han klär av sig grimman?!

starcraft

Trådstartare
På senaste tiden när jag har min häst uppställd på gången har han helt plötsligt hoppat till, tagit ett steg bakåt och sedan har han hoppat ur grimman. Grimman är hel och sitter kvar i kedjorna. Nu är han snäll och bara står kvar och låter sig sättas fast igen, men finns det något man kan göra åt det? Alla grimmor jag har är väl ngt för stora runt nosen, men han är ganska smal där, men kan inte ha mindre grimmor eftersom då blir de för korta och går inte heller att spänna runt. Vad ska jag göra? halsrem kan det vara ett alternativ?

Sv: han klär av sig grimman?!

Jag vet hästar som tagit sig ur grimman i spilta som sen fått halsring, som de inte kunnat ta av sig.

Det finns ju grimmor som är inspänningsbara även över nosen, annars är ju halsring ett alternativ. Eller en väl anpassad repgrimma, en sådan kryper han inte ur.
Men vad händer om han hoppar bakåt och grimman sitter kvar? Blir det inte cirkus då?

Det är inte runt nosen den är för stor, det är runt halsen, d v s remmen som går under käkvinkeln är för lång.

Man kan alltid korta av "käkremmen" om man har symaskin! Det är bara till att sprätta upp sömmen klippa av en bit och sy fast igen, använd lite starkare tråd och sy många gånger fram och tillbaka. Jättelätt :)

Blandrastik skrev:
Eller en väl anpassad repgrimma, en sådan kryper han inte ur.

Nej INTE binda upp i repgrimma. Han kan rycka sönder sig totalt.
Repgrimma är till för att ledas och arbetas i inte för att binda upp.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 673
Senast: Sootie
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 692
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 879
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka