Han tappar inte vinterpälsen!

E

eiwo

Min häst har mycket vinterpäls kvar, och verkar inte direkt intresserad av att fälla den :crazy: Han har ingen vinterpäls alls på halsen och bogarna, men direkt bakom bogarna är pälsen kvar...förutom att det ser förjävligt ut gör det mej orolig! Ringde vet. i går för råd, hon sa att jag skulle avvakta några veckor och försöka få bort pälsen. Men det går inte! Han fäller knappt alls... Bara några få strån. Vad kan det vara för fel? Är det något fel? Han har alltid varit lite sen att fälla, men såhär mycket har det aldrig varit kvar vid den här tiden!

Sv: Han tappar inte vinterpälsen!

När är han avmaskad och med vilket medel? Träckprov gjort? Bandmask tagen eller kollad?

Hur gammal är din häst?

Vårt 24-åriga halvblod får jättemycket vinterpäls som delvis brukar sitta kvar till långt in på sommaren. Vi har givit flytande b-vitamin och i år fick han en b-vitaminspruta av vet, och det verkar ha gjort åt! Nu är all lång tjock päls borta, visserligen har dottern varit duktig med ryktsten och koskrapa också, men i år har fällningen gått mycket fortare och lättare, tror det beror på sprutan.

Senast ändrad av en moderator:

Träckprov gjort enligt konstens alla regler, ingen mask.

Är det för sent att ge B-vitamin nu tro? Annars köper jag en och provar det!

Edit: Han är 11 år gammal.

finns inget bevis för att flytande b-vit har någon effekt på pälsen. ge hästen en spruta istället, så är du säker på att han tar upp det ordentligt!

Min unghäst hade också vinterpälsen kvar när jag köpte honom i juni förra året. Han fick bra bete, bra mat, mycket rykt och b-vit sen försvann pälsen efter några veckor.
Han hade inte heller mask.

Klipp hästen.. eftersom du gjor träckprov som visade att han inte har mask så skulle jag klippa hästen....

Jag skulle ha be veterinären komma och spruta B-vitamin, det är effektivast.

Det hjälper hästen att sätta ny päls (sommarpäls) och först då släpper den gamla vinterpälsen.

Jag tror inte att det är för sent!
Mina ponnyer släppte inte heller helt - och jag började ge dem för 1 vecka sedan.. STOR skillnad...:)

Han kanske har Cushings.
Dålig hårfällning är en av de vanligaste symptomen. Drabbar mest äldre hästar men yngre hästar kan också lida av det.

Min rekommendation är att be veterinären spruta B-vitamin. Inför nästa pälssättning/fällning kan du ju ge b-vit i fodret i god tid före.

Min häst har mycket vinterpäls kvar, och verkar inte direkt intresserad av att fälla den :crazy: Han har ingen vinterpäls alls på halsen och bogarna, men direkt bakom bogarna är pälsen kvar...förutom att det ser förjävligt ut gör det mej orolig! Ringde vet. i går för råd, hon sa att jag skulle avvakta några veckor och försöka få bort pälsen. Men det går inte! Han fäller knappt alls... Bara några få strån. Vad kan det vara för fel? Är det något fel? Han har alltid varit lite sen att fälla, men såhär mycket har det aldrig varit kvar vid den här tiden!

När mina hästar haft problem att fälla pälsen har det berott på vitamin-mineralbrist. Det som bl.a. har fungerat bäst är foder från Dodson & Horrell. Utav det såg jag stoor skillnad, trots att hästen i fråga hade varit dödssjuk och stått på boxvila i några veckor p.g.a. en tarmincarceration som krävde två buköppningar. Det året fällde hon pälsen finare och bättre än aldrig förr:). Det viktiga är att ge hästen organiska mineraler och inte syntetiska=typ Krafft, då hästen har svårare att ta upp dessa mineraler. Biopromin kan också vara ett alternativ att prova. Det gav jag en period, men då det var smidigare att köpa Eggersmanns mineraler, så provade jag de emellan, och pälsen föll snyggt även på dessa mineraler. (Har inte hört mig för om de är organiska fullt ut men eftersom andra tillskott från de är organiska så antar jag att de också är det, och de verkar ju dessutom funka):) Min treåring däremot fällde pälsen dåligt. Till honom hade jag en mineralbalja från Hippo eller liknande. Så fort jag började med Golden Mineralerna från Eggersmann tappade han pälsen lätt och fint och nu glänser det om honom:).

Några tips på vad det kan vara, men sen kan det ju alltid finnas andra orsaker... Lycka till!

När mina hästar haft problem att fälla pälsen har det berott på vitamin-mineralbrist. Det som bl.a. har fungerat bäst är foder från Dodson & Horrell. Utav det såg jag stoor skillnad, trots att hästen i fråga hade varit dödssjuk och stått på boxvila i några veckor p.g.a. en tarmincarceration som krävde två buköppningar. Det året fällde hon pälsen finare och bättre än aldrig förr:). Det viktiga är att ge hästen organiska mineraler och inte syntetiska=typ Krafft, då hästen har svårare att ta upp dessa mineraler. Biopromin kan också vara ett alternativ att prova. Det gav jag en period, men då det var smidigare att köpa Eggersmanns mineraler, så provade jag de emellan, och pälsen föll snyggt även på dessa mineraler. (Har inte hört mig för om de är organiska fullt ut men eftersom andra tillskott från de är organiska så antar jag att de också är det, och de verkar ju dessutom funka):) Min treåring däremot fällde pälsen dåligt. Till honom hade jag en mineralbalja från Hippo eller liknande. Så fort jag började med Golden Mineralerna från Eggersmann tappade han pälsen lätt och fint och nu glänser det om honom:).

Några tips på vad det kan vara, men sen kan det ju alltid finnas andra orsaker... Lycka till!

Hur ser jag på förpackningen att de är organiska? Jag ger Krafft grund just för vitaminer o mineraler men gillar eg inte pelletterat foder- känns syntetiskt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 332
Senast: malumbub
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 377
Senast: Sesca
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 524
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 905
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka