Han river!

Estivuz

Trådstartare
Har precis kommit igång med hopptävlandet på riktigtmed min lilla bushäst.
Allt går kanon nu, om man jämför med förut då det antingen var rodeo eller vägra gå in på banan och skygga för allt... :angel:

Problemet är att han allt som oftast får ett eller två nedslag i varje glass. Tävlar än så länge 90-1m och vill debutera 1.10 till sommaren.
Känns ju dock inte så kul om vi hela tiden ska ha ett nedslag och inte gå till omhoppning.
Oftast är det frambensfel. På träning river han mycket sällan, iofs så rider vi i ett annat tempo där, på tävling blir han lite stark och jag orkar inte riktigt rida ihop honom i svängarna o så.
Antar att det är därför han river, han blir lite lång och galoppen blir lite "platt".

Men hur sjuttsingen får jag till det här? Vill ju inte betsla upp, känns inte som en bra idé. Bjudningen vill jag aboslut ha kvar eftersom det är den han har saknat annars.

I kombinationer tycker jag han hoppar bättre, verkar som han tar uppgiften på lite allvar och måste tänka till och bli kvickare i benen.

Har ni några tips på hur man kan rätta till det här?
Vad ska jag tänka på?
Ska tävla igen nu i helgen så alla tips är välkommna! :bump:

Sv: Han river!

Mer markarbete så att du verkligen får ihop honom, även på tävling, kanske vore något..

Mer markarbete så att du verkligen får ihop honom, även på tävling, kanske vore något..

Hmm, jo fasst på framridning/framhoppning är det aldrig några problem, där orkar jag hålla ihop honom.
Det är när vi kommer in på banan och ska hoppa en hel bana som han blir stark.
Väl inne på banan hinner man ju knappt göra nånting förrän man får startsigna och måste skynda sig över startlinjen :D ¨'
Annat är det med dressyr minnsan! :angel:

Jag skulle testa att hoppa en 110 och se om han bara inte slarvar.. Vissa hästar skärper till sig när det blir högre (min är ett praktexemplar)

Jag skulle testa att hoppa en 110 och se om han bara inte slarvar.. Vissa hästar skärper till sig när det blir högre (min är ett praktexemplar)

Kan ju vara så också. Han är ju lite lat av sig, anstränger sig inte mer än det behövs. Vill dock ändå vänta lite innan jag rider 1.10, som sagt, det var inte längesen vi inte kom in på banan ens :)

Säger som de andra - mer lydnads- och markarbetesträning, och mer tävlingserfarenhet, så att du lär dig mer om hur du ska rida honom på banan så han blir lika bra där som utanför tävlingsbanan.

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 056
Senast: Sesca
·
Hoppning Känner att jag skulle behöva lite tips och idéer då jag har slut på egna.. Jag har ett 12-årigt sto som jag har haft i ca 2,5 år. Jag...
2
Svar
25
· Visningar
4 344
Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
Dressyr Hej alla! Jag eftersöker lite tips för att motivera fram lite mer framåtbjudning! Vi vill komma ett steg längre, men det känns som det...
Svar
16
· Visningar
3 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka