Han kröker på halsen

Sv: Han kröker på halsen

Men det jag menar är att om man varit hård i handen under en lång tid så böjer hästen ihop nacken även om man släpper handen..
För den inte vill att det ska bli obehagligt..
Det kan ta väääääääääldigt lång tid att få bort sådant...

Han gör så med ägaren också, och hon är inte sån som drar i tyglarna i onödan =P

Kunde tyvärr inte rida i helgen, annars hade jag testat en del tips jag fått när.

Det krävs väldigt lite för att förstöra en känslig häst..

Men det kan inte vara så att sadeln inte passar då..?
Med tanke på att den har tappat muskler o så, så kan det ju ha med sadeln att göra.. :confused:

Nej, sadeln passar inte... Har försökt säga det till ägaren, men hon lyssnar inte =( Den är utprovad, men bara på bredden, hon som provade ut den tittar inte på svängdheten. Hästen i fråga har rätt så rejält svängd rygg, + att han är överbygd och väääldigt bred. Sadeln passar på bredden, men den är alldeles för rak för honom. Den trycker i bak, blir märken på schabraket där.
Han gör ju inte såhär på ridbanan, man tycker att sadeln borde passa lika illa där.

Okej..
Men det kan ju isf vara så att han får ondare om han ex snubblar till/måste gå på ojämnt underlag..
Så han krökar ihop nacken för att underlätta för ryggen OM det skulle komma nått som är ojämt..
Ridbanor är ju oftast planare än marken är ute.

Jag skulle väldigt gärna vilja att han fick en ny sadel, men ägaren tror ju på utprovaren, men vem som helst kan se att den inte passar :(

Han gör ju inte så här lika ofta på sommaren? Det är oftast när han inte rids så mycket, alltså vinter - vår. På sommaren blir det om man rider långt, därför min teori om att han inte orkar

har den alltid gjort så..?

Den ska ju inte "behöva" göra så bara för att den inte orkar..
Det kan ju skada den/slita på den :crazy:

Men det kan inte ha att göra med att han bli lite hetsig annars..?
Vissa hästar tror ju att det går fortare om de krullar ihop sig/går med kortare o snabbare steg eller hoppar på stället :p

Njäää... kommer inte ihåg :o Nej, han har inte alltid gjort så.

Han gör ju det bara när han börjar hetsa, oftast hetstuggar han på bettet samtidigt och går fortare, alternativt börjar trava fort om jag driver på honom

Det luktar spänning.... Från sadel? Från obalanserad ryttare? Från skada?

Ta ut en ET eller nåt :bump:

Av den lilla information jag samlat från mig här så låter det faktiskt som att problemet med näsan härör från sadeln (jag kan ju ha fel, det kan alla).
Hade en bekant en gång i tiden som övertog en häst med sadel som tryckte bak, hästen gick väldigt orent och vid närmare undersökning visade det sig att sadeln tryckte på ishias och det i sin tur framkallade problemen med baknäna, och att han dessutom avlastade bak hela tiden och blev således väldigt framtung och hängde i händerna eller lekte stjärnkikare.
Tyvärr använde min bekant (jag sa f.d.) graman och det gjorde ju inte saken bättre.

När det inte är din häst är det ju svårare, men om jag skulle utgå från att sadeln är felfri, den påverkar ingenting och om jag satt i din sits skulle jag dels lära mig behärska hästen i alla gångarter, öva lyhördhet, minska hjälper istället för att öka (de drivande och sidförande). En häst blir dövstum till slut om man härjar för mycket, ska man rida hästen ordentligt ska den reagera på ens hjälper utan att man måst slita ihjäl sig.
Vad det gäller krullandet, kolla nacke-hals-mank-partiet, ganska intressant att se hur ofta det är problem för hästar där.
Släpp tygel, ta bettet ur munnen och rid bettlöst.
Jag har ridit in många travhästar och lärde mig för många år sedan av en riktig pissmärr att det spelar absolut ingen roll hur skarpt bett eller tyglar man har på de hästar som lärt sig kuta mot tryck.
Man triggar snarare vissa hästar att springa fortare om man ligger och blåhåller.
När jag rider travhäst som inte är skolad än har jag vissa grundregler.

*Jag rider inte en gångart innan jag behärskar föregående, dvs uppsuttet sitter jag inte och travar på en häst i skogen jag inte behärskar i skritt uppsuttet eller trav nere på backen, då blir det bara bråk.

*Man måste bryta dåliga mönster eller övht invanda mönster som blivit ett problem för ridningen, som att till exempel -ta ut bettet.

* Hästen ska ges en uppgift, vissa hästar har livlig fantasi och hittar på egna dumheter om det blir trist, de får en mer monoton uppgift som handlar om statisitet, en trög häst får mer händelserika uppgifter att göra, man förändrar mönstret och tvingar hästen att fundera, då är det inte läge att låta hästen lära sig att "jaha, i det hörnet ska vi svänga.. sådär.. och sedan var det visst en liten volt, ja sisådär" *ridskolehästar är trista av en anledning*.

Men villkoret för att rida är att hästen är hel och utrustningen passar, annars skulle jag inte ens sätta mig upp.
Så mycket är man skyldig hästen, att se till att den kan ridas så smärtfritt som möjligt.

Ovanstående skrivare: Väldigt bra sagt och tänkt. Kan inte göra annat än att hålla med. O verkligen, innan du börjar reda ut vidare trassel, kolla att det inte har med utrustningen att göra, går han likadant barbacka och/eller med annat träns? Lycka till!

BYT SADEL- rid utan eller köp ny hästen trivs uppenbarligen inte alls med ridningen som den är nu du säger du är hård i handen köp soft correction. minskar effekten av en hård hand finns på bla hööks kostar ca 79kr men sadeln .använder du den under längre tid som du nog har skadar detta inte bara hästens rygg utan muskler och ben /nack rörleser
NY SADEL innan du har en förstörd häst som ej går att rida

Säg det till ägaren... JAG vet att sadeln inte passar, men hon vägrar ju lyssna på mig :crazy:
Barbacka är inget alternativ på honom, tyvärr. Red barbacka i söndags, skritt och mycket långsam trav, fortare än så studsar man av =S

En annan tjej red honom för några veckor sen i skogen, han krullade ihop sig med henne också berättade ägaren som var med.
Jag red honom dagen efter och då gjorde han det inte.

Har provat olika nosgrimmor och bett.
Han har ett tredelat och engelsk nosgrimma utan snokrem.
Har provat
pullar med vanliga bettet
pullar med tredelat bett med fasta ringar (en storlek mindre än hans vanliga)
Båda betten utan nosgrimma
tredelat sweet iron med kopparmittdel med engelsk nosgrimma
tredelat fullcheek med engelsk nosgrimma.

Förut gick han på tvådelat, sen bytte vi till tredelat, och han går mycket bättre på det här.

Han går ungefär likadant på alla alternativen.

jag är rädd att det enda som kommer att hjälpa hästen är en ny sadel och det verkar so om du vet det like mycket väl som jag... nåväl om ägaren inte bryr sig slår döv örat till så tycker jag att hon skall överväga om hon ska ha en häst. kan man inte vare beredd på att köpa NÖDVÄNDIGA saker som sadel så ja du vad säger jag mer inget.. du får väl bearbeta häst ägaren sälj den hästen har nu billigt och köp ny och skicka räkningen till henne fast å den sidan kanske hon blir förbannad... kanske ta dit en vet eller så som kan säga till ägaren att hästens rygg inte tål sadlen eller sp ahh jag vet inte nu spånar jag bara nu på min sluttamp på mitt tilllägg

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 203
Senast: Grazing
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 681
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 253
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar