han sparkar

FT_ryttare

Trådstartare
Vad ska jag göra med min 2 årshingst?
Han är jättesnäll och gosig på alla sätt o vis.
Men när man ställer upp honom på gången för att tvätta av de leriga benen med vatten o svamp så sparkar han med bakbenen. De är ingen liten lyftning med bakbenet utan rakt ut utan att förvarna.

Har haft ett dressyrspö o rappat till honom på baken då han sparkar men han blir mera stressad och trampar runt då.
Nu funderar jag på hu rjag ska hantera honom när han sparkar.

Han har blivit lite bråkigare nu under våren och gissar på att de är hormonerna. Imorgon ska han kastreras så kanske han blir mindre "Kaxig" efter de.

hjälp mej.

Sv: han sparkar

Han reagerar ju ganska "basic" på något han inte gillar.

Nu skriver du ju att du ska kastrera och visst kommer det att påverka hans kaxighet. Men problemet kvarstår, att han får inte sparka, även om han tycker det är obehgligt.

Jag skulle öva varje dag, varken om det behövs tvättas eller inte, för detta beteende måste bort. Du kanske får dela upp problemet i bitar dvs "tvätta" med en torr svamp, bara för att öva.
Kan du i övrigt göra vad du vill med honom? Tex ta på innsidan av bakbenen, lyfta och dra utan att han ifrågasätter?

Det är bara att gneta och öva på.
Sen vara det där med spöet, jag änvänder gärna dressyrspö, men enbart när jag rider. Om jag ska korrigera en häst, så dominerar jag den genom att flytta på den och ryta till rejält och "bli stor".

Och just själva flyttandet är superviktigt speciellt med unghingstar, den är den som flyttar som bestämmer.

Så spana verkligen på hästen när du håller på, försök se när han tänker lyfta ett bakben, ryt till ett rejält "nej" och knuffa undan hästen. Helt ska det gå blixtsnabbt, sen fortsätter du med det du höll på med som om inget hade hänt.
Och får du ryta till 24 gånger på en kvart, ja då får du helt enkelt göra det.

Trägen vinner!

Jag kan ta på honom utan problem men ibland kan han dra åt sej bakbenet då man ska kratsa hovarna.

Men jag får prova din taktik med att säga nej och knuffa undan honom.
Desutom ska de tränas mera när man leder honom att han stannar när jag stannar och flyttar när jag ber om de osv.

Så där har mitt 3 års sto gjort ända sedan hon var föl.

Nu så går det bättre, men hon "måste" dra in bakbenet och sparka ut en gång minst innan jag får kratsa/spola/svampa hoven eller vad jag nu tänkt.

Förmodligen så har din häst "lärt" sig att det är ok att göra så, och när man försöker "ta tag" i problemet så gäller det att ha timing.

(JAg vet precis hur jag gjorde för att befästa detta beteende hos min häst när hon var 6 månader, nu, i efterhand)

Jag tror med att det kommer hjälpa om han respekterar dig mer.

Innan du ställer upp honom i gången så kan du gå runt några varv och flytta honom från sida till sida, han ska svara på en gång!!!

Ställ sedan upp honom och ta bakfötterna, sparkar han då så ta loss honom och flytta honom igen, snabbt, tills han accepterar, sätt fast honom och lyft.

Om du gör detta som projekt så avsluta inte förräns det har funkat, oavsett vilken tid det tar.

Hej!

Jag undarde bara om det inte gick att spola benen med slang i stället?(uppbunden säkert = kort grimskaft, eller om han står bra i spolspilta och så han inte kommer lös )Då kan han ju sparka bäst han vill utan att du blir skadad (du kan ju stå en bit i från). Han borde ju ge sig efter en stund, när han insett att du inte tänker ge dig.

varför skulle han bli bra o spola benen på om han gick i hingstflock?
Han går tillsammans med en jämnårig hingst och de finns inga andra hingstar på flera mils område..

Nu är han dock kastrerad , vi har inte tillgång till spolspilta men har tränat på gången med svamp o hink o han är riktigt duktig nu.

För att lära sig veta hut. Han verkar inte kunna ta en tillsägelse utan att bli nervös och trampa runt. Och är man två år så mår man inet så bra av att stå på stall, man ska var aute i oändig terräng och leka och bråka så att man blir stor stark och lydig.

Min medryttarhäst viftade ganska mycket på bakbenen då hon var uppbunden och jag fick rådet av hennes ägare att knacka henne lite på framhoven med foten varje gång jag såg att hon var på väg att skicka ut ett ben. Sparkarna kom liksom av sig och hon kopplade snabbt ihop obehaget fram med att hon tänkte sparka. Effekten blev inte den hon tänkt sig. Bara en liten tuch men tydligen kändes det obehagligt för henne, hon ville gärna lyfta upp det frambenet då knackningen kom och då kunde hon ju inte riktigt sparka bak samtidigt.
Vet inte om det funkar för dig men på henne gjorde det susen. Vad jag kan se skadar det ju inte att försöka i alla fall.

Min 1 åring är lite som din fast när man kratsar hovarna.
Han har varit jätteduktig men har alltid varit lite svår i bak.
Han tycker det är lite otäckt.

Jag berömmer när han gör rätt och står still vid lyft,,,sparkar han så ignorerar jag det men fortsätter tills jag får gjort det jag ska göra och tills han står still.

Ignorera det dåliga och beröm det bra.....

Det är ju inte säkert att hästren blir bättre av att släppas i flock. Där lär han väl sig inte det människorna kräver av honom. Han lär väl knappast bli bättre att tvätta och spola ben på om man aldrig tränar. Människan måste vara flockledaren. Det är inte säkert hingsten uppfattar det så trots att han gått i flock med andra hingstar och lärt sig veta hut. I värsta fall är han den ranghögsta hingsten som klår upp alla andra och sedan överför detta beteende på människan. Flock är bra men får inte ersätta hantering och träning som föl och unghäst. Har sett lite för många ohanterade, hopplösa, vilda föl och unghästar uppfödda i stora lösdrifter där ägarna inte hinner med den viktiga hanteringen.

ja precis som dej tänker ja.
han ska ju lära sig att hanteras av mej o inte en flock.
Ute går han från tidig morgon till sen kväll och båda två vill in på kvällen.
Nu börjar han bli duktig iaf o de gå rmed stora steg framåt.

Liknande trådar

C
Hästvård Hej! Under våren har jag haft en medryttare på min häs p.g.a att jag har varit borta och pluggat. Det har gått jätte bra för dom, men...
Svar
2
· Visningar
907
Senast: Smalle
·
M
Hästvård Min bästa kompis har en liten shettis hingst (3 år i maj) i samma stall som jag, han går tillsammans med en annan liten hingst. Allt har...
2
Svar
35
· Visningar
2 088

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka