Han sparkar!

H

harpa_ml

Hej jag vet inte riktigt vart denna tråd ska vara......

Jag hyr en shettis.nyss fyllda 5 och jätte snäll....Min lillasyster rider utan problem men när jag ska köra så kan han ibland sparka bakut..:crazy:

Vad ska jag göra för att få han att sluta med det??Han älskar att bli körd kan det vara för att han är glad??

Snälla hjälp mej!:( :bow:

Sv: Han sparkar!

det kan vara för att han är glad, det vet inte jag, det beror på hur han ser ut när han gör det.

en häst i vagn bör ändå inte göra glädjeskutt för det skulle ju vara tråkigt om han hamnade över en skakel och kanske får panik.

Om han inte har ont någonstans, en sele som sitter och skaver eller trycker någonstans, så bör han väl tränas lite mer.

ta ut någon kunnig som kan titta på honom, om du inte hittar några fysiska åkommor och inte heller tycker att det kan vara att selen är fel tillpassad eller att det bara är olater, bör du låta någon undersöka honom.

Har samma problem med min, hon gör glädjeskutt, för några år sedan så sparkade hon så högt att hon kom över skalmen och drog, och skalmen gick av och stack henne i baken. hemskt! det blödde jätte mycket fy! Men som tur va klarade hon sig! Och det har inte varit några problem att köra sedan dess, och inte slutade hon med skutten heller, även om dem är mindre nu! ;) Men testa sett på slaggjord? eller helt enkelt ryt till när hon/han gör så. tala om att så gör man inte!

1. Kolla upp så att hästen inte har ont någonstan och att utrustningen är tillpassad korrekt.

2. Om hästen är UA och utrustningen är bra så hade jag testat att sätta slaggjord på den. (tror det finns en tråd här inne om de...kan även vara under "TRAV")

/rebecka

Har samma problem med min, hon gör glädjeskutt, för några år sedan så sparkade hon så högt att hon kom över skalmen och drog, och skalmen gick av och stack henne i baken. hemskt! det blödde jätte mycket fy! Men som tur va klarade hon sig! Och det har inte varit några problem att köra sedan dess, och inte slutade hon med skutten heller, även om dem är mindre nu! ;) Men testa sett på slaggjord? eller helt enkelt ryt till när hon/han gör så. tala om att så gör man inte!

Vad är slaggjord??

Tack för alla svar!:bow:

ska ut med en veterinär till min andra häst och ska då kolla upp shettisen också!:(

en slaggjord är en rem man fäster från den ena skakeln över ryggen till den andra skakeln. vet ej exakt vilken placering som är bäst, alltså hur långt fram/bak över hästen.

Finns sådana på www.driveout.se TROR jag.

man ska vara försiktig i användandet av slaggjord, vissa hästar KAN FÅ PANIK när de känner att något tar emot när de bockar. Om jag vart tvungen att använda det hade jag haft med två kunniga personer i början, så man får hjälp. (räcker två :confused: )

Inte kul att stå där själv o hästen drar till skogs eller nåt(?)

Ja tack för hjälpen men hur använder man en slaggjord och vad är den bra för??

slaggjorden tar emot när hästen bockar så den inte kan hoppa över skaklarna. Därför kan hästen också bli rädd när den först gången känner att det är något som tar emot över umpan när den bockar.

jag vet inte hur du ska göra, ta reda på kunnigt folk som kan hjälpa dig, jag själv har aldrig använt en slaggjord men jag hade tagit hjälp av kunnigt folk.

Hur gör han och när gör han det? Och hur gör du?
Viktiga frågor om man ska kunna hjälpa med några tankar o tips.

Har du bra utrustning med baksele, draglinor och järn i däckeln? Det kan vara reaktioner på sånt. En dålig däckel trycker snett, och utan baksele måste han ta emot hela din vikt i svansroten, armbågarna och manken. Sånt gör ont och såklart kan man inte kräva att hästen ska vara schysst i alla situationer när man har dålig utrustning.

Exempel:

Dålig sele: http://www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/products/6009.jpg

bra sele: http://driveout.se/selkammaren/index.php?act=viewProd&productId=53

snigelfarmor du har alltid så visa råd - bra felsökning!!! :bow: :bow:

(en annan utgår från at folk inte har skitselar *önsketänkande* :D )

jag gissar att 80% av alla som kör har en skitsele, med tanke på hööks försäljningsstatistik. Det är en av deras bestsellers...fortfarande!

Kanske om 10 år har sverige hunnit ikapp england, holland, danmark ? Men här på buke gör alla ett gott jobb att utbilda folk om alternativ till enkla selar :) skitselar säljs på beg marknaden som aldrig förr, och det borde tyda på att man skaffar något bättre. (synd bara att folk kanske köper dem gamla)

synd att öht sälja de gamla :eek:
jag har en sån själv men den duger iaf att tömköra i :idea: ...men det är nätt och jämnt :D

jag kommer kasta den när jag vill göra mig av med den, that's for sure:)

smart :idea: :D

...ifall ifall åldern tar ut sin rätt liksom :rofl: ...snigelFARMOR ;)

ja, inte är man ung inte, när man kliver upp på morgonen och fötterna är stela som en fastrostad gammal folkabuss.

:rofl: :rofl:

du har snart lika bra berättartalang som Pufffan, typ tre ord sammanfattar en hel historia :p

Hur gör han och när gör han det? Och hur gör du?
Viktiga frågor om man ska kunna hjälpa med några tankar o tips.

Har du bra utrustning med baksele, draglinor och järn i däckeln? Det kan vara reaktioner på sånt. En dålig däckel trycker snett, och utan baksele måste han ta emot hela din vikt i svansroten, armbågarna och manken. Sånt gör ont och såklart kan man inte kräva att hästen ska vara schysst i alla situationer när man har dålig utrustning.

Exempel:

Dålig sele: http://www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/products/6009.jpg

bra sele: http://driveout.se/selkammaren/index.php?act=viewProd&productId=53

Han liksom sprkar till när vi travar och ska öka (men inte har gjort det en) traven.
Jag låter han fortsätta att trava och skriker (vet inte hur jag ska förklara...:crazy: .) Åt han när han gör det.

Jag är ganska ny i körning men har lärt mej av en som kan sina grejer...:D

Selen ser ut som den första men sitter som den andra....:crazy:

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

för alla tips!

ser ut som den första men sitter som den andra... ni har alltså kompletterat med draglinor baksele o svängel o har högt skakelfäste?

Jag tror det är en okynnessak utifrån detta du beskriver, när han ska ta i lite extra så kommer den där kicken. Bygg upp mera så att han orkar länga sig utan att bli frustrerad av kraven. klättra mycket (obs MÅSTE HA BAKSELE!) och lär honom att samla sig om han inte redan går där.
Jag skulle även försöka få någon dressyrtränare i körning eller bara en dressyrtränare kanske, som kan kolla på er och hjälpa er få en starkare häst.
I det långa loppet är det kanske dags för en riktig sele med.

Har du inga bilder på er när ni kör? Det vore kul att se.

ser ut som den första men sitter som den andra... ni har alltså kompletterat med draglinor baksele o svängel o har högt skakelfäste?

Jag tror det är en okynnessak utifrån detta du beskriver, när han ska ta i lite extra så kommer den där kicken. Bygg upp mera så att han orkar länga sig utan att bli frustrerad av kraven. klättra mycket (obs MÅSTE HA BAKSELE!) och lär honom att samla sig om han inte redan går där.
Jag skulle även försöka få någon dressyrtränare i körning eller bara en dressyrtränare kanske, som kan kolla på er och hjälpa er få en starkare häst.
I det långa loppet är det kanske dags för en riktig sele med.

Har du inga bilder på er när ni kör? Det vore kul att se.

Okeej...ska leta en dressyr tränare. Men vad är en riktig sele då??

Nej jag har inga bilder han kom för ca månaden sen (foder) men jag kan fixa!!:banana: :p

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 577
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 330
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka