Han skjuter ut bogen...

Breccia_

Trådstartare
... och jag drar tillbaka min axel något fruktansvärt :crazy:
Jag kan inte ta ett ledande tygeltag med min högra arm! Det tar tvärstopp och det blir lixom tvärt om, ibland går högerhanden åt vänster och han blir förvirrad o kör ut vänstra bogen (eftersom det är ju i princip vad jag ber honom om, släpper i vänstra tygeln och puttar med högerhjälperna).
Jag har försökt att "lossa" min axel, rulla den åt olika håll o skaka loss lixom. Men den vill bara inte. Och detta komplicerar den lösgjörande biten i ridningen.
Vad sjutton gör man?

Sv: Han skjuter ut bogen...

Visst är det läskigt när kroppen gör helt andra saker än vad man ber den om :D

Jag skulle börja hemma, ligga på golvet och göra medvetandeövningar. Egentligen kan det vara bra att ha någon som guidar dig de första gångerna...

Om du har möjlighet gå till en Feldenkrais-pedagog eller KMT-lärare.

Du kan börja lite smått själv genom att nära du ligger på golvet börja nere i tårna eller längst upp på hjässan. Sen går du igenom kroppen, känner hur varje kroppsdel känns, bara konstatera, ändra inget. Titta på varje kroppsdel för sig, och se helheten i kroppen. Se på vänster och höger sida, är de lika eller skiljer de sig? På vilket sätt är de olika, om de är det? Inget är mer rätt eller fel, bara konstatera. När du känt hur kroppen känns "passivt" kan du börja röra olika kroppsdelar så lite, men kontrollerat, som du kan. Tex lyfta axeln från golvet och sjunka ner med den igen, långsamt och kontrollerat, lyft först så mycket du kan, sen så lite du kan, sen så mycket du kan igen och sen så lite du kan igen. Se likhet/skillnad. Gå vidare med ett finger eller vad som helst.

Utforska kroppen och få "kontroll" över den utan massa andra störningsmoment.

Sv: Han skjuter ut bogen...

Det är helskumt! Har aldrig varit med om det på någon annan häst, helt plötsligt ville min axel inte göra vad den skulle!
Ska prova det du sa när jag går o lägger mig o se vad som händer eller vad man ska säga. Vore ju kul att få igenom högersidan nu så småning om när vänstersidan har släppt så mkt... :p

Liknande trådar

Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 843
Senast: lewellyn
·
Hästvård Min häst, SWB född 2004, ser ibland knackig ut i vänster bakben när hon går i vänster varv, och jag blir inte riktigt klok på vad jag...
Svar
14
· Visningar
2 613
Senast: TeamVM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama