När mina hästar haft problem att fälla pälsen har det berott på vitamin-mineralbrist. Det som bl.a. har fungerat bäst är foder från Dodson & Horrell. Utav det såg jag stoor skillnad, trots att hästen i fråga hade varit dödssjuk och stått på boxvila i några veckor p.g.a. en tarmincarceration som krävde två buköppningar. Det året fällde hon pälsen finare och bättre än aldrig förr
. Det viktiga är att ge hästen organiska mineraler och inte syntetiska=typ Krafft, då hästen har svårare att ta upp dessa mineraler. Biopromin kan också vara ett alternativ att prova. Det gav jag en period, men då det var smidigare att köpa Eggersmanns mineraler, så provade jag de emellan, och pälsen föll snyggt även på dessa mineraler. (Har inte hört mig för om de är organiska fullt ut men eftersom andra tillskott från de är organiska så antar jag att de också är det, och de verkar ju dessutom funka)
Min treåring däremot fällde pälsen dåligt. Till honom hade jag en mineralbalja från Hippo eller liknande. Så fort jag började med Golden Mineralerna från Eggersmann tappade han pälsen lätt och fint och nu glänser det om honom
.
Några tips på vad det kan vara, men sen kan det ju alltid finnas andra orsaker... Lycka till!