Han lyckas då med allt!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare smultronfot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 911
S

smultronfot

Jahapp, nu har 5 åringen lyckats skadasig själv IGEN!!
De är värkligen inte första gången.
Jag släppte ut hästarna och på ca 5 - 10 min har han lyckats skrapa upp ett rätt stort sår läskigt nära senan och ett sår på ena ballen som ser ut som att ngn skulle ha skärt rätt in i hoven.

Jag vill nu veta hur jag på bästa möjliga sätt ska få de här 2 såren att läka.

Här har jag lite bilder på hur de ser ut:

De 2 sista bilderna är klickbara.

De jag nu har hemma från hans tidigare skador och sår är Väteperoxid, natriumklorid, kan hända att jag har ngn farmflex kvar men jag tror lla är slut ska iaf köpa nya annars har jag 1000 vanliga lindor, helosan, vaselin, kompresser säkert ngt mer.

Sårspray ska jag inhandla :)

Så, vad skulle ni ha gjort åt dessa sår?

Snart får ja klä in hästen i nån skags riddarutrustning för häst om han inte lär sig att ta de lugnt snart. :cool:

Han är ju dessutom expert på att ta av sig skorna.

/Smultronfot

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Han lyckas då med allt!

Det är alltid svårt att se på bild hur nära vitala strukturer det är, så det bästa är alltid att någon kikar på det irl.

Men det låga trampsåret. Spola, spola och spola (med vatten, typ slang). Spola sen ur det med väteperoxid (ta en spruta, utan nål alltså). Torka/klappa helt torrt, och lägg ett galoppbandage eller liknande, dvs skydda det från leran. Det är ett lite trixigt ställe att bandagera (det vill gärna kasa upp), men med lite träning får man in snitsen. Sådana där sår brukar ta en halv evighet att läka (cirkulationen), och lite svårt att se, är det nere i själva kronranden tar det ännu mer tid (och det brukar bli en skada som sen sakta växer ner). Men A och O är att förhindra att såret blir nedsmutsat och förorenat.

OBS. det gäller om det inte är nära/för nära vitala strukturer, åt alla håll. Vilket är svårt att se på bilderna. Såret på skenan är ännu svårare att se, men iaf på min skärm ser det mest ut som om det är päls och yttersta hudlagret som skalats av, dvs det är ytligt? Det ser dock inte så färskt ut, har det också hänt nu?

Men även där, bäst är om någon som kan kan få kolla det. Men fortf med reservationen för att det är svårt på bild, så spola rent med hederligt vatten. I övrigt skulle JAG inte göra mer med det än att hålla ett vakande öga. Sålänge det är 'torrt och fint' så brukar sådana där sår läka bäst av sig själva.

Och nogsam koll på ev hälta, svullnad samt temp.

Tack för svar!
Jag tycker inte heller såret ser färskt ut, jag märkte då inget igår kväll (då jag borstade av hstarna snabbt innan kvällningen) och inte imorse då jag tog på täcket med bensnören så ja de har hänt i morse antagligen.
De syns nog inte på bild för min kamera är inte direkt den bästa, men de blöder inte mycket men lite längst pälskanten och de såret är rätt ytligt.

Jag tror sen inte han har trampat sig han har som jack inått, hmm svårt att förklara.

Men jag ska tvätta på :)

Tack för svar!
Jag tycker inte heller såret ser färskt ut, jag märkte då inget igår kväll (då jag borstade av hstarna snabbt innan kvällningen) och inte imorse då jag tog på täcket med bensnören så ja de har hänt i morse antagligen.
De syns nog inte på bild för min kamera är inte direkt den bästa, men de blöder inte mycket men lite längst pälskanten och de såret är rätt ytligt.

Jag tror sen inte han har trampat sig han har som jack inått, hmm svårt att förklara.

Men jag ska tvätta på :)

Jo jag såg det var ett jack inåt, därför du ska spola ur. Sen, orsaken är ju svårt att veta, kan ju vara en pinne, men jag har sett just jacken även i lägen där enda sättet det kan ha kommit är att hästen gjort det själv (brukar dock sitta på fram då). Antar det lätt blir jack pga anatomin där kanske?

jag hade bara hållt såren rena och låtit det självläka tvätta med vatten och jodopax.min unghäst är också en "klantskalle" och brukade se ut så där,det har dock blivit mycket bättre nu han börjar lära sig var han har sina fötter(det tog dock ganska lång tid han är 6 år nu)

Jag hade tvättat me vatten först, sen väteperoixd och sedan använt mig av min silverspray (som jag tyvärr inte har hittat i Sverige, fick tag på den i Tyskland) på det låga såret. Min silverspray innehåller väteperoxid och lägger som en skyddande film över såret, fungerar toppen på små sår.

Det lite större hade jag nöjt mig med att göra rent och sen smörjt in med salva, typ fyra ess.

/M

Det ytliga såret hade jag hållt rent med något rengörande och bakteriedödande exempelvis ytes eller utspädd jodopax. Sedan hade jag smörjt in det med något som skyddar t ex hästsalva eller helosan som gör att varken insekter eller lera vill åt såret. Det gör dessutom att såret blir mjukt och inte en torr skorpa som kan fläkas upp igen.
När det gäller såret vid ballen så har jag vart med om liknande, då fyllde jag en stor omullstuss med utspädd jodpax och la sedan ett bandage ovanpå som täckte hela hoven, det var det enda som satt kvar ordentligt.

Liknande trådar

Hästvård Jag har suttit och läst alla trådar om stallapotek och är nu mycket förvirrad. Kan inte alls mkt om det, och vet inte vad jag ska...
2
Svar
33
· Visningar
4 317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Småhunds ägare

Hästrelaterat