Han kröker på halsen

Lorelie

Trådstartare
"min" häst kröker jättemycket på nacken när man rider i skogen. Han krullar ihop sig jättemycket och biter sig nästan i bringan, även på långa tyglar. Driver jag på honom så ökar han farten men har fortfarande kvar huvudet där nere. Så gör han aldrig på ridbanan.

han gör sällan såhär på sommaren när han rids mer och har bättre kondis, så jag funderar på om han gör såhär när han inte riktigt orkar? Travar man så kör han upp huvudet istället, högt.

Sv: Han kröker på halsen

Jag funderar lite på varför han gör ett sådant onormalt beteende, något
måste nästan vara fel, jag menar inga hästar går runt så i hagen,,

krullar ihop sig i skritt, och kastar upp huvudet i trav..

är det någon som ridigt hästen på ett anorlunda viiss, är det inlärt el avlastar han något.

jag tycker i alla fall att du inte borde tillåta det, du får antagligen höja huvudet genom att höja händerna även fast det är "fel".
Men det är bättre att din häst går ordentligt än att du har en perfekt handplacering. Tycker att du inte borde låta hästen krulla ihopp sig någon gång.

Har provat att höja händerna, ibland reagerar han inte alls, och ibland kör han fram näsan, och då berömmer jag ju, men sen är han tillbaka där nere igen.

Då har det ju givigt resultat, vilket är bra,

men du får nog tjata en hel del för att han ska föredra att hålla huvudet normalt istället för att krulla och avlasta/komma undan.

har han gått och krullat sig länge, har du antagligen ett långt jobb framför dig

lycka till

rider du på kort tygel i skritt i skogen?

släpp tyglarna och rid på långa så hästen får sträcka ut sig och kliva på framåt.

Rider oftast på långa, men är han hetsig så får jag korta dem för annars sticker han med mig :crazy: Försöker ha dem så långa som möjligt, men har han börjat kröka på halsen så går han så även när jag släpper tyglarna helt.

gör han detta bara i skogen?
testa att springa bredvid han i skogen någon dag och se vad han gör då..krullar han ihop sig har det nog inget med dig att göra.. men gör han det inte så kanske han blir uppspelt och tycker det är kul eller "vad de nu kan vara" när du sitter på hans rygg.. testa:smirk:

Om du ger lite längre tyglar och rider rakt ut i skogen när han krullar ihop sig så att han måste se sig för vad han sätter fötterna, hjälper det?
Gjorde så på mitt fullblod som bara krullade ihop halsen och gick fortare om jag drev på framåt. Efter ett par vändor ut i skogen över sten,ris,och träd så lugnade han ner sig och började bjuda mer ärligt framåt.

Har inte provat när han har krullat, men har ridit vid sidan av vägen förut, brukar vara förenat med livsfara :crazy: Klumpigare häst finns inte :angel:

Han verkar frustrerad över något ibland, eller hur man ska beskriva det :crazy: Som tex när han vill springa, men får inte, han gör likadant om jag hoppar av.

Lorelie skrev:
Han verkar frustrerad över något ibland, eller hur man ska beskriva det :crazy: Som tex när han vill springa, men får inte, han gör likadant om jag hoppar av.
Det låter som om han vill smita undan från något jobbigt eller obehagligt. Kanske har han dåligt med ryggmuskler eller ont?

Ja, han har dåligt med ryggmuskler, det stämmer, han gör inte såhär på sommaren när han har mer muskler och orkar mer...

Lorelie skrev:

förra vintern då min pålla var som hetast brukade hon krulla ihop halsen..det gjorde hon jämt då hon ville dra i full fart..

Lorelie skrev:
"min" häst kröker jättemycket på nacken när man rider i skogen. Han krullar ihop sig jättemycket och biter sig nästan i bringan, även på långa tyglar. Driver jag på honom så ökar han farten men har fortfarande kvar huvudet där nere. Så gör han aldrig på ridbanan.

han gör sällan såhär på sommaren när han rids mer och har bättre kondis, så jag funderar på om han gör såhär när han inte riktigt orkar? Travar man så kör han upp huvudet istället, högt.

Min ponny gör så också, jag testade att rida på en halsförlängare för att få min ponny att sträkra frmåt och ner, nu ser han ut som en toarulle som ligger inklämd under sig själv, det funkade ganska så bra, och så rider jag på lite längre tyglar och väldigt mjuk lätt hand, brukar också trva på riktigt ordentlöigt nästan släng trav, då måste dom länga sig och sträka ut, testa! :)

Fast halsförlängare anser jag vara ganska så värdelöst :crazy: Tycker hästarna fajtas emot den hela tiden, fick ha sådan på ridskolehästen för några årsen. Rätt anpassade, men ändå var de flesta av hästarna missnöjda :crazy:
Näe, en sån tänker jag inte använda på honom.

Slängtrava gör han så bra ändå :crazy: Inget jag vill eftersträva

Halsförlängare och slängtrav är väl inte direkt något att efterstäva. Sträcka ut och springa fort är inte samma sak...

Min vilda gissning är att han vill sippa undan handen. Det är jbbigt och gå i hyfsad form om man inte har muskler elle rkondis.
Springa fort kan däremot vara kul,,så för att få kuta lite som man vill så "släpper" man bettet..

Tänk på att även en pigg/het häst behöver drivas mot handen.

När jag blivit av med bacillerna och justöket är över så tar jag mig gärna en titt på er..

Fast han får ju gå på långa tyglar i stort sett hela tiden i skritt så länge han inte försöker öka för minsta lilla. Form vet vi inte vad det är ute :angel: Enda är väl att han inte får sätta upp huvudet och rusa i traven, utan jag vill ha honom i lägre form och ryggen med.

Driver jag på honom när han krullar ihop sig så antingen springer han fortare, fortfarande med huvudet nere eller så kör han upp det och blir ångvält.

Han gör såhär oavsett om man rider själv eller med någon annan.
Bettet gör ingen skillnad heller, rider på vanligt 3-delat, 3-delat sweet iron med kopparmittdel eller 3-delat fullcheek, för det mesta engelsk nosgrimma. Han går bättre på 3-delat än 2-delat.

De hästar jag upplevt vara sånna som din - är då ryttaren har dragit dem för mkt i munnen/varit för hårda i handen..
Spec känsliga lite hetsigare hästar brukar få lätt att göra så.

De vill gärna gå fortare/springa och då blir ryttaren för stark i handen vilket bidrar till att hästen till slut tröttnar o kröker ihop nacken istället..
De upptäcker att det i längden blir lättare för att då får de iaf oftast "lättare" stöd i handen...

Det är iaf vad jag har upplevt..

Ja, jag kan bli rätt hård i handen, det vet jag om, men han gör ju såhär även på långa tyglar :crazy: Tar ju inte i honom

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 203
Senast: Grazing
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 681
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 253
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar