Sv: Han kröker på halsen
Av den lilla information jag samlat från mig här så låter det faktiskt som att problemet med näsan härör från sadeln (jag kan ju ha fel, det kan alla).
Hade en bekant en gång i tiden som övertog en häst med sadel som tryckte bak, hästen gick väldigt orent och vid närmare undersökning visade det sig att sadeln tryckte på ishias och det i sin tur framkallade problemen med baknäna, och att han dessutom avlastade bak hela tiden och blev således väldigt framtung och hängde i händerna eller lekte stjärnkikare.
Tyvärr använde min bekant (jag sa f.d.) graman och det gjorde ju inte saken bättre.
När det inte är din häst är det ju svårare, men om jag skulle utgå från att sadeln är felfri, den påverkar ingenting och om jag satt i din sits skulle jag dels lära mig behärska hästen i alla gångarter, öva lyhördhet, minska hjälper istället för att öka (de drivande och sidförande). En häst blir dövstum till slut om man härjar för mycket, ska man rida hästen ordentligt ska den reagera på ens hjälper utan att man måst slita ihjäl sig.
Vad det gäller krullandet, kolla nacke-hals-mank-partiet, ganska intressant att se hur ofta det är problem för hästar där.
Släpp tygel, ta bettet ur munnen och rid bettlöst.
Jag har ridit in många travhästar och lärde mig för många år sedan av en riktig pissmärr att det spelar absolut ingen roll hur skarpt bett eller tyglar man har på de hästar som lärt sig kuta mot tryck.
Man triggar snarare vissa hästar att springa fortare om man ligger och blåhåller.
När jag rider travhäst som inte är skolad än har jag vissa grundregler.
*Jag rider inte en gångart innan jag behärskar föregående, dvs uppsuttet sitter jag inte och travar på en häst i skogen jag inte behärskar i skritt uppsuttet eller trav nere på backen, då blir det bara bråk.
*Man måste bryta dåliga mönster eller övht invanda mönster som blivit ett problem för ridningen, som att till exempel -ta ut bettet.
* Hästen ska ges en uppgift, vissa hästar har livlig fantasi och hittar på egna dumheter om det blir trist, de får en mer monoton uppgift som handlar om statisitet, en trög häst får mer händelserika uppgifter att göra, man förändrar mönstret och tvingar hästen att fundera, då är det inte läge att låta hästen lära sig att "jaha, i det hörnet ska vi svänga.. sådär.. och sedan var det visst en liten volt, ja sisådär" *ridskolehästar är trista av en anledning*.
Men villkoret för att rida är att hästen är hel och utrustningen passar, annars skulle jag inte ens sätta mig upp.
Så mycket är man skyldig hästen, att se till att den kan ridas så smärtfritt som möjligt.