Hand häst med fyrhjuling

Sv: Hand häst med fyrhjuling

Menar du att det är olagligt?
 
Sv: Hand häst med fyrhjuling

Jag har ingen erfarenhet av att ha häst bakom en fyrhjuling. Men på ridskolan där jag jobbade så fick jag sitta bak på bilflaket med en häst i handen. Fast hästen ville inte lämna sin flock :angel: så jag fick rida hem den istället (jag flög av flaket och hamnade mellan hästens framben när bilen körde iväg) . Behöver nog inte tillägga att det inte gick så bra det heller..
 
Sv: Hand häst med fyrhjuling

Har kört med moppe o handhäst en gång då jag behövde förflytta mig från ena stallet till det andra o få med mig både hästen, moppen o lite grejer. Funkade toppen, men körde jätte långsamt då ja inte ville att hon skulle trava för mycke eftersom de va asfalt. Kan dock förstå om det är olagligt eftersom många kan missbruka det till träning m.m. visste dock inte detta förrän jag läste det nu.
 
Sv: Hand häst med fyrhjuling

Vi gjorde så där jag jobbade förut, men det var när vi skulle ta ut dom i hagarna. Vi var 2 på fyrhjulingen och hade 2 hästar med, men chefen körde själv med 2 hästar, han var lite galen.

Själv har jag ibland ena hästen på släp när jag kör den andra och tvärtom. Funkar inte när man rider eftersom båda är lite knepiga då, men när jag kör går det bra, brukar trava till och med. Dom är väldigt uppmärksamma så det har funkat bra hittills, krånglar släphästen är det bara att släppa grimskaftet.
 
Senast ändrad:
Sv: Hand häst med fyrhjuling

Jag tycker det låter som en ganska dum idé.
Det är så mycket som kan hända som man itne har en chans att reda ut om man sitter på en 4hjuling.

Vad ska ni göra om hästen ex tvärstannar? Släppa den?
För jag tvivlar på att den som kör kommer reagera direkt på detta.

Om hästen kommer lös och orsakar någon skada, är ni alltså mer ansvariga för detta än om ni hade lett den för hand, eftersom ni inte ens kunnat ha 100% koll på hästen.
 
Sv: Hand häst med fyrhjuling

Någon som handhästar med fyrhjuling?
:rofl: Människor är verkligen experter på att hitta på konstiga saker. Man behöver faktist inte göra allt bara för att det GÅR!
Den som tänker lite forstår ju att det är en uppenbar säkerhetsrisk för båder människa och häst. Riktigt dumt och är av den anledningen enl. lag förbjuden!:smirk:
 
Sv: Hand häst med fyrhjuling

Tur att jag är för "hönsmamma" för att ens prova då! :idea:

Konstigt att så pass många använder sig av det, om man inte får!
Då jag vet ett flertal med storstall och mycket hästar som använder just fyrhjiling.:crazy:
 
Sv: Hand häst med fyrhjuling

Min granne, som uppenbarligen är väldigt lat, rastar alltid sin hund med fyrhjuling.:(
 
Sv: Hand häst med fyrhjuling

Min granne, som uppenbarligen är väldigt lat, rastar alltid sin hund med fyrhjuling.:(

Man kan och får, cykla med häst på samma sätt som man kan cykla med hund. Men det är inte ok enligt lagen att motionera djur med motordrivna fordon, så kanske är det dags för grannen att ordna med en ny människa till hunden eftersom h*n tydligen inte orkar själv.:angel:
 
Sv: Hand häst med fyrhjuling

Gräver upp en väldigt gammal tråd här.

Är det verkligen så attman inte får leda en häst ifrån en fyrhjuling? Jag förstår att man inte får binda en häst i ett fordon, men att ha den ledd i hand?

Jag skall iaf ge mig ut på en provtur med vår fyrhjuling just precis nu. Skall bli spännande. Vi är två, en som kör o en som håller hästen. Kan inte tänka mig annat än att det skall gå bra.

Är det någon som har erfarenhet av att köra handhäst med fyrhjuling sedan denna tråd skrevs i 2007?
 
Sv: Hand häst med fyrhjuling

När jag var i USA använde de flesta någon form av golfbil/fyrhjuligt fordon när hästar skulle hämtas i hagen. Vet att vi tog med mer än en häst in samtidigt (men föraren tog ofta bara en häst och voi övriga fick hålla i annan häst).
Säkerthet etc är en anan sak, men där var det väldigt vanligt....

Bilden nedan tog jag när jag satt på bilen och vi hämtade in en hingst. Framåt till höger går en annan hingst och på andra sidan bilen är sto och fölhage. Smart eller inte är som sagt en annan sak.
IMG_1071.JPG
 
Sv: Hand häst med fyrhjuling

Jag undrar bara varför? Orkar du inte promenera eller motionera den (eller dej själv) på annat sätt?
 
Sv: Hand häst med fyrhjuling

Och jag ser nu att det är en väldigt gammal tråd så jag får nog inga svar.
 
Sv: Hand häst med fyrhjuling

Jag undrar bara varför? Orkar du inte promenera eller motionera den (eller dej själv) på annat sätt?

Jag kan svara på frågan istället, eftersom jag testat idag!

Har hunnit prova två av mina hästar invid fyrhjulingen och jag kan tala om att båda älskade det! Framförallt vår springglade vallack som med ryttare gärna stressar på i traven. Han sprang helt perfekt vid sidan, lyssnade på gasen, släppte jag saktade han ner o gasade jag ökade han. Han travade avslappnat på rakt spår, slickade sig om munnen och arbetade på bra. Magmusklerna riktigt lyste under allt fett!

Så till Varför? Mina hästar har blivit alldeles för tjocka iår. Vårt gräs är för kraftigt. Vi rider 4-5 dgr/v både på uteritt och i paddock. Men då sitter en ryttare på, begränsar hästen i form och sadeln begränsar rörelse, ryttaren begränsar balansen. Helst hade jag velat springa själv med hästen så vi båda får motion, men jag har aldrig sprungit någon längre sträcka. Jag skall försöka börja men tar det med hundarna tills jag om jag klarar det. Cykla med häst känns livsfarligt så det är inget alternativ. Men fyrhjulingen går stadigt på vägen, har hastighetsmätare så det är lätt att hålla ordning på tempot och hästarna är inte det minsta rädda för den(matleverantören ;) ).

Vad gäller att promenera så är det givetvis bra, men då skrittar hästen. Med fyrhjuling kan hästen få trava på i fri form utan belastning. Bra för kondition och muskler! Lösgörande om något! Jag är inte ute efter enkelt sätt att motionera, det var bra mkt jobbigare att köra än att rida!! Men jag är ute efter ett bra sätt för hästarna att få jogga utan ryttare.

Jag är supernöjd med testet och om det nu är olagligt så kör jag på ändå. Det viktiga är väl det sunda förnuftet och att ha koll på sin häst! Självklart inte binda hästen i fyrhjuling eller köra mer än vad den orkar.

Sen får folk tycka vad dom vill om att vara lat, det viktiga i min värld är hästens väl.
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
218
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver alla tips, trix och kunskap ni har ang travhästar. Hur får jag den att jogga lugnt, hur gör jag/vad gör jag fel om hästen går...
Svar
0
· Visningar
454
Senast: Mrs Chippy
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
2 316
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp