Han tror att han är en hingst

A

Askungen 02

Har en trevlig valack, som helt plötsligt har kommit på hur trevligt det är med tjejer. Han betäcker dom och det blir mer och mer,( stona tycker inte illa om honom). Han blev valack väldigt tidigt i sitt liv och har aldrig visat såna tedenser tidigare.
Finns det någon som har varit med om detta tidigare.

Sv: Han tror att han är en hingst

Nej det har jag inte, men skulle rekomendera att sätta honom i en annan hage om det är tänkt att stona ska användas till avel..Kan bli infektioner om han betäcker dom, sprids mellan stona också:crazy:
Hoppas han slutar snart:)

Finns tyvärr valacker som alltid beteer sig som hingstar. Men ha honom absolut INTE tillsammans med ston då han kan skada dom (och även sig själv) vid betäckningar. Man ska aldrig ha en betäckande valack tillsammans med ston.

Förövrigt har jag hört att munkpeppar ska ha gett bra resultat på hingstiga valacker, men har själv ingen erfarenhet av detta.

Kan tyvärr bli värre skador än "bara" infektioner så oavsett om de ska gå i avel eller inte ska han inte gå med ston.

Dela på hästarna. Det kan bli otrevliga skador på både stona o din valack.
Min var 7 år första gången han kom på att betäcka.
// Linda

Hästarna är delade, du säger att din började vid 7 års ålder har han blivit bättre eller sämre med tiden.

Tror även att det har med vissa individers speciella vänskap att göra:)

Min valack är fjorton år, han blev kastrerad ganska sent och har även betäckt innan han kastrerades.

Han har nästan aldrig några hingstfasoner för sig.
Har gått ihopa med otaliga ston utan att visa minsta intresse.

Dock har han haft några favoriter under åren då han har varit väldigt intresserad och då gärna hingstat sig lite.

Är det alla stona han är på eller är det någon / några speciella ?

Han är hos fodervärd nu och har hittat 2 ston som han älskar, i hagen går oxå ett annat sto som inte är intresant pga att hon är dräktig, tror jag. Dessa 2 ston har ju gått hos hingst i sommar, tyvärr har det ju inte tagit sig, stona vet ju vad detta handlar om :-)

Kommer följa denna tråd och se vad detta beror på :crazy: Har själv en connemara som kastrerades ganska tidigt, har under åren gått med olika ston och aldrig visat tendens att betäcka tills för ett år sedan då jag släppte ihop honom med min mammas gamla islandssto, han vart som bestatt och hon inte ledsen alls :crazy:
Har nu fått gå i egen hage senaste året vilket är väldigt tråkigt, men så fort stona kommer i närheten blir han hingst :p Hästen i fråga är nu 18 år gammal gubbe :rofl:

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 683
Senast: Claraclara
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 884
Senast: mars
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 374

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat