Hand häst med fyrhjuling

Tättran

Trådstartare
Någon som handhästar med fyrhjuling? Berätta hur ni går tillväga, så allt blir så smidigt som möjligt.Tack på förhand ni som svarar !:)
 
Sv: Hand häst med fyrhjuling

har inte gjort de med 4-hjuling men dock har jag åkt moppe med en ponny jag red för många herrans år sedan.

när vi gjorde de va vi inte direkt så säkerhetsmedvetna men som tur var så var ponyn cool å bråkade inget.. hade grimma å vanligt kort grimskaft.. å så bara körde jag iväg.. hmm kom väl inte direkt med några bra svar till dig men men ..
 
Sv: Hand häst med fyrhjuling

Glöm det! En otroligt dum tanke som inte har med god hästhållning att göra!
 
Sv: Hand häst med fyrhjuling

Måste hålla med dej (Bill). Det är klart att alla får göra som dom vill, men jag skulle ALDRIG komma på tanken att göra det. Men det är klart att ifall du (tättran) nu vill göra det så lägger jag mig inte i, bara framför min åsikt.
 
Sv: Hand häst med fyrhjuling

en liten tanke jag fick många rider juh med handhästar elelr kör med handhäst... borde egentligen inte vara säkrare att åka moppe eller 4 hjuling?? dom kan man juh styra liiite bättre än hästarna.? själv skulle jag inte våga med mitt vilddjur..
 
Sv: Hand häst med fyrhjuling

Oj, vilka reaktioner.Jag menar ju att man ska vara två , en kör och den andra håller i hästen o håller koll på den.
 
Sv: Hand häst med fyrhjuling

tror inte heller jag skulle ge mig på det...
det låter ju väldigt mkt om dom flesta fyrhjulingar..:eek:


det blir ju inte riktigt samma sak som att ha en handhäst när man kör hästovagn

:cool:
 
Sv: Hand häst med fyrhjuling

får mam fråga varför.....
alltså varför du hade tänkt att göra det? är det igångsättning eller någon typ av konditionsträning?? eller???

ren nyfikenhet....:d
 
Sv: Hand häst med fyrhjuling

Inga problem alls skulle jag nog säga bara man har en häst som är miljötränad. Tror de flesta har problemet där att deras hästar är rädd för precis allt och inget :smirk:

Vi kör med handhäst när vi kör med rockarden.

Vet en märr inom kallblodsaveln (och mycket framgångsrik inom aveln) som travade bakom en bil när hon skulle betäckas eftersom de inte hade någon transport att transportera henne till hingsten med. Satt en person i bagageutrymmet och höll i grimskaftet :p
 
Sv: Hand häst med fyrhjuling

Jag har för mig att det inte är tillåtet att motionera (i vilket nog alla transporter inkluderas, alltså till eller frpn hage) djur efter ett fordon, vilket torde inkludera allt det ni skrivit och även vanlig cykel.

Fast jag kan inte styrka det just nu, får googla lite.
 
Sv: Hand häst med fyrhjuling

Vi brukar köra fyrhjuling brevid hästen, som rids. Men det är inte som att ha handhäst. Det har vi mest gjort för att vänja dom vid ljudet och utseendet. Men man skulle säkert kunna köra och ha dom som handhästar nu, då dom är så vana fyrhjulingen. I början var de lite rädda för den, allra helst om lyset var på. Den lille killen gillar inte saker som lyser eller blinkar. Men nu reagerar dom inte alls, det har blivit naturligt.
 
Sv: Hand häst med fyrhjuling

Förr brukade jag cykla med mina hästar. Inte av nån anledning alls, jag var ung, och märkte att det ju gick bra. Skulle aldrig göra det idag om jag inte hittade nån väldigt bra anledning, ur säkerhetssynpunkt känns det vansinnigt. Anledningen att det känns mer ok att rida/köra med handhäst är väl att de flesta hästar har såpass mycket flockkänsla att de inte ställer till med så mycket då.
 
Sv: Hand häst med fyrhjuling

Jag vet flera som använder fyrhjuling som hjälpmedel , vid intag utsläpp mm.
Även till att hämta enskilda hästar med grimskaft.

Jag har inte sett några problem med det. utan det ser ganska smidigt ut när dom har många hästar och det skulle ta evigheter vid intag/utsläpp annnars.

Hästarna verkar inte rädda för den på något sätt men samtidigt har dom vett att akta sig och inte springa för nära.

Själv skulle jag nog inte våga.... men jag har ju bara 2 hästar!
 
Sv: Hand häst med fyrhjuling

Någon som handhästar med fyrhjuling? Berätta hur ni går tillväga, så allt blir så smidigt som möjligt.Tack på förhand ni som svarar !:)

Inte med 4-hjuling... men har åkt med bilen och hästen (shettis)..
och en NH tränare jag känner tränar hästar med bil å så...
 
Sv: Hand häst med fyrhjuling

Att du har en häst "i handen" med dig när du gör något annat ex. rider, kör eller som i detta fall kör fyrhjuling!
 
Sv: Hand häst med fyrhjuling

Det är inte ens tillåtet att köra med häst efter en fyrhjuling, av samma orsak som man inte får köra hästen efter bilen.
 
Sv: Hand häst med fyrhjuling

Som jag trodde då! tack så mycket:bow:
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
218
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver alla tips, trix och kunskap ni har ang travhästar. Hur får jag den att jogga lugnt, hur gör jag/vad gör jag fel om hästen går...
Svar
0
· Visningar
454
Senast: Mrs Chippy
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
2 316
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp