag öppnor och slutor(förvända) på volterna eller olika vägar på ridbanan i skritt och trav än så länge. Ett tag gjorde jag lite skritt piruetter också... målet är att göra allt vid hand som jag kan göra i ridningen.

Det kan se ut så här:
galopp.jpg

sluta.jpg

Nu gör vi utan spöt dock:D

hoppas jag skrev förståligt:D

Tack för svar! Fina bilder!

En fråga: Jobbar du alltid från hästens insida? Om du jobbar med den böjda sidan från dig i något momentet så beskriv gärna hur du gör där!

Nej jag jobbar inte bara från hästens insida.. i piruetter och förvänd sluta är jag från utsidan.:)

Hej,

När jag inte är lat så försöker jag alltid jobba hästen lite från marken innan jag rider den, och oftast är den mycket mjukare när jag väl sitter upp. Syftet för mig är att lära hästen engagera sina bakben, men det kan också hjälpa en häst med "stum" mun att söka efter bettet börja tugga och slappna av i käkmusklerna. Avslappningen i käken går igen i hela kroppen på hästen och ger resultat i bakbenen! Jag jobbar alltid med yttertygeln även om hästen är böjd inåt, eftesom det är dit jag vill att hästen ska söka sig när jag rider.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
424
Senast: IngelaH
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 425
Senast: Sesca
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 302
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare